«کووپارس» بی‌ضررترین واکسن کرونا است

منبع: برترین ها

29

1399/11/27

18:40


مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه تحقیقات رازی با بیان اینکه واکسن کووپارس بی‌ضررترین نوع واکسن است، گفت: پس از انجام فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌توان آن را به کودکان و زنان باردار تزریق کرد.

خبرگزاری مهر: مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه تحقیقات رازی با بیان اینکه واکسن کووپارس بی‌ضررترین نوع واکسن است، گفت: پس از انجام فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌توان آن را به کودکان و زنان باردار تزریق کرد.

دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی امروز در نشست ترویج علم با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا که توسط جایزه مصطفی (ص) برگزار شد، گفت: ۶ مورد از واکسن‌هایی که امروزه همه ما از آن استفاده می‌کنیم، واکسن‌های تولیدی این مؤسسه است.

وی با بیان اینکه تمام مزایا و معایب واکسن‌ها در کشور به دلیل سابقه طولانی کشور در زمینه تولید مشخص است، گفت: اکنون واکسن‌های ویروس غیرفعال زیادی برای انسان نداریم و تنها واکسن باکتریایی سیاه سرفه مبتنی بر این پلتفرم است و به دلیل مشکلاتی که داشته حذف شد.

به گفته بنی‌هاشمی، واکسن‌های ویروسی mRNA واکسن‌های با استفاده از ویروس‌های زنده ضعیف شده هستند که از این نوع واکسن تنها یک واکسن IPV (فلج اطفال) وجود دارد.

مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن یک سیستم پیچیده‌ای است از این رو برای هر بیماری استراتژی خاصی وجود دارد، گفت: از این رو برای آنکه یک بیماری را مدیریت می‌کنیم حتماً واکسنی را عرضه می‌کنیم که در حد محدوده استاندارد سیستم ایمنی فعال شود تا بتوانیم از آن بهره ببریم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در تولید واکسن ایمنی است، افزود: نمی‌توان ادعا کرد که واکسن‌های تولید شده برای کرونا، همه ویژگی‌های خوب یک واکسن را دارند زیرا چنین واکسنی در جهان وجود ندارد.

بنی‌هاشمی با اشاره به واکسن‌های نوترکیب گفت: واکسن‌هایی که بر پایه واکسن‌های نوترکیب هستند واکسن‌هایی هستند که دانش فنی آن از ۲۵ سال قبل کسب شده و بیشتر برای تولید واکسن‌های سرطان از آن استفاده می‌شد. در واقع واکسن‌های نوترکیب بهترین شیوع واکسن سازی است که در کمترین زمان می‌توان به آن دست یافت.

بنی‌هاشمی خاطر نشان کرد: واکسنی که در مؤسسه واکسن سازی رازی مورد بررسی قرار گرفته به بهترین روش فعال شده است و تنها در بخش مورد نظر بدن فعال می‌شود و کاری به ایجاد تغییر بیان سایر آنتی ژن‌ها ندارد.

واکسن نوترکیب رازی بی ضرر است

بنی‌هاشمی با بیان اینکه این واکسن ۳ مرحله‌ای است که دو دوز تزریقی همراه با روش افشانی از طریق بینی استنشاق می‌شود، گفت: در پاندمی‌ها ملاک بر شکسته شدن سریع چرخه انتقال است به همین دلیل در اولین مرحله واکسیناسیون ۲ مرحله صفر و یک عضلانی صورت می‌گیرد تا سیستم ایمنی مرکزی فعال شود و تنها یک بار واکسن استنشاقی تزریق می‌شود و در دفعات بعد که ایمنی آن مشخص شده، می‌توان تنها یک دوز عضلانی دریافت شود.

مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه رازی اضافه کرد: بر اساس کارآزمایی های بالینی انجام شده روی میمون به نتیجه رسیدیم که ۸ تا ۹ ماه ایمنی ایجاد می‌شود از این رو می‌توانیم اعلام کنیم که در مرحله پیش بالینی حدود ۹ تا ۱۰ ماه ایمنی طولانی مدتی داشتیم.

وی با اشاره به وضعیت واکسن رازی «کووپارس» گفت: واکسن ما در مرحله کارآزمایی فاز ۱ است که مجوزهای آن نیز دریافت شده و از هفته آینده وارد فاز کارآزمایی بالینی فاز ۱ خواهد شد.

وی با بیان اینکه این واکسن بی ضرر است، گفت: اگر بخواهیم در آینده این واکسن را همزمان با سایر واکسن‌ها سازگار کنیم، این واکسن با هیچکدام از واکسن‌ها تداخل ندارد و می‌توان همزمان با سایر واکسن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. این واکسن قابل تزریق برای همه مردم است چون بی‌ضررترین نوع واکسن محسوب می‌شود و پس از انجام فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌توان آن را برای کودکان و زنان باردار نیز استفاده کرد.

بنی‌هاشمی گفت: کلیه واکسن‌هایی که تا کنون به کارآزمایی‌های بالینی رسیدند باعث می‌شود که فرد بیمار نشود ولی در سیستم‌های تزریقی تنها سیستم ایمنی مرکزی تحریک می‌شود و سیستم مخاطی و یا بخش بالایی تنفسی تحریک نخواهد شد از این رو احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تست افراد بیشتر برای رسیدن به حد ایمنی گفت: واکسن کووپارس نسبت به سایر واکسن‌ها یک گام جلوتر است زیرا برای جلوگیری از بیمار شدن افراد، یک دوز استنشاقی توسط فرد دریافت می‌شود و این به تحریک سیستم بالای تنفسی فرد برای جلوگیری از انتقال ویروس مؤثر است.

وی گفت: این واکسن به صورت تزریقی- استنشاقی از بروز بیماری جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر با کمترین میزان تزریق در جامعه انتقال ویروس کاهش می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو