خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز دوشنبه در این باره نوشت که نیروهای دموکراتیک سوریه که عمده آنها را کردها تشکیل می دهند و از سوی آمریکا حمایت می شوند با کنترل آسیاب های عمومی در شهرهای الحسکه و قامشلی واقع در شمال شرق سوریه، گندم، آرد و سبوس موجود در آنها را به سرقت بردند. 

بر اساس این گزارش، شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا با زور و تهدید، آسیاب های عمومی این دو شهر را تصرف کردند و انبارهای گندم، آرد و سبوس مردم را غارت کردند. 

نیروهای قسد (نیروهای دمکراتیک سوریه) مورد حمایت آمریکا همچنین با تهدید رانندگان حمل گندم و آرد آنها را مجبور به بارگیری اقلام به سرقت رفته کردند. 

در همین پیوند، «سطام الهویدی» یک عضو اداره بازرگانی استان الحسکه گفت که نیروهای قسد آسیاب های عمومی  قامشلی و الحسکه را پس از تصرف ، غارت کردند و موجودی انبارهای سه آسیاب را به سرقت بردند. 

الهویدی افزود که شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا همچنین پایانه حمل و نقل شعبه غلات سوریه را در قامشلی تصرف کرده و خودروها، لوازم و وسایل یدکی موجود در آن را به سرقت بردند.

 شبه نظامیان قسد هفته گذشته نیز در اقدامی دیگر ده‌ها نفر از عشایر و قبایل عرب ساکن جنوب استان الحسکه را بدون دلایل مشخص ربودند.

به گزارش شام تایمز، شبه نظامیان قسد با پشتیبانی هوایی و زرهی ارتش آمریکا، اخیرا دست به بازداشت و ربایش گسترده مردم عشایر و قبایل عرب در جنوب الحسکه زده‌اند.

در این عملیات که از بزرگترین عملیات بازداشت اعضای قبایل عرب از سوی شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا محسوب می‎ شود، ده‌ها نفر بدون دلیل دستگیر شدند.

منابع محلی سوریه گزارش دادند که شبه نظامیان قسد با حمایت نظامیان آمریکایی، طی روزهای اخیر حملات و بازداشت‌های گسترده‌ای علیه مردم عشایر و قبایل (القضاه، البوحسونی، الفاضل، الجحیش و السیاد) در روستای تل الشایر، الدشیشه در جنوب استان الحسکه انجام دادند.

منابع وابسته به عشایر شمال سوریه می‌گویند که دلیل این بازداشت‌ها و ربایش‌ها، تسلیم کردن مردم قبایل عرب و ترساندن آنها پس از افزایش عملیات مقاومت مردمی عشایر و شرکت گسترده آنها در اعتراضات علیه نظامیان اشغالگر آمریکاست که نفت و گاز و آرد و گندم سوری‌ها را به سرقت می‌برند.

اهالی شهرهای قامشلی و الحسکه سوریه بارها در مخالفت با اقدامات شبه نظامیان عضو نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) که با هدف محدود کردن مردم و محاصره آنها انجام می‌شود، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کرده‌اند.

شبه نظامیان قسد با همدستی نظامیان اشغالگر آمریکایی و فرمانبرداری از افرادی که سرزمین سوریه را اشغال کرده، غلات، نفت و همه ثروت این کشور را به یغما می برند.

شهر الحسکه مرکز استان کردنشین الحسکه است و قامشلی، «دیرک»، «سری کانی» و «عمودا» از مهم‌ترین شهرهای این استان است.