نشانه های زونا در بارداری و نحوه درمان آن

نشانه های زونا در بارداری و نحوه درمان آن


منبع: آرگا

115

1399/11/27

16:03


یکی از بیماری هایی که بسیار از بانوان بادار نگران آن هستند زونا است. این بیماری اگر در پایان بارداری رخ دهد خطری برای جنین ندارد و جنین دچار عفونت نخواهد شد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا از این بیماری و روش های درمانی آن آگاهی یابید.

زونا یکی از بیماری هایی می باشد که بسیاری از افراد ممکن است به آن دچار شوند. باید بدانید که این بیماری ممکن است زنان باردار را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. این بیماری در دوران حاملگی می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند بنابراین بهتر است درباره زونا در بارداری بیشتر بدانید.

زونا در بارداری

زونا در بارداری

زونا یکی از بیماری های ویروسی می باش که عامل مولد آن ویروس آبله مرغان بوده و ممکن است در هر سنی شما درگیر خود کند. در مطالب قبلی شما را با بیماری زونا و درمان زونا  آشنا کرده ایم و در ادامه بیماری زونا در بارداری را برایتان بررسی می کنیم. زونا یکی از بیماری های عفونی می باشد و در صورتی به آن مبتلا می شوید که قبلا دچار آبله مرغان شده باشید و اکنون دستگاه ایمنی شما دچار مشکل شده باشد.  در زمان بارداری دستگاه ایمنی فرد ضعیف می شود بنابراین زنان باردار یکی از بهترین شکار های این ویروس می باشند و ممکن است به آن مبتلا شوند. این بیماری در بین زنان باردار فراوانی بسیار کمی دارد و از هر ۱۰۰۰۰ نفر یک الی دو نفر در دوران حاملگی دچار آن می شوند بنابراین نیازی نیست بیش از حد نگران این بیماری باشید ولی بهتر است علامت های آن را بشناسید و در صورت مشاهده آن ها سریعا برای درمان اقدام کنید.

نشانه های زونا

نشانه های زونا در دوران حاملگی

علامت هایی که این بیماری از خود نشان می دهد حدودا یک هفته قبل از بروز ضایعات پوستی می باشد. ضایعات پوستی این بیماری مانند آبله مرغان بوده است و بیمار دچار تب و لرز بسیار شدیدی می شود. این بیماری مانند آبله مرغان مسری می باشد. علامت ها و نشانه های این بیماری عبارتند از :

  • تب و لرز شدید
  • سردرد
  • خارش های پوستی
  • ناراحتی معده
  • درد معده
  • بی قراری و آشفتگی
  • پوست حساس و دردناک
  • تاول های دردناک
  • دانه های پوستی قرمز رنگ
  • حس گز گز در بخش از پوست که بعدا در این بخش ها ضایعات پوستی ایجاد می شود.

زونا و تاثیرات آن بر مادر باردار

زونا و تاثیر آن بر جنین

ویروسی که هم آبله مرغان ایجاد می کند و هم زونا می تواند به جنین منتقل شود ولی بسیار نادر است و باعث مرگ جنین نمی شود ولی این بیماری می تواند سلامت مادران حامله را به خطر انداخته و مرگ و میر آن ها را بالا می برد. بیش تری عارضه هایی که زونا با خود به همراه دارد شامل نورالژی هرپسی نیمه حاد، زونای چشمی و زونای منتشر و همچنین عفونت های باکتریایی ثانویه می باشد. در واقع این بیماری می تواند بار بسیار سنگینی بر روی مادران باشد بنابراین مراقبت های این دوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهتر است به محض این که علائم آبله مرغان و یا زونا را مشاهده کردید سریعا به یک متخصص رجوع کنید زیرا شرایط هر مادر حامله می تواند روند درمانی را متفاوت کند.

درمان زونا

زونا در بارداری می تواند مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد بنابراین بهترین راه درمانی از این بیماری پیشگیری می باشد. در واقع پیشگیری به معنای تزریق واکسن نیست و نمی توان به زنان باردار توصیه کرد که واکسن تزریق کنند بنابراین باید به آن ها اخطار داده شود در معرض ویروس این بیماری قرار نگیرند. درمان دیگری که برای این بیماری مفید است استفاده از داروی خوراکی آسیکلوویر می باشد و زمانی که دچار زونای ساده شده باشند می توانند با استفاده خوراکی از این ماده به راحتی این بیماری را پشت سر بگذارند.

درمان زونا

نکات مهم

  1.  در نظر داشته باشید که اگر زونا در نزدیکی زایمان رخ دهد هیچ مشکلی برای جنین شما ایجاد نمی شود و جنین در معرض این عفونت ها قرار نمی گیرد.
  2. اگر دچار این بیماری شده اید بهتر است روی تاول هایی که در بدن شما ایجاد شده است را بپوشانید.
  3. مرتبا دست های خود را بشویید زیرا مایع درون این تاول ها فعال می باشد.
  4. تا زمانی که تاول هایتان از بین نرفته است به هیچ عنوان به نوزاد خود شیر ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو