کرونا در کمین چاق‌ها

78

1399/11/27

16:34


کرونا در کمین چاق‌ها

سلامت نیوز: مشاهدات بیمارستانی پزشکان حاکیست، چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش داده و شمار جانباختگان ناشی از کرونا نیز در اشخاص چاق بیش از دیگران است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، چاقی که از دهه‌های گذشته به عنوان یکی از عوامل تنزل در شاخص‌های سلامتی همچون کاهش طول عمر مطرح می‌شود، به گفته پزشکان خطر ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی وعروقی، دیابت و شماری از عارضه‌های تنفسی مانند آسم را نیز افزایش می‌دهد.آسیبی که این روزها به گفته متخصصان ویروس‌شناسی، بر ابتلا به کووید۱۹ نیز اثرگذار بوده و با تضعیف سیستم ایمنی بدن، توان مقابله در برابر ویروس را کاهش می‌دهد.

محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران هم در این باره می‌گوید: بررسی نتایج آماری پیامدهای ناشی از کووید۱۹ نشان داده، افراد مبتلا به چاقی انواع شدیدتر بیماری و میزان مرگ ومیر بالاتری را تجربه می‌کنند.براساس گزارشی از یک پایگاه اینترنتی نیز بیش از ۷۰ درصد پرستاران آلوده به ویروس کووید۱۹ که در بیمارستان بستری شده‌اند، چاق هستند. همچنین نتایج یک مطالعه نشان داد، این عارضه می‌تواند باعث اختلال در اثربخشی واکسن کرونا شود.

دکتری فیزیولوژی پزشکی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: چاقی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در ابتلا به کرونا سبب تشدید این بیماری در مبتلایان خواهد شد.محمدرضا رئوفی افزود: از منظر علمی، «بی ام آی» (شاخص توده بدنی) بیش از ۴۰ به عنوان یک عامل خطر مطرح می‌شود.

بنابراین ابتلای اشخاص چاق به کرونا با پیش‌آگهی مناسبی روبه‌رو نخواهد شد.(پیش‌آگهی یکی از اصطلاحات پزشکی است که به منظور بیان پیش‌بینی آینده یک بیماری به کار برده می‌شود. درواقع پیش‌بینی پزشک با توجه به وضعیت بالینی بیمار و سطح امکانات و پیشرفت‌های دانش پزشکی در زمینه بیماری به پیش‌آگهی تعبیر می‌شود.)وی ادامه داد: براساس برخی تحقیقات و همچنین مشاهدات پزشکی، شمار جانباختگان کرونا نیز در چاق‌ها بیش از دیگران است و برخی مبتلایان به کرونا علیرغم عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای به سبب چاقی با ابتلا به کرونا جانباخته‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: تاثیرات هورمونی و سیستم‌های فرضیه انتخابی بدن اشخاص چاق مناسب نیست. این امر مقاومت بدن را کاهش داده و سبب ضعف در مقابله با ویروس کرونا می‌شود.رئوفی ادامه داد: چاقی همچنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف و کارایی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد. بنابراین میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا حتی در جوانان چاق کم نیست.


ضرورت کاهش وزن در دوران شیوع کروناوی همچنین با تاکید بر ضرورت کاهش وزن در دوران شیوع کرونا خاطرنشان کرد: بعد از گذشت نزدیک به یکسال از دوران شیوع این بیماری، اثرات ویروس بر بدن کاملا مشخص نشده و بر این اساس افراد چاق به عنوان اقشار آسیب‌پذیر باید با رعایت کامل ضوابط بهداشتی و کاهش وزن، محافظت جدی داشته باشند.به اعتقاد شماری از متخصصان این عرصه، اما چاقی به جهت مستعد کردن بدن در برابر دیگر بیماری‌ها، می‌تواند خطرات ناشی از کرونا را نیز افزایش دهد؛ بیماری‌هایی که گاه شخص بیمار و چاق نیز از ابتلاء به آن بی‌اطلاع است.

دکتری ویروس‌شناس پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: انسان‌ها از نظر «بی ام آی« (شاخص توده بدنی) به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. گروه نخست با «بی ام آی» ۲۵، متعادل، گروه دوم با «بی ام آی» ۲۵ تا ۳۵ دارای اضافه وزن و گروه سوم با «بی ام آی» بیش از ۳۵ چاق محسوب می‌شوند.

مهرداد روانشاد افزود: اشخاص با «بی ام آی» بیش از ۳۰ دچار بیماری چاقی بوده و مستعد بیماری‌های مزمن هستند. بررسی‌های پزشکی نیز نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی، عروقی و همچنین دیابت در این اشخاص بیش از دیگران است.وی ادامه داد: فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه به طور کامل شناخته ‌شده نیست، اما از لحاظ آماری، «بی ام آی» بالای ۳۰ اشخاص را مستعد ابتلا به وضعیت شدید کرونا نیز می‌کند.به گفته این استاد دانشگاه، بیماری‌های زمینه‌ای نیز در افراد چاق خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.روانشاد با بیان اینکه «چاقی با اضافه وزن متفاوت است» تصریح کرد: بررسی فاکتور چاقی (یعنی سن، نژاد وبیماری زمینه‌ای) در این بیماران نشان می‌دهد، درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در افراد چاق بیشتر است.

شیوع کرونا و حذف کنترل سلامت

وی با اشاره به ضرورت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه داد: اکنون حضور مداوم در منزل موجب اضافه وزن شده، همچنین چکاپ (کنترل سلامت) به دلیل ترس از ابتلا به کرونا در بازه‌های زمانی مشخص انجام نشده و این مساله یک فاکتور خطر محسوب می‌شود.ویروس‌شناس پزشکی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: به عبارت دیگر، فرد متوجه نمی‌شود که مستعد بیماری بوده و این امر خطرساز است.وی یادآور شد: بنابراین اکنون با شیوع این بیماری و ضرورت تداوم قرنطینه خانگی، رعایت یک رژیم غذایی صحیح برای حفظ وزن متعادل ضروری است. در این ایام باید استفاده از کالری کم شده و مواد مغذی همچون سبزیجات و ریزمغذها بیش از گذشته مصرف شود.به گفته روانشاد در این دوران ورزش و تحرک در منزل نیز یک عامل موثر به منظور کاهش و رفع اضافه وزن و همچنین حفظ سلامت بدن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو