پیشنهاد سفر زمینی زائران به مکه از راه عراق

منبع: برترین ها

62

1399/11/27

13:58


رییس سازمان حج ایران در دیدار با مقامات حج عراق، برقراری شرایط سفر زمینی زائران ایرانی به عربستان از طریق عراق را پیشنهاد کرد. طرف عراقی تحقق این شرایط را به موافقت عربستان منوط دانست.

رییس سازمان حج ایران در دیدار با مقامات حج عراق، برقراری شرایط سفر زمینی زائران ایرانی به عربستان از طریق عراق را پیشنهاد کرد. طرف عراقی تحقق این شرایط را به موافقت عربستان منوط دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب - نماینده، ولی فقیه در امور حج -، علی‌رضا رشیدیان - رییس سازمان حج و زیارت - و حجج‌الاسلام والمسلمین سامی مسعودی و سید راضی الحسینی - رییس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق - در ادامه بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰ و بی‌خبری از عربستان، برای هماهنگی و هم‌افزایی درباره حج آینده با یکدیگر گفتگو کردند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تبادل تجربیات در مسائل مختلف حوزه‌های حج و عمره با سایر کشور‌ها بویژه کشور دوست و همسایه عراق اعلام کرد و گفت این همکاری‌ها به فعالیت‌های منظم و امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور منجر شود.

او اضافه کرد: ما برای برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه‌های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشور‌های اسلامی آمادگی داریم.

وی با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است، داشتن اطلاعات درباره برنامه‌های حج آینده را مهم دانست و با یادآوری این‌که عربستان در این زمینه تاکنون اطلاع‌رسانی نکرده است، اظهار کرد: تعاون و همکاری بین کشور‌های اسلامی ثمرات ارزشمندی در پی دارد و در صورتی که دولت عربستان اعلام آمادگی کند ما می‌توانیم ضمن ارتباط و گفتگو با متفکران و شخصیت‌های جهان اسلام، نکات مورد نظر آن را به کشور میزبان زائران سرزمین وحی منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سامی مسعودی - رییس شورای عالی حج و عمره عراق - برگزاری این‌گونه نشست‌ها را در آگاهی از افکار و ایده‌هایی که می‌تواند به وحدت‌بخشی و افزایش اطلاعات مسؤولان و زائران حج منجر شود، مفید ارزیابی کرد.

او گفت: باید کنگره عظیم حج را به یک تجمع هدفمند و مردمی تبدیل کنیم تا امت اسلامی به سمت یک امت یکپارچه سوق یابد.

او از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های حج و عمره استقبال کرد و لزوم ارتباط با دیگر کشور‌های اسلامی را درمورد حج آینده یادآور شد و فضای مجازی را بستر مناسبی در این ارتباط دانست.

رییس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی، با اشاره به این‌که بلاتکلیفی در خصوص حج آینده برای برنامه‌های اجرایی حج مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، یادآور شد: تعیین تکلیف موضوع حج در زمان مناسب یک ضرورت انکارناپذیر است.

رشیدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل‌های بهداشتی را برای حوزه‌های مختلف از جمله اسکان، تغذیه، حمل و نقل و ... تهیه کرده و آمادگی دارد آن‌ها را به طرف عراقی نیز ارائه کند.

وی همچنین به مشکلاتی که در خصوص محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های عربستان وجود دارد، اشاره کرد و علاقه ایرانی‌ها را برای سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق و همراه با زیارت عتبات عالیات یادآور شد که رییس شورای عالی حج و عمره عراق از آن استقبال کرد و گفت: در صورت موافقت عربستان، ما آماده‌ایم که زمینه‌های این سفر را در عراق پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید راضی الحسینی ـ معاون رییس شورای عالی حج و عمره عراق ـ استمرار رایزنی‌ها و برگزاری همایش‌ها میان مجموعه‌های حج دو کشور و همچنین با مشارکت دیگر کشور‌ها را در راستای گسترش آگاهی‌ها درخصوص برگزاری حج خواستار شد و گفت: با توجه به شرایط کنونی باید برای برگزاری درست این فریضه الهی برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در این ارتباط تصویری پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی از خبرگان و کارشناسان حج دو کشور تشکیل و از تجربیات طرفین برای برگزاری بهتر حج آینده و ارائه خدمات مطلوب به زائران استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو