وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای نوشت که گشایش دفاتر هیات نمایندگی قطر در مقر ناتو، اوج روند طولانی روابط متمایز میان این کشور و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است که مراحل مهمی از همکاری سیاسی و مشترک را پشت سر گذاشته و به سطح مشارکت میان دوحه و ناتو رسیده است.

پایگاه خبری میدل ایست نیوز در این باره با انتشار بیانیه وزارت‌ خارجه قطر اعلام کرد که گشایش دفاتر نمایندگی قطر در ادامه حمایت از روابط میان ناتو و کشورهای عضو خواهد کرد به صورتی که روند ارتباط مستقیم با ناتو و امکان گسترش دیدارها و نشست های دوجانبه میان طرف‌های مختلف را میسر خواهد کرد.

این دفاتر همچنین با حضور قطر در ناتو و مشارکت دوحه در فعالیت های نظامی و غیرنظامی نقش خواهد داشت.

قطر و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ۱۶ اسفند ۹۶  توافقنامه همکاریهای نظامی و امنیتی امضا کردند.این موافقتنامه توسط امیر قطر و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در بروکسل به امضا رسید.

شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر درتوییتی نوشت: این پیمان به منظور انجام همکاری های راهبردی نظامی برای تثبیت امنیت و صلح در منطقه و توسعه همکاری و تلاش علیه تنش های امنیتی درجهان به امضا رسید.

ناتو در اجلاس سران خود در سال ۲۰۰۴ میلادی دراستانبول، "طرح همکاری استانبول" را درخصوص منطقه خاورمیانه با تمرکز بر بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرد.

بر اساس اعلام ناتو  این قرارداد در حوزه امنیتی این امکان را برای ایجاد مقری برای تبادل اطلاعات محرمانه فراهم می کند و با امضای  قرار داد همکاری میان ناتو و کشورهای عربی که تاکنون آن را به صورت جداگانه امضا کرده اند کشورهای بحرین، کویت، قطر و امارات، اجازه اجرای برنامه هایی به صورت جداگانه برای مشارکت و همکاری بیشتر با کشورهای طرح همکاری استانبول را پیدا خواهند کرد.

هدف از طرح همکاری استانبول تقویت امنیت و ثبات در منطقه از طریق همکاری میان ناتو و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های امنیتی و دفاعی است.

ناتو در این طرح به دنبال ارائه یک دستورکار برای آموزش و همکاری در زمینه هایی در محدوده مقابله با تروریسم تا شفافیت بیشتر در بودجه دفاعی است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در سال ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشنگتن پایه‌گذاری شد.