اختصاصی| چطور در پاندمی کرونا از فرسودگی جلوگیری کنیم؟

36

1399/11/27

09:44


چگونه اجازه ندهیم خستگی همه‌گیر کرونا به یک فرسودگی شایع تبدیل شود؟

اختصاصی| چطور در پاندمی کرونا از فرسودگی جلوگیری کنیم؟

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، همانطور که بحران سلامت کووید ۱۹ در حال گسترش است،نبود هیچ نقطه پایانی برای این بیماری باعث تضعیف اعصاب و افزایش ناامیدی افراد می‌شود در اینجا چند استراتژی و راهکار وجود دارد که می‌تواند در این مواقع به شما کمک کند.

بیماری کووید ۱۹ چالش‌های بیشمار بزرگ و کوچک روزمره را برای بسیاری از ما ایجاد کرده است آیا از خود می پرسید چگونه می توانید با این شرایط بهتر کنار بیایید؟

در سال ۲۰۲۰ بیشتر مدت زمان زندگی روزمره ما تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ بود پس اگر شما هم برای کنار آمدن با چالش‌های بسیار زیاد این بیماری با مشکلات زیادی روبرو هستید و احساس آرامش نمی کنید مطمئن باشید که تنها نیستید. 

استادیار گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی جان هاپکینز می گوید هنگامی که فکر می کردیم این بحران سلامتی ممکن است فقط چند ماه طول بکشد به خودمان سخت نگرفتیم تا از پس آن برآیم اکنون که فهمیدیم پایان قطعی برای این بیماری وجود ندارد باعث شده تا یک خستگی همه‌گیر تمام دنیا را در بر بگیرد.تعریف او از این خستگی همه‌گیر همان خستگی‌ای است که ممکن است پس از ماه ها مصرف وقت و انرژی اضافی برای مقابله با سبک زندگی جدید همه گیر ما و همه مبارزات انجام شده احساس کنید. شما ممکن است عزیزان یا حتی شغل خود را از دست داده باشید. شما ممکن است تجربه ها و نقاط عطر زندگی مانند فارغ التحصیلی ،عروسی و مراسم خاکسپاری را از دست داده باشید. ممکن است حتی سرگرمی و معاشرتهای معمولی را هم نداشته باشید و یا حتی پروتکلهای حفاظتی شما را خسته کرده باشند. شما ممکن است حتی از تلاش کردن برای استفاده مناسب است این زمان هم خسته شده باشید.

خستگی ذهنی و جسمی تمایل فرد را نسبت به مقاومت کاهش می دهد و باعث افزایش احساس ترس و درماندگی می شود. شما چون خسته هستید توانایی کنار آمدنتان با شرایط پایین می آید، انگیزه شما برای انجام هر کاری از بین می رود و با احساسات منفی همراه است. بنابراین شما بیشتر احساس لرزش، اضطراب و خستگی ناشی از تمام این احساسات را خواهید کرد.همه اینها پیامد های شناخته شده یک استرس مزمن است است و این نشان دهنده یک چرخه معیوب در زندگی است. نگرانی،ناامیدی، تنهایی و یکپارچگی بیش از حد ،همه عوامل استرس زا هستند. کوئید ۱۹ از بسیاری جهات زندگی ما را هضم کرده است.شما ممکن است نگران سلامتی خود یا عزیزانتان باشید.همچنین حداقل بخشی ار زندگی اجتماعی قطع شده است.مسافرت‌ها را از دست داده اید و بحران های سیاسی که این همه گیری آنها را تشدید کرده است همه این عوامل می‌تواند از عوامل استرس زا باشند.  نظرسنجی های انجام شده در ماه اوت نشان می دهد که بیش از نیمی از بزرگسالان گزارش کرده‌اند که به دلیل نگرانی و استرس ناشی از همه گیری سلامت روانی آنها تحت تاثیرات منفی قرار دارد. انزوا و تنهایی می تواند استرس زا باشد.همچنین گذراندن این همه کار و اوقات فراغت در کنار اعضای خانواده یا هم اتاقی ها نیز می تواند یکی از چالش‌های بزرگ باشد.روابط عاشقانه نیز تحت تاثیر این فشارها قرار دارند. یک مددکار اجتماعی بالینی در یک مرکز درمان سلامت در آتلانتا می‌گوید: آنچه من در بیمارانم دیده‌ام این هست که همه احساس ضعف می‌کنند و نمی‌توانند ساعتی را برای خودشان داشته باشند. این اتفاق در بین زوج ها بیشتر است.آن‌ها گزینه‌های کم تری را برای داشتن برنامه های معمول زندگی خود  داشتن یک فضای شخصی دارند. البته این به این معنا نیست که آنها یکدیگر را دوست ندارند اما آنها هیچگاه انتظار نداشتند اوضاع به گونه ای باشند که هیچ ساعتی برای جدایی بین آنها وجود نداشته باشد. وقتی مردم زمانی را برای خودشان ندارند آن وقت است که از لحاظ عاطفی دچار کلاستروفوبیک می‌شوند.

همه ما با همان شیوع  جهانی مقابله می‌کنیم اما همه ما یک چیز را تجربه نمی کنیم. برخی از جوامع از جمله این جوامعی که صنعت، مناطق جغرافیایی و نژادهای آنها تعریف شده است از لحاظ پیامدهای اقتصادی و تعداد نفراتی که در اثر این بیماری از دست داده‌اند بیشتر از  سایر کشورها آسیب دیده اند. به‌طور مثال برخی از آمریکایی‌ها هم مجبور شده‌اند که بهتر از قبل با آتش سوزی، طوفان‌های ویرانگر اخیر و حتّی ناآرامی‌های اجتماعی و بحران گرسنگی کنار بیایند.

تحمل این سهم نابرابر برای کنار آمدن با این شرایط برای شما دشوار خواهد بود مخصوصا اگر همزمان احساس انزوا و گوشه‌گیری کنید. در حال حاضر اختلافات زیادی در فضای سیاسی وجود دارد که بسیار طاقت فرسا خواهد بود.

شما هم احساس می‌کنید این شرایط را تجربه کرده اید؟در اینجا به طور مختصر چاره‌ای برای رهایی از این مشکلات برای شما قرار داده می‌شود.

۱) انتظاراتتان را در صورت نیاز تنظیم کنید

اگر قرنطینه را با انتظارات زیاد برای گذراندن تمام وقت اضافی خود شروع کردید بهتر است زبان بیاموزید ، نان بپزید و رمان بخوانید. از انجام هیچ کدام از این کار‌ها نترسید . داشتن انتظارات زیاد از آنچه باید انجام دهید می‌تواند منبع اصلی اصطکاک داخلی شما باشد. فعال بمانید ، کار کنید و به سرگرمی‌هایی بپردازید که باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می‌شود و انرژی شما را در سطح بالا حفظ می‌کند. بهتر است از چیزهایی که باعث استرس شما می‌شود صرف‌نظر کنید.

۲)حد و مرز خود را با افراد خانه تعیین کنید

از نظر روابط با افراد مهم ، بچه‌ها، هم اتاقی‌ها یا هر کسی که در فضای زندگی شما قرار دارد حد و مرز تعیین کنید. شما می‌توانید یک فضای زندگی را از نو برای خودتان بسازید که هر فرد مدتی را تنها در آن فضا برای بگذراند.

۳) برخی ساختار‌ها را به روز‌های خود اضافه کنید

بین ساعات روز و عصر فاصله بیاندازید . به خصوص اگر در خانه مشغول کار یا تحصیل هستید. روتین زندگی شما ممکن است آماده شدن برای رفتن به سرکار، در آغوش گرفتن همسر و فرزندان ، خداحافظی با آنها، برنامه ریزی برای قرار‌های کاری، برای بازی با خانواده ، ورزش ، استراحت مکرر یا برنامه ریزی برای فعالیت‌های اوقات فراغت مانند تماشای فیلم باشد. برخی از این ساختار‌ها در حال حاضر حس خوشایندی ندارند اما برخی دیگر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید حس کنترل بیشتری روی موقعیت داشته باشید.

۴) مراقبت از خود به ویژه در زمان خواب اولویت دارد.

تمرکز بر روی رفتارهای سالم مانند خوردن سبزیجات ، ورزش کردن ، ارتباط با دوستان همه می‌تواند تا حد زیادی به خود مراقبتی شما بکند. یکی از بزرگترین الویت‌های خود مراقبتی خواب است.

در حال حاضر کمبود خواب و تغییر در برنامه‌ خواب بسیار رایج استو این می‌تواند بر روی خلق و خو و سلامت سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد. داشتن یک برنامه خواب منظم می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و باعث شود شما در کل روز انرژی داشته باشید.

۵) در صورت نیاز کمک بگیرید.

اگر احساس می‌کنید می‌توانید و نیاز دارید از کمک‌ تخصصی بهره‌مند شوید یک درمانگر را پیدا کنید. در حال حاضر قرار‌های ملاقات از راه دور انجام می‌شود و شما ممکن است فقط به چند جلسه یا حتی یک جلسه نیاز داشته باشید تا احساس کنید در حال تغییر هستید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو