امروز در این مقاله قصد داریم درخصوص مسئله مهمی به نام غربالگری نوزادان صحبت کنیم. به طور کلی غربالگری می­تواند افراد سالم و بیمار را از یکدیگر تفکیک کند. به این معنا که افرادی که ظاهر یکسان دارند اما بدن آن ها به برخی بیماری ها واکنش بیشتری دارد از یکدیگر جدا می­شوند. دلیل اهمیت بالای غربالگری نوزادان توانایی تشخیص بیماری های مادرزادی و متابولیک است. تشخیص زودهنگام این بیماری ها می تواند از اتفاقات بدی مانند عقب ماندگی ذهنی و مرگ جلوگیری کند.

امروزه در بسیاری از کشور ها غربالگری نوزادان جزو باید های پزشکی حساب می­شوند. اولین نوزاد در حدود 50 سال پیش غربالگری شد. در ایران نیز از سال 81 شاهد غربالگری نوزادان بودیم. البته پیش از آن نیز به صورت محدود تر انجام می­شد. سرانجام از سال 1385 غربالگری نوزادان در ایران کامل شد. هم اکنون والدین می توانند بدون هیچگونه نگرانی کلیه این آزمایشات را به صورت  غیر حضوری و یا حضوری انجام دهند.

غربالگری نوزادان باید پیش از مرخص شدنن از بیمارستان و یا حداکثر 5 روز بعد از به دنیا آمدن انجام شود. آزمایش روند بسیار ساده ای دارد. کف پای نوزاد محل نمونه گیری است. بعد از چند روز نتیجه غربالگری مشخص می­شود. چنانچه مشکلی به چشم بخورد درمان نوزاد آغاز می­شود. غربالگری نوزاد اطلاعات زیادی در اختیار پزشک و والدین می­گذارد. ناگفته نماند که لیست بیماری هایی که در غربالگری بررسی می­شوند در جای جای دنیا تفاوت هایی دارند. این تفاوت­ها بسته به میزان شیوع تعدادی از این بیماری­ها در نقاط خاصی از دنیاست.

زردی به عنوان شایع ترین بیماری نوزادان، رنگدانه ای است به نام بیلی روبین که در کبد پردازش می­شود. معمولا تعداد زیادی از کودکان تازه متولد شده به زردی دچار می­شوند. اما خوب بیماری زردی نیز به دو دسته خفیف و حاد تقسیم می­شود. معمولا نوزادانی که سابقه زردی در خانواده، مشکلات ژنتیکی، کبد مشکل دار و … دارند به نوع حاد زردی مبتلا می­شوند. بیماری زردی خود را به راحتی در بدن نشان می­دهد. شما می­توانید نشانه های زردی را به راحتی در بدن و چشمان نوزاد ببنید.

درمان زردی با دستگاه فتوتراپی انجام می­شود. برخی بیمارستان ها نوزادان را حتی با مشکلات خفیف تر درون این دستگاه ها قرار می­دهند و هزینه مازادی از والدین دریافت می­کنند. نکته بد ماجرا نیز دور بودن والدین به خصوص مادر از فرزند است. از این رو بسیاری به اجاره دستگاه فتوتراپی روی می­آورند. خانواده ها می­توانند با اجاره دستگاه فتوتراپی درمان خانگی را پیش بگیرند. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه ها، حس امنیت را به مادر و نوزاد القا می­کند.

در نهایت کلیه والدین و افرادی که قصد بچه دار شدن دارند باید مطالعات لازم در این خصوص را انجام دهند. چراکه بچه دار شدن تحت تاثیر دو فرآیند مهم است؛ غربالگری مادران و غربالگری نوزادن. بررسی این دو مورد و اطلاع از دستاورد های آن ها می­تواند زندگی بسیاری از خانواده ها و کودکان تازه متولد شده را نجات بدهد. پس وقت را غنیمت بشمارید و این مبحث را جدی بگیرید. بیایید دست به دست یکدیگر بدهیم تا از تولد نوزادان نارسی که در آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد، جلوگیری کنیم.

سلامتی درب منزل با “های­طب”

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات سلامتی و پزشکی در منزل و پاسخ سوالات خود می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس: 02145482000