ساخت ماسکی که کرونای انگلیسی و آفریقایی را می کشد

34

1399/11/27

18:57


محققان انگلیسی ماسکی با پوشش مخصوص ابداع کرده اند که جهش های جدید ویروس کرونا را از بین می برد. این ماسک را می توان تا ۲۰ بار شست و استفاده کرد.

ساخت ماسکی که کرونای انگلیسی و آفریقایی را می کشد

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از تلگراف، محققان دانشگاه کمبریج ماسکی با پوشش ضد ویروس ابداع کرده‌اند که می‌تواند جهش‌های کنت (در انگلیس) و آفریقای جنوبی ویروس کرونا را در یک ساعت از بین ببرد و از فرد محافظت کند.

پوشش نامرئی ماسک به لایه بیرونی ویروس می چسبد، آن را به دام می‌اندازد و در مرحله بعد تمام جهش‌های جدید ویروس را می‌کشد.

در چنین ماسکی از فناوری نوینی به نام DiOX استفاده می‌شود که مبتنی بر نمک‌های آمونیوم نوع چهارم ( quaternary ammonium salts) است. این نوع ترکیبات طبیعی به دلیل ویژگی‌های آنتی میکروبیال خود به طور گسترده در صنعت نساجی به کار می‌روند.

گراهام کریستی از دپارتمان مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج می‌گوید: عامل آنتی ویروسی پوشش روی ماسک به غشای بیرونی و محافظ ویروس پل می‌زند و آن را نابود می‌کند. این غشا برخلاف بخش‌های دیگر ویروس، در هرگونه جهشی یکسان می‌ماند. بنابراین با این روش می‌توان انواع مختلف جهش‌های ویروس کرونا را نابود کرد. به طور دقیق‌تر جهش‌های ویروسی که امروز شاهد آن هستیم در پروتئین‌های اسپایک اتفاق می‌افتند و ربطی به غشای دربرگیرنده آن ندارند.

تست‌های آزمایشگاهی نشان داد چنین ماسکی می‌تواند ۹۵ درصد پاتوژن های روی سطح خود را در یک ساعت از بین ببرد. همچنین پس از ۴ ساعت پاتوژنی روی سطح ماسک قابل ردیابی نبود.

ماسک مذکور قابلیت چندبار استفاده را دارد و می‌توان آن را تا ۲۰ بار شست. البته پس از چند بار شستن کارآمدی آن کاهش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو