همه آنچه لازم است درباره OLED بدانیم و تفاوت‌های آن با LED و LCD

منبع: فوت و فن

86

1399/11/27

16:45


همه آنچه لازم است درباره OLED بدانیم و تفاوت‌های آن با LED و LCD

هنگام انتخاب تلویزیون و نمایشگر معمولاً همه فروشندگان با تأکید بر کیفیت نمایشگرهای OLED روی خرید آن‌ها تأکید می‌کنند؛ اما واقعاً تفاوت تکنولوژی‌های نمایشگر همچون OLED و LCD و LED چیست و هر یک برای چه‌کاری مناسب‌اند و کدام‌یک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟ و کدام برند بهترین سازنده این نوع تلویزیون‌ها است؟

در این راهنما قصد داریم به تفاوت این تکنولوژی‌ها بپردازیم و به شما در انتخاب گزینه بهینه میان قیمت و کیفیت تصویر کمک کنیم. در ابتدا بد نیست بدانید که همه این تکنولوژی‌ها می‌توانند از رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کنند و همچنین امکانات بهبود رنگی همچون HDR، HDR10+ و Dolby Vision را نیز در خوددارند.

هنگام خرید تلویزیون جدید اول‌ازهمه بهتر است ذهنتان را از تمام تبلیغات بازارپسندانه خالی کنید و بیشتر بر موضوعات مهمی مانند تفاوت کیفیت تصویر میان OLED و LED-LCD تمرکز نمایید.

OLED در برابر LCD-LED

تماشای تصویر یک تلویزیون OLED برای اولین بار، تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. تصاویر چنان روان، نرم، رنگی و شارپ هستند که واقعاً سخت است که دوباره سراغ تلویزیون LCD یا پلاسمای قدیمی‌تان بروید. آیا این بدان معنی است که OLED همان تکنولوژی فراگیر تلویزیون‌ها است که منتظرش بودیم؟ دیود ‌نورده ارگانیک یا OLED گامی بزرگ و موفقیت‌آمیز در صنعت تلویزیون به شمار می‌رود. مشخصاً این تکنولوژی نور لازم هر پیکسل توسط خودش تولید می‌شود، لذا دیگر نیازی به استفاده از صفحات عظیم نور پس‌زمینه نیست که در اغلب تلویزیون‌ها به چشم می‌خورد. این امر علاوه بر اینکه باعث کاهش ضخامت نمایشگر می‌شود، به لطف تأمین نور هر پیکسل توسط خودش، امکان کنترل تصاویر در سطح پیکسلی را فراهم می‌آورد.

در پنل‌های OLED فیلم‌های ارگانیک در میانه نیمه‌رساناها قرار می‌گیرند و سپس جریان الکتریکی از آن‌ها عبور می‌کند. به شکل کاملاً مؤثری هر پیکسل از این پنل می‌تواند در لحظه و به شکل کاملاً مجزا نسبت به دیگر پیکسل‌ها خاموش یا روشن باشد. این فرآیند علاوه بر مصرف نیروی کمتر، تصاویر روشن‌تری خلق می‌کند و همچنین حداکثر سیاهی ممکن را فراهم می‌آورد.

لذا ویدیوهایی که سیاهی مطلق را در کنار روشنایی فوق‌العاده به تصویر می‌کشند (مانند آسمان شب پرستاره)، در این نمایشگر کاملاً واقعی به نظر می‌رسند. با امکان کنتراست نامحدود، شما سفیدترین سفیدی و سیاه‌ترین سیاهی ممکن و هر طیفی میان آن‌ها را در اختیار خواهید داشت. علاوه بر این، رنگ‌ها چشم‌گیر بوده و زمان پاسخ این پنل هم بسیار سریع است. البته این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی  LCD-LED گران‌تر است.

از سوی دیگر تولید پنل‌های OLED نسبت به مدل‌های مرسوم دیگر، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. درحالی‌که فرآیند تولید پنل‌های LCD نیازمند استفاده از گاز گلخانه‌ای تری‌فلوراید نیتروژن است، تولید نمایشگرهای OLED به این ماده اولیه وابسته نیست.

تکنولوژی LED و LCD

اگر هنوز درباره پرداخت هزینه بالاتر تلویزیون‌های OLED متقاعد نشده‌اید، خبر خوب اینجا است که تقریباً اغلب تلویزیون‌های موجود در بازار با تکنولوژی LCD-LED عرضه می‌گردند. معمولاً در بازار تلویزیون‌های LCD (نمایشگر کریستال مایع) و LED رقیب یکدیگر معرفی می‌گردند، اما جالب اینجا است که هر دو از تکنولوژی نمایشگر یکسانی بهره می‌برند. در تلویزیون‌های LCD نور کریستال‌های مایع چرخیده و پولاریزه شده، به‌عنوان منبع نوری برای روشن کردن هم‌زمان تمامی پیکسل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخلاف OLED که به‌صورت پیکسل به پیکسل روشن می‌شود، در LCD نور لازم از یک پنل نور پس‌زمینه بزرگ و پرمصرف تأمین می‌گردد. نتیجه هم یک روشنایی یکدست و به همان نسبت کنتراست کمتر در تصاویر است.

LCD یک تکنولوژی قدیمی محسوب می‌گردد که اکنون دیگر در هراندازه دلخواهی نمی‌توانید تلویزیون‌هایی با این تکنولوژی را پیدا کنید. لذا نور پس‌زمینه LED جایگزین آن شده تا به‌جای پنل بک‌لایت یکپارچه و کنتراست محدود، نور پس‌زمینه توسط LED ها تأمین شود. LED ها می‌توانند به‌صورت گروهی نیز تمام بخش پشتی پنل تلویزیون را پوشش دهند که آن را بانام نور موضعی آرایه کامل می‌شناسیم، یا اینکه تنها در گوشه‌ها قرار گیرند که آن را نور لبه‌ای می‌نامند. گزینه دوم در این صنعت بیشتر مرسوم است، زیرا امکان تولید تلویزیون‌های مسطح‌تر و نازک‌تری را فراهم می‌آورد.

البته این تکنولوژی‌ها نقاط ضعفی هم دارند. مثلاً با توجه به تأمین نور پنل نمایشگر از یک منبع بیرونی، این امر باعث افزایش اندازه و تعداد قطعات محصول نهایی می‌گردد. اگر در محیط کاملاً تاریکی مشغول تماشای آن باشید، لکه‌های نوری ناخواسته‌ای روی پنل مشاهده می‌کنید و درصحنه‌های تاریک، جزئیات سایه‌ها را به‌خوبی نمی‌بینید. البته کیفیت تصویر و رنگ آن‌ها بسیار خوب است و در تمامی اندازه‌های مرسوم تولید می‌شوند.

هنگام انتخاب تلویزیون سراغ کدام تکنولوژی برویم؟

این موضوع کاملاً وابسته به میزان هزینه‌ای است که قرار است برای تلویزیون کنار بگذارید. تقریباً تمامی برندهای مطرح هنوز از تکنولوژی LED استفاده می‌کنند. اگرچه تکنولوژی پنل های OLED یکی ازنوآوری‌های چشم‌گیر ال‌جی بوده ، اما تعدادی از دیگر برندها هم لایسنس استفاده از این تکنولوژی را دریافت کرده‌اند. البته پنل‌های موردنیاز در تمام دنیا به شکل انحصاری توسط ال‌جی دیسپلی تولید می‌شوند.

لذا اگر امکان صرف هزینه بالاتری برای خرید تلویزیون دارید، پیشنهاد می‌شود که حتماً نمونه‌های OLED را انتخاب کنید و در این میان چه‌بهتر که سراغ تولیدکننده اصلی این تکنولوژی یعنی برند ال‌جی بروید.

بهترین تلویزیون OLED: سری CX ال‌جی: این مدل که در اندازه‌های ۴۸، ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ عرضه‌شده، کمال نهایی کیفیت تصویر در صنعت تلویزیون به شمار می‌رود. این تلویزیون به لطف استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پردازشی و نمایشگر ال‌جی کیفیت تصویر فوق‌العاده و غیرقابل‌باوری را فراهم می‌آورد و درعین‌حال طراحی بسیار نازک و زیبایی هم دارد. پردازنده a9 Gen 3 درون این تلویزیون گامی تازه در فرآیند پردازش تصویر به شمار می‌رود و همچنین از Dolby Vision و Dolby Atmos هم پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون باضخامت چند ده میلی‌متری، تقریباً تمامی درگاه‌های لازم برای دستگاه‌های مدرن امروزی را دارد. تنوع اندازه آن‌هم چنان گسترده است که تنها محدودیت می‌تواند فضای خانه و قدرت حساب بانکی شما باشد.

سری BX ال‌جی: تلویزیون ۵۵ اینچی LG BX قیمت بسیار مناسبی دارد. اگرچه تلویزیون‌های غیر OLED بسیار ارزان هستند، اما این ارزان‌ترین محصولی است که می‌توانید بدون فدا کردن کیفیت تصویر خریداری کنید. در این سری از پردازنده‌های پیشرفته همانند سری CX استفاده‌نشده، اما هنوز به شکل جذابی امکان تطبیق رزولوشن منابع تصویری گوناگون تا ۴K را ارائه می‌دهند؛ و کیفیت تصویر آن‌چنان عالی است که جزئیات سایه و تاریکی را به‌خوبی تمامی تلویزیون‌های OLED دیگر به نمایش می‌گذارد. اگرچه محصولات سری CX نسبت به مدل‌های BX اندکی روشنایی بیشتری دارند و درصحنه‌های کاملاً تاریک، اندکی جزئیات بیشتر را به نمایش می‌گذارند، اما محصولات BX ال‌جی چنان عالی هستند که ارزش خرید رادارند.

سری Gallery ال‌جی: اگر به دنبال یک تلویزیون باکیفیت فوق‌العاده OLED هستید که مانند یک تابلوی هنری روی دیوار اتاق پذیرایی نصب شود، سری Gallery بهترین انتخاب برای شما است. در این تلویزیون‌ها شما از همان پنل و پردازنده LG CX بهره می‌برید و تنها در برخی امکانات و قابلیت‌ها این دو سری باهم تفاوت‌هایی دارند. مثلاً در مدل گالری از پایه دیواری ویژه‌ای استفاده‌شده که تلویزیون را به زیبایی روی دیوار نصب کند و همچنین کابل‌ها به‌گونه‌ای قرارگرفته‌اند که خارج از دید باشند. این سری به اسپیکرهای داخلی Dolby Atmos با پشتیبانی از eARC مجهز شده و تمام این‌ها درون قابی باضخامت تقریبی ۵ میلی‌متر جای گرفته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو