«کی تی مک‌فارلند» معاون مشاور پیشین امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای برای مستند جدید بی بی سی تحت عنوان «ترامپ به مصاف دنیا می‌رود»، تصریح کرد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دنبال ترور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بود.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، وی در این خصوص توضیح داد که ترامپ درست چند هفته بعد از آنکه در سال ۲۰۱۷ بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا قدرت را به دست گرفت، پس از مشاهده تصاویری از حمله شیمیایی با گاز سارین در سوریه گفت که باید «او (اسد) را از بین ببرم».

مک‌فارلند در خصوص تلاش خود برای منصرف کردن ترامپ از تصمیم ترور رئیس‌جمهور سوریه گفت: «من گفتم: "ببینید آقای رئیس‌جمهور، شما نمی‌توانید چنین کاری کنید". او گفت: "چرا؟" و من گفتم: "خب، برای اینکه این یک اقدام جنگی است».

مک فارلند درست چند ماه پس از این رخداد برکنار شد و هم‌اکنون بعنوان مفسر شبکه «فاکس‌نیوز» فعالیت می‌کند.

اواخر فروردین ماه سال ۹۶ در نتیجه حمله شیمیایی به شهر خان شیخون استان ادلب ۸۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند. در این حمله ارتش دولتی سوریه مقصر اعلام شد، اما مقامات سوری این اتهام را به شدت رد کردند و گفتند این کار شبه نظامیان و حامیان آنها است.

مستند جدید بی‌بی‌سی که بنا بر گزارش‌ها قرار است هفته آینده پخش شود، جزئیاتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی است.

بنا بر گزارش نشریه «فوربس»، پیش از این نیز در سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ طی یک سخنرانی گفته بود که قصد داشته دستور ترور رئیس‌جمهور سوریه را در سال ۲۰۱۷ صادر کند اما «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرده است.