دانستنی های سفر به تنگه چاهکوه افسانه‌ ای شگفت‌ انگیز

دانستنی های سفر به تنگه چاهکوه افسانه‌ ای شگفت‌ انگیز


منبع: دلگرم

81

1399/11/27

10:51


دانستنی های سفر به تنگه چاهکوه افسانه‌ ای شگفت‌ انگیز

تنگه چاهکوه کجاست ؟

تنگه چاهکوه یکی از دره های فوق العاده دیدنی در جزیره قشم است که به شما توصیه می کنم دیدن آن را از دست ندهید .

توصیف این تنگه با کلمات ، بسیار سخت است . شما حتما باید به این مکان سفر کنید و از نزدیک اعجاز و شگفتی های این منطقه را مشاهده کنید.

تنگه چاهکوه ، سفر به دره چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم کجاست ؟

تنگه (دره) چاهکو در جنوب ایران و در جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران قرار دارد .

تنگه چاهکوه به دلیل شکل خاص و منحصر به فردی که دارد نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان از شهرت خاصی برخوردار است . وقتی به آنجا سفر می کنید احساس می کنید به کره ی دیگری سفر کرده اید .

تنگه چاهکوه جایی در میان کوه سنگی یکپارچه که به‌شکل ضربدر برش خورده قرار دارد. انگار کوه آغوش محکم خود را باز کرده و چاهکوه را همچون فرزندی در خود پناه داده است. آب با جریان مهربان خود به دیوارهای جلا داده و آن را به‌صورت اشکال عجیب و غریب در آورده است.

صخره‌هایی با عمق نزدیک به ۱۰۰ متر که ظاهری عجیب دارند. و در دل آن‌ها حفره ای‌هایی پدید آمده است. صخره‌ها ارتفاع بلندی دارند و در ابتدا با فاصله روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته اند اما هرچه که جلو‌‌تر بروید فاصله آن‌ها کمتر می شود. و حتی در قسمت‌هایی عبور از لا به لای صخره‌ها سخت می شود چرا که ممکن است فاصله دره‌ها به نیم متر نیز برسد در حالی که همچنان ارتفاعی نزدیک به ۱۰۰ متر دارند.

تنگه چاهکوه ، سفر به دره چاهکوه

دلیل نامگذاری دره چاهکوه

دره چاهکوه به دلیل داشتن چاه های متعددی که در ابتدای آن ایجاد شده است نامگذاری شده است .

چهار حلقه چاه در ابتدای تنگه چاهکوه وجود دارد که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌ است و این چاه ها محل ذخیره آب باران است

طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ ای را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌ اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.

تعداد بازدید کننده های تنگه چاهکوه در ایام نوروز حدود ۴۶ هزار نفر اعلام شده است.

تنگه چاهکوه ، سفر به دره چاهکوه

رفتن به تنگه چاهکوه

برای رفتن به تنگه چاهکوه ، باید به هرمزگان رفته و پس از آن جزیره قشم . این تنگه در شمال غربی این جزیره قرار دارد . دره چاهکوه در واقع از توابع قشم محسوب می شود . راهی آسفالت دارد و در یکی دو کیلومتر آخر ، جاده خاکی می شود


فاصله قشم تا تنگه چاهکوه

فاصله بین جزیره قشم تا تنگه چاهکوه حدودا 70 کیلومتر است . روستایی در نزدیکی تنگ چاهکوه قرار دارد به نام روستای چاهوی شرقی که اختلاف 20 کیلومتری با تنگه چاهکوه دارد.

تنگه چاهکوه ، سفر به دره چاهکوه

بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه

معمولا سفر به جزیره قشم به دلیل اینکه در جنوب کشور قرار دارد در ماه های سرد سال صورت می گیرد . بهتر است بدانید در بهار و تابستان این منطقه آب و هوای گرمی دارد .

نکته ی جالب در این رابطه این است که دیوارهای تنگه چاهکوه از تابش نور مستقیم آفتاب جلوگیری می کند و آزاد دهنده نیست.

در هر صورت فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه است .

چاهکوه در ابتدای مسیر عریض و با دیواره های بلند هستش ولی هرچه بیشتر وارد میشیم از عرض اون کاسته میشه و گاها فاصله ی بین دو دیواره به نیم متر هم میرسه، به همین خاطر برای دسترسی به بعضی جاهاش باید یه سری مهارت های سنگ نوردی داشته باشید.

طبقه ها و لایه های چاه کوه در ظاهر مقاوم هستند اما به دلیل فرسایش زیاد کاملا فرسوده و توخالی هستند، برای همین در هنگام راه رفتن روی شیارهای بزرگ باید خیلی احتیاط کنید.

بعد از تنگه گردی در چاهکوه، برای سپری کردن شب می‌توانید به روستای چاهکوه شرقی بروید و در اقامتگاه بوم‌گردی این روستا اقامت کنید.

اگر تصمیم گرفت گرفتید شب را در خود تنگه بمانید و از تماشای آسمان پر ستاره لذت و پر فروغ لذت ببرید، وسایل و تجهیزات مورد نیاز را فراموش نکنید و حتماً از راهنمایان و مردمان محلی کمک بگیرید.‎

برای سفر به تنگه چاهکوه راهنمایی خاص خود را دریافت کرده و تمامی وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را همراه داشته باشید .


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو