روایت الیزابت کولبرت از علایق ادبی‌اش/ کتاب خوب باید نویسنده را گاز بگیرد!

منبع: ایران آرت

84

1399/11/27

11:14


الیزابت کولبرت به کافکا علاقه دارد و می‌گوید: آثار بسیار خوب ادبی که بسیاری از آن‌ها به قلم "کافکا" نوشته شده‌اند ما را متلاشی‌ و در عین‌حال زنده‌تر می‌کنند.

ایران آرت: الیزابت کولبرت نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در گفت‌وگویی از ادبیات و موضوعات مختلف سخن گفت.

به گزارش ایسنا، "الیزابت کولبرت" نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی بیشتر برای کتاب "انقراض ششم" شناخته می‌شود. این کتاب که توسط انتشاراتی‌های مختلف در ایران به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است در سال ۲۰۱۵ جایزه پولیتزر را برای "کولبرت" به ارمغان آورد. "زیر آسمان سفید" جدیدترین کتاب این نویسنده است که اخیرا روانه بازار کتاب شد.

در ادامه بخش کوتاهی از مصاحبه الیزابت کولبرت با نشریه نیویورک‌تایمز را می‌خوانید:

اکنون چه کتاب‌هایی بر روی میز کنار تخت‌خواب‌تان قرار دارند؟

"کتاب مارماهی‌ها" نوشته "پاتریک اسونسن"، "پادشاهی برتر" نوشته "یا جیاسی" و "فاز شش" اثر "جیم شپارد".

آخرین کتاب خوبی که مطالعه کردید چه بود؟

آخرین کتابی که من را بسیار تحت تاثیر قرار داد کتاب "بی‌ثمر" نوشته "والتر کمپووسکی" بود.

آیا کتاب کلاسیکی وجود دارد که اخیرا برای نخستین‌بار مطالعه کرده باشید؟

در هفته‌های اول شیوع کرونا و زمانی که در خانه‌ها گیر افتاده بودیم، همسرم و من کتاب "برج‌های بارچستر" نوشته "آنتونی ترولوپ" را مطالعه کردیم.

کتاب مورد علاقه شما که تاکنون کسی درباره آن چیزی نشنیده، چیست؟

"سواحل عجیب و غم‌انگیز" نوشته "چانسی لومیس". این کتاب درباره "چارلز فرانسیس هال" یک ناشر آمریکایی است که در جست‌وجوی بازماندگان آخرین هیات اعزامی کاوش‌گر "فرانکلین" بود. مطمئنم اغلب طرفداران این سبک کتاب‌ها نام این اثر را شنیده‌اند اما این کتاب شایستگی مخاطب گسترده‌تری دارد.

هنگام نگارش یک کتاب چه اثری را مطالعه می‌کنید؟

به عنوان یک روزنامه‌نگار همواره به دنبال چیز درخشانی (یک عبارت، یک حقیقت و یک طرز فکر) هستم و نمی‌دانم کجا می‌توانم آن را پیدا کنم. وقتی نوشتن یک کتاب جدید یا یک مقاله جدید را آغاز می‌کنم سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم درباره آن موضوع مطالعه کنم. من در نزدیکی یک کتابخانه دانشگاه زندگی می‌کنم و اغلب اوقات که به دنبال موضوعی هستم به سراغ کتاب‌ها می‌روم. این فعالیتی است که در دوران کرونا بسیار دلتنگش هستم.

دوست داشتید نویسندگان بیشتر درباره کدام موضوع بنویسند؟

این یک موضوع نیست اما ای کاش کتاب‌های علمی محبوب بیشتری به قلم دانشمندان وجود داشت. من از مطالعه این کتاب‌ها بسیار لذت برده و چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام: "مواد اهمیت دارند" نوشته "مارک میودونیک"، "گردآوردی خزه" نوشته "رابین وال کیمرر"، "تکامل زیبایی" نوشته "ریچارد پرام"، "ماهی درونی‌ات" نوشته "نیل شابین"، "جنگل نامریی" نوشته "دیوید جورج هاسکل" و "دختر آزمایشگاهی" اثر "هوپ جرن". تمامی این کتاب‌ها جهان جدیدی را به من معرفی کردند.

چه چیز یک اثر ادبی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

"کافکا" در جایی نوشته است: "ما فقط باید کتاب‌هایی را بخوانیم که گاز می‌گیرند و نیش‌مان می‌زنند. اگر کتابی که می‌خوانیم ما را طوری بیدار نکند که انگار به جمجمه‌مان مشت زده‌اند، پس چرا آن را می‌خوانیم؟" من فکر می‌کنم این درست است و آثار بسیار خوب ادبی که بسیاری از آن‌ها به قلم "کافکا" نوشته شده‌اند ما را متلاشی‌ و در عین‌حال زنده‌تر می‌کنند.

کتاب‌های‌تان را چطور دسته‌بندی می‌کنید؟

دسته‌بندی نمی‌کنم. اغلب اوقات این یک مشکل است.

قهرمان داستانی محبوب شما کیست؟ ضدقهرمان یا شخصیت شرور محبوب‌تان کیست؟

"اودیپا ماس" شخصیت زن محبوب من است. به عنوان شخصیت شرور فکر می‌کنم "فرد" در "مرگ یک خوک" شخصیت محبوبم باشد.

تصور کنید یک مهمانی شام ادبی ترتیب داده‌اید؛ دوست ‌دارید کدام یک از نویسندگان در قید حیات و درگذشته را دعوت کنید؟

" روبرتو بولانیو"، "ایتالو کالوینو" و "کارن بلیکسن".

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو