نگاهی به سه بخش «طوبای زرین» سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | معضلات اجتماعی و مسائل انسانی در سرامیک، کاریکاتور و گرافیک

111

1399/11/27

14:35


مریم درویش: سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های سرامیک، کارتون و گرافیک با آثار متنوعی همراه است.

نگاهی به سه بخش «طوبای زرین» سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | معضلات اجتماعی و مسائل انسانی در سرامیک، کاریکاتور و گرافیک

سرویس تجسمی هنرآنلاین: «طوبای زرین» نام بخش اصلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. هنرمندان سراسر کشور با ارسال آثار خود در شاخه‌های ده‌گانه هنرهای تجسمی، برای شرکت در این مسابقه بزرگ اقدام کردند و پس از بررسی آثار توسط شورای هنری، آثار منتخب برای نمایش در جشنواره معرفی شدند. در این گزارش نگاهی داریم به سه شاخه کارتون و کاریکاتور، سرامیک و گرافیک.

در بخش سرامیک ۲۱ اثر از ۱۸ هنرمند به نمایش درآمده است. نیلوفر ابراهیم نیا از کرج در اثری از مجموعه «هویت غایب» جانوری عجیب را نشان داده است که اندام کاملی ندارد و نمی‌توان آن را شبیه هیچ موجود مشخصی دانست. الهام شکری که برگزیده دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است نیز در اثری از مجموعه «گورواره» بخشی از اسکلت بدن موجودی را نشان داده که به نظر نمی‌رسد کارایی و عملکردی داشته باشد.

نسرین شاه بیگی از زاهدان در اثر «گوش به زنگ‌ها» به بیسیم چی های دوران جنگ پرداخته است. در این اثر جعبه بیسیم و گوشی آن در میان انبوه گوش‌های سفالی افرادی دیده می‌شود که در راه هدف خود به شهادت رسیده‌اند. حسین قاسمی مجموعه‌ای از سر انسان را ارائه کرده است که به جای چهره هر کدام از آنها یک حفره، رنگ طلایی و... وجود دارد و به این ترتیب هویت این افراد از میان رفته است. هنگامه صالح زهتاب در مجموعه «سرو» فرم‌هایی را ساخته است که هم‌زمان تداعی‌کننده فیگوری زنانه و درخت سرو هستند. وحید کیانی پیروز در اثری با عنوان «ترمیم» حجمی خاکستری را نشان می‌دهد که بخشی از آن با نوارهای طلایی پوشیده شده و به نظر می‌رسد ترمیم یک بخش آسیب‌دیده در این حجم باعث افزایش ارزش آن شده است. احداله شکری پور ماسوله در اثری با عنوان «سودان ۲، آخرین کرگدن سفید نر شمالی» به مسائل زیست‌محیطی توجه داشته و نابودی گونه‌های جانوری بر اثر دخالت‌های انسان در طبیعت را یادآوری می‌کند.

ساجده آقامحسنی فشمی، نیلوفر ابراهیم نیا، درنا ابیاک، رقیه اسدی، نیما اسلامی دهکردی، زهرا اصلانی تپراقلو، فاطمه پوریوسفی، لیلا جیریانى شراهى، بابک دیده ور، محمدرضا رونده، نسرین شاه بیگی، احداله شکری‌‌پور ماسوله، هنگامه صالح زهتاب، حسین قاسمی، فهیمه محمدی، سمیه مهدی کیا، نوشین هادی نژاد هرندی و وحیده کیانی پیروز شرکت کنندگان بخش سرامیک سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

در بخش کاریکاتور و کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۴۷ اثر از ۳۸ هنرمند به نمایش درآمده است که در این میان تعداد اندکی از آثار به کاریکاتور چهره اختصاص دارد و باقی آثار را کارتون‌های موضوعی تشکیل می‌دهند.

علی پاک‌نهاد از همدان و مهدی مصطفوی از تهران کاریکاتورهایی از ترامپ کشیده‌اند و حمیدرضا ساده از قم، آلبرت انیشتین را سوژه کار خود کرده است. حسین محمدی از محلات به جای آنکه چهره یک نفر را سوژه کارش کند، صحنه‌ای را چیده تا بتواند تعدادی از افراد مشهور را هم‌زمان در کادر نشان دهد. او با الهام از سریال «هزاردستان» نمایی از گراند هتل را نشان داده است که در آن هنرپیشه‌هایی مانند داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و... با همان شکل و شمایل بازی در سریال، دیده می‌شوند.

مرضیه تاجی زادگان از اصفهان، درگیری مردم با کرونا را سوژه اثرش قرار داده و در کارتون «یلدای کرونایی» با خطوط ساده سیاه، خانواده‌ای را دور کرسی نشان داده است، درحالی‌که لحاف روی کرسی به ویروس کرونا شباهت دارد. علیرضا ذاکری نیز به موضوع کرونا پرداخته و شخصی خیابان خواب را به تصویر کشیده است که بالای سر او پوستر «در خانه بمانید» دیده می‌شود. محمد جعفری از یزد هم راه مقابله با کرونا را نشان داده است، به این ترتیب که یک مگس‌کش شبیه خانه، مانعی در برابر ویروس کرونا شده است.

علی‌محمد خلجی به آلودگی محیط زیست توجه داشته و کره زمین را پوشیده از سطل‌های زباله نشان داده است، به‌گونه‌ای که تصویر نهایی شباهت به یک ویروس بیماری‌زا دارد. حسین امیدی وابستگی انسان امروز به وسایل ارتباط‌جمعی را موردتوجه قرار داده و شخصی را به تصویر کشیده است که موبایل به دست دارد و سیم هندزفری مانند طنابی دور دستان او پیچیده است. هیبت احمدی از کرج نیز به تکنولوژی‌های جدید توجه داشته و پنل برق خورشیدی را تبدیل به ابزاری برای آشپزی کرده است.

محمد راعی از اصفهان در یک تصویر پنج‌بخشی به رابطه میان همسران پرداخته و دور شدن آنها از یکدیگر را در طول سال‌های متمادی نشان می‌دهد. محمود نظری از همدان به مسئله مهاجرت توجه داشته و آدم‌هایی را در حال ورود به یک پاکت نامه، به سمت مقصدی نامشخص نشان می‌دهد. اسماعیل بابایی از رشت نیز در اثری با عنوان «همبستگی، وحدت» آدم‌هایی را نشان می‌دهد که اجتماع آنها در کنار یکدیگر ابتدا به یک طناب و بعد به یک زنجیر آهنی تبدیل می‌شود.

هیبت احمدی، محسن اسدی، محمد افلاک، حسن امیدی، مجید امینی، محمدحسین اکبری سیستانی، اسماعیل بابایی، علی پاک نهاد، مرضیه تاجی زادگان، محمد تقی پور، محسن جعفری، رضا حمیدی مطلق، محمدعلی خلجی، علیرضا ذاکری، علی راسترو، محمد راعی، سجاد رافعی، حسین رحیم خانی، فرهاد رحیم قراملکی، شیدا سردشتی، نیما شاه میری، علی شعبانی، سعید صادقی، عماد صالحی، سالار عشرت خواه، امین فامیل باغستانی، سپیده فرامرزی، شیرین قلیپور، مهدی مصطفوی، فروغ موسوی فرد، علی میرایی، عباس ناصری، محمود نظری، سیدایمان نوری نجفی، باقر همتی، پوریا کرمانی نژاد، علی پاک نهاد، حمیدرضا ساده و حسین محمدی شرکت‎ کنندگان بخش کاریکاتور و کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

در بخش گرافیک سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۳۹ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درآمده است. آثار گرافیک تنها مختص طراحی پوستر است و بیشتر کارهای به نمایش درآمده مربوط به نمایش‌ها یا نمایشگاه‌های هنری هستند. تعدادی از آنها هم بدون سفارش و با موضوع‌های موردنظر هنرمند طراحی شده‌اند.

نجمه سادات رامین از اصفهان به طراحی پوستری بر اساس نمایشنامه مکبث پرداخته و فرهاد هدایت از قروه، طراحی پوستر فیلم مستند کوبانی را انجام داده است. حمیدرضا کرمی از کاشان برای فیلم کوتاه لئو طراحی پوستر انجام داده و سید مصطفی کلانتری در پوستر یک همایش ادبی با موضوع شهدای تفحص، صفحه سفید کاغذی را نشان داده است که کلمات از طریق سوزاندن کاغذ آشکار شده‌اند. مهران پندار از میناب نیز در پوستر «چله» که به مناسبت مراسم عزاداری محرم در یک روستا طراحی شده است، تصویری از گلدوزی یک گل و پرنده روی پارچه را انتخاب کرده و بر اساس آن طراحی پوستر را انجام داده است.

حامد بحیرائی در پوستری با عنوان «همه جا هست» به موضوع آلودگی هوای تهران پرداخته و برج آزادی را در میان لایه‌های دود نشان می‌دهد. حجت مجرد در یک پوستر به موضوع کودکان کار پرداخته و با نمایش یک توپ پلاستیکی آبی، بر این موضوع تاکید می‌کند که کودکان به جای کار باید بازی کنند. علی زورمند از مشهد در پوستر «روح طبیعت» با استفاده از نقوش خطایی و معماری کهن ایران، ارتباط میان انسان و طبیعت را نشان می‌دهد. محسن جعفری از یزد هم به موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخته و هواپیمای در حال سقوط را درون قلبی شکسته نشان می‌دهد.

محمد افشار، زهرا انصاری، حامد بحیرائی، مریم برادران، حامد بقال بهتاش، مهران پندار، یاسمن تاوه، محسن جعفری، رضوان جهانی فریمانی، بهنام چارئی، علی آقا حسین پور، علیرضا حصارکی، نیلوفر خسروی، نجمه سادات رامین، علی زورمند، سیده الهام صالحی شب لیز، محمدرضا علی‌پور، امیرحسین علیشاهی قلعه جوقی، مجتبی قلی بگلو، راضیه قلیان، حجت مجرد، مهرداد موسوی، میثم نامدار، سیدایمان نوری نجفی، فرهاد هدایت، حمیدرضا کرمی و سید مصطفی کلانتری شرکت‌کنندگان بخش گرافیک سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه در موسسه صبا برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو