سیاست‌ورزیِ چپ‌ها با شیخوخیت «بهزاد نبوی»

منبع: برترین ها

69

1399/11/27

10:45


نهاد اجماع‌ساز سرانجام پس از مدت‌ها روي ريل حركت قرار گرفت. حالا چندين‌ ماهي هست كه اصلاح‌طلبان درباره جايگزين شوراي عالي سياستگذاري سرگرم بحث و بررسي هستند، آن‌هم درحالي كه برخي معتقد بودند كه شوراي هماهنگي مي‌تواند جايگزين اين نهاد بالادستي شود و برخي هم به تشكيل نهادي تازه اعتقاد داشتند.

روزنامه همدلی: نهاد اجماع‌ساز سرانجام پس از مدت‌ها روي ريل حركت قرار گرفت. حالا چندين‌ ماهي هست كه اصلاح‌طلبان درباره جايگزين شوراي عالي سياستگذاري سرگرم بحث و بررسي هستند، آن‌هم درحالي كه برخي معتقد بودند كه شوراي هماهنگي مي‌تواند جايگزين اين نهاد بالادستي شود و برخي هم به تشكيل نهادي تازه اعتقاد داشتند.

روز گذشته ۴۶ عضو حقیقی و حقوقی جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران در جلسه‌ای که در حسینیه جماران برگزار شد، بهزاد نبوی را تا تصویب آیین‌نامه داخلی به عنوان ‌‌رئیس موقت این ائتلاف اصلاح‌طلب انتخاب کردند. بر اساس اعلام اعضای این نهاد ‌‌اصلاح‌طلب، قرار است از این پس نهاد اجماع‌ساز ‌‌اصلاح‌طلبان با نام جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران فعالیت کند.

بنا به گفته چهره‌های مختلف ‌‌اصلاح‌طلب نهاد ‌‌اجماع‌ساز ‌‌اصلاح‌طلبان قرار است جایگزینی برای شورای عالی سیاستگذاری ‌‌اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد و در آینده راهبردهای موثر و تصمیم‌گیری‌های کلان اصلاحات از طریق آن انجام خواهد شد. پیش از این شورای هماهنگی جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته بود که همه احزاب ‌‌اصلاح‌طلب را در یک تشکیلات جدید سامان دهد که اعضای آن متشکل از 31 حزب و 15عضو حقیقی هستند.

دیروز بهزاد نبوی به عنوان رئیس سنی جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران اولین سخنران جلسه ‌‌اصلاح‌طلبان بود. او در سخنان خود خواستار تهیه آیین‌نامه برای انتخاب اعضای هیات رئیسه جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران شد. آذر منصوری نیز به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه سنی جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران سخنرانی کرد.او ضمن تایید پیشنهاد بهزاد نبوی در خصوص تهیه آیین‌نامه گفت: خوب است کارگروهی برای تهیه پیش‌نویس ‌‌آیین‌نامه انتخاب هیات ‌‌رئیسه تشکیل شود. از نگاه قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت تا زمانی که ‌‌آیین‌نامه انتخاب هیات رئیسه جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران تهیه نشود نمی‌توان هیات رئیسه این نهاد را انتخاب کرد. حسین کمالی، دبیرکل حزب کار نیز در سخنانی با اشاره به از دست رفتن زمان، خواستار استفاده حداکثری از فرصت باقیمانده در راستای اخذ تصمیم جبهه ‌‌اصلاح‌طلبان ایران شد.

ايده تاسيس نهاد اجماع‌ساز از ابتداي سال جاري شكل گرفت. پس از آنكه فعاليت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به دلايل مختلف متوقف شد، اصلاح‌طلبان بر آن شدند تا با تاسيس نهاد فرادست هم براي انتخابات 1400 گام بردارند و هم ساير تحركات سياسي خود را از طريق اين نهاد انسجام بخشند. آن‌هم درحالي كه از زمان تاسيس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان برخي منتقدان مي‌گفتند فرآيندهاي شكل‌گيري و تصميم‌گيري در اين نهاد دموكراتيك نيست. با اتمام مجلس دهم و كناره‌گيري عارف و موسوي لاري از رياست و نايب‌رييسي، اين نهاد عملا به حاشيه رفت و همزمان ايرادهاي وزارت كشور براساس قانون جديد احزاب باعث شد اصلاح‌طلبان درباره فعاليت شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به تصميماتي تازه برسند.

درنتيجه شوراي عالي به پايان راه رسيد و شوراي هماهنگي دست به كار تاسيس نهادي جايگزين شد. فرج كميجاني آذر ماه در خبري از تصميمات اين شورا اعلام كرد كه بناست اصلاح‌طلبان براي پيشبرد اهداف خود نهادي تازه را بنيان بگذارند. در آن زمان هنوز اسم و جزييات نحوه فعاليت اين نهاد مشخص نبود اما كمي بعد، شوراي هماهنگي با تشكيل كميته‌اي، نسبت به انتخاب اعضاي حقيقي نهاد اجماع‌ساز اقدام كرد تا درنهايت بهزاد نبوي، سيدحسين مرعشي، محسن امين‌زاده، محسن ميردامادي، محمدرضا جلايي‌پور، عليرضا علوي‌تبار، سيدحسن رسولي، سيدسراج‌الدين موسوي، حسن صادقي، عماد بهاور، بدرالسادات مفيدي، سيدمعروف صمدي، فاطمه سعيدي، فخرالسادات محتشمي‌پور و اسماعيل گرامي‌مقدم به عنوان نفراتي انتخاب شدند تا كنار نمايندگان حقوقي 31 حزب اصلاح‌طلب عضو شوراي هماهنگي، اين نهاد اجماع‌ساز را فعال كنند.

كانديداهاي حزبي

روزنامه اعتماد در گزارشی در این رباطه نوشت: در ميان فهرست 31 حزب، برخي احزاب اصلاح‌طلب از مدتي پيش وارد بحث انتخابات 1400 شده و كانديداهايي را نيز به طور تلويحي و بعضا رسمي معرفي كرده‌اند. در اين ميان، كارگزاران سازندگي از محسن هاشمي به عنوان گزينه انتخاباتي خود سخن گفته و علي‌محمد نمازي از اعضاي ارشد اين تشكل سياسي به ايسنا گفته اگرچه، «گزينه اول حزب كارگزاران براي انتخابات رياست‌جمهوري محسن هاشمي است» اما «حزب پايبند به خروجي نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بوده و از ائتلاف تبعيت مي‌كند.» او گفته كه «البته محمدجواد ظريف هم از كانديداهاي احتمالي حزب خواهد بود.» هر چند هر كدام از احزاب روي فرد موردنظر خود مانور مي‌دهند اما با اين حال تاكيد دارند كه تابع نظر نهايي نهاد اجماع‌ساز خواهند بود. همزمان حزب اعتماد ملي نيز چندي پيش از كانديداهاي موردنظر خود رونمايي كرد و بر اين پايه الياس حضرتي، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي از «ابراهيم اميني، محمدجواد حق‌شناس و محمدعلي افشاني» به اين عنوان نام برد «تا در صورت آمادگي براي ورود به انتخابات، كانديداتوري خود را ابتدا در درون حزب اعلام كنند تا پس از برگزاري انتخابات درون‌حزبي و مورد نظر اكثريت شوراي مركزي يك نفر از ميان اين سه نفر ازسوي حزب اعتماد ملي به عنوان كانديداي حزبي به افكار عمومي معرفي شود.»

احزاب ديگر ازجمله حزب اتحاد ملت، مجمع ايثارگران و نداي ايرانيان نيز در تلاش براي طرح نام كانديداهاي خود هستند و در اين ميان، برخي اعضاي اتحاد ملت از رضا خاتمي نام مي‌برند و در اين ميان اعضاي ارشد مجمع ايثارگران نيز به تازگي سيدحسن خميني را به عنوان كانديداي مطلوب خود معرفي كردند. نداي ايرانيان نيز دنبال طرح نام سيدصادق خرازي است و مي‌گويند كانديداي موردنظر كسي نيست جز دبيركل ندا. با اين حال به نظر مي‌رسد كه همه احزاب جريان اصلاحات هرچند در تلاش براي به كرسي نشاندن نام نامزد مطلوب خود هستند اما مي‌دانند در اين ميان چند عامل مهم ازجمله تصميم شوراي نگهبان درباره بررسي صلاحيت‌ها و همچنين تصميم نهاد اجماع‌ساز اهميت اساسي دارد. همزمان بسياري از چهره‌ها نيز تاكيد مي‌كنند كه سخن گفتن از نامزد نهايي اين جريان فعلا زود است و بايد چهره‌هاي مختلف در انتخابات نام‌نويسي كنند و پس از آنكه شوراي نگهبان نتيجه بررسي صلاحيت‌ها را اعلام كرد، درباره افرادي كه در ميدان باقي مانده‌اند، در نهاد اجماع‌ساز به بحث و گفت‌وگو نشست.

در غياب رييس

پيش از برگزاري اين نشست، اعلام شده بود جلسه اول با حضور سيدمحمد خاتمي برگزار مي‌شود يا دست‌كم ابتدا اعضا با رييس دولت اصلاحات ديدار كرده و سپس تشكيل جلسه مي‌دهند، چند ساعت مانده به برگزاري اين جلسه، جواد امام از چهره‌هاي نزديك به خاتمي اين اخبار را تكذيب كرد. او گفت: «به ‌دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ايمني و فاصله‌‌گذاري اجتماعي تنها اعضاي نهاد اجماع‌ساز جديد در اين جلسه حضور خواهند داشت و ظرفيت حضور ساير عزيزان وجود ندارد. هيچ شخصيتي غير از اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان در اين جلسه حضور نخواهد داشت. اساسا از ابتدا هم قرار نبوده كه آقاي خاتمي در اين جلسه حضور يا سخنراني داشته باشند.» در نهايت جلسه ديروز عصر بدون خاتمي شروع شد.

آغاز به‌كار به‌ رياست چريك پير

اداره نخستين جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ايران را هيات رييسه سني و به ‌رياست بهزاد نبوي برعهده داشت. نبوي از مبارزان مشهور قبل از انقلاب كه حالا با عنوان «چريك پير» شهرت يافته است، پيش از پيروزي انقلاب عليه رژيم پهلوي مبارزات مسلحانه مي‌كرد و درراستاي همين مبارزه‌ها دستگير و به حبس ابد محكوم شد. او پس از پيروزي انقلاب در تشكيلات انقلابي جايگاهي وي‍ژه داشت و با تشكيل دولت‌هاي جديد، سمت‌هاي مختلفي برعهده گرفت. ازجمله در دولت محمدعلي رجايي، وزير مشاور و رييس ستاد بسيج اقتصادي بود و پس از آنكه ميرحسين موسوي به عنوان نخست وزير انتخاب شد، او نيز به عنوان وزير صنايع سنگين شروع به كار كرد. فعاليت‌هاي سياسي انتقادي او پس از انقلاب نيز تمام نشد و با اينكه در سمت‌هايي مختلف حضور داشت روحيه انتقادي و مصلحانه‌اش را از ياد نبرد. نبوي در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب زندان را نيز تجربه كرده است. حالا اما نبوي 78 ساله سكان نهاد جديد اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته و اولين سخنران جلسه ديروز بود. او خواستار تدوين آيين‌نامه براي انتخاب اعضاي هيات‌رييسه جبهه اصلاح‌طلبان ايران شد و تاكيد كرد: بايد ظرف ۷۲ ساعت آيين‌نامه مربوط به انتخاب هيات رييسه جبهه اصلاح‌طلبان ايران تدوين شود. آذر منصوري نيز به عنوان يكي از اعضاي هيات رييسه سني جبهه اصلاح‌طلبان ايران در اين جلسه سخنراني كرد و با تاييد پيشنهاد بهزاد نبوي درخصوص تهيه آيين‌نامه گفت: «خوب است كارگروهي براي تهيه پيش‌نويس آيين‌نامه انتخاب هيات رييسه تشكيل شود.»

دو ماموريت جبهه اصلاح‌طلبان ايران

حضرتی در این باره گفت: يكي بحث انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا است كه با توجه به زمان ثبت‌نام كانديداها در 20 اسفند به نظر مي‌رسد كه كمي براي اقدام در اين حوزه دير شده است. دومين ماموريت بحث انتخابات رياست‌جمهوري است كه هنوز براي آن فرصت كافي باقي مانده چون در انتخابات رياست‌جمهوري نقشه اصلي دست ما نيست. كاري كه مي‌توان انجام دهيم اين است كه در اين فرصت باقي مانده، تحليل‌ها و نگرش‌هاي خود را درباره انتخابات ارايه دهيم و با همفكري بتوانيم نگرش‌ها را يكسان كنيم. در همين حال كانديداهايي كه آمادگي دارند بايد تشويق كنيم كه ثبت‌نام كنند. تحت عنوان اينكه مشغول رصد انتخابات هستيم اصل ما بر مشاركت است و الا بايد ببينيم كه شوراي نگهبان چه برخوردي مي‌كند. اگر كانديدايي براي ما در صحنه باقي گذاشتند كه مورد قبول باشد و توانايي داشته باشد كه احزاب و گروه‌ها دور آن جمع شوند و وحدتي پيش بيايد، آن وقت انتخابات رابه نظر من بايد با جديت پيگيري مي‌كنيم.

اين جبهه به منظور ايجاد وحدت، هماهنگي و انسجام بخشي به فعاليت‌هاي مجموعه اصلاح‌طلبان كشور، طراحي، تدوين و اجراي راهبردها، سياست‌ها، برنامه‌ها و اتخاذ مواضع كلان و آماده‌سازي بسترهاي لازم براي ورود اجماعي و موثرتر جريان بزرگ اصلاحات، در انتخابات رياست‌جمهوري، مجلس خبرگان رهبري، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سراسر كشور تشكيل شده و مورد وثوق و تاييد اكثريت احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب متنفذ و تاثيرگذار در جريان اصلاحات هست.

حالا به نظر مي‌رسد كه اصلاح‌طلبان با تشكيل اين جبهه جديد به طور سازمان يافته و جدي‌تري براي انتخابات‌هاي سال 1400 وارد ميدان شوند. به خصوص آنكه ديروز اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان تاكيد داشتند بايد به فعاليت‌ها سرعت بيشتري بدهند. با شكل‌گيري اين نهاد احتمالا به زودي شاهد خواهيم بود كه صحبت كردن درباره نامزدهاي علني اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400 وارد مرحله جديدي مي‌شود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو