رفع جرم گوش و تمیز کردن اصولی گوش در خانه

رفع جرم گوش و تمیز کردن اصولی گوش در خانه


منبع: آرگا

147

1399/11/27

20:06


ماده زرد رنگ و چسبانکی که در گوش وجود دارد با نام چرک یا واکس گوش شناخته می شود، وجود این ماده به اندازه مناسب در گوش طبیعی است اما اگر حجم آن افزایش یابد باعث بروز مشکلات مختلفی مثل کاهش شنوایی و درد در گوش خواهد شد. برای رفع جرم گوش روش های مختلفی وجود دارند که می توانید در منزل آن ها را انجام دهید.

درمان و رفع جرم گوش به روش های مختلف خانگی می تواند باعث روان شدن جرم گوش شود و به خارج شدن آن کمک نماید. جرم گوش داخل مجرای گوش ترشح می گردد و یک پوشش محافظ چسبناک بر روی لایه داخلی و ظریف مجرای گوش به وجود می آورد. زمانیکه جرم گوش بیش از اندازه ترشح شود، گوش دیگر قادر به پاک کردن سریع آن نخواهد بود و این موضوع باعث بسته شدن مجرای گوش داخلی می گردد.

روش های رفع جرم گوش

گرفتگی گوش باعث مشکلات مختلفی در افراد می شود، در آغاز در گوش احساس گرفتگی می نمایید، در ادامه کم کم حس خواهید کرد که شنوایی تان کمتر شده است و حس خارش و درد گوش به سراغتان می آید و حس می کنید که گوش های تان دیگر مثل گذشته نبوده و شنوایی خوبی ندارید، با بروز این مشکلات اولین موضوعی که به ذهن می رسد این است که شاید با بالا رفتن سن شنوایی در حال کم شدن است اما تحقیقات بسیاری نشان داده اند که اغلب کم شنوایی هایی که ایجاد می شوند به دلیل گرفتگی گوش به وجود می آیند. در اغلب موارد می توان با یک شست و شوی ساده گوش یا ساکشن این مشکل را به طور کامل حل نمود. از این رو در این مطلب می خواهیم شما را با انواع روش های رفع جرم گوش آشنا سازیم.

رفع جرم گوش به روش های مختلف

جرم گوش چیست؟

ماده زرد رنگ داخل گوش که به جرم گوش یا واکس گوش شهرت دارد، به وسیله سلول های داخل گوش ساخته می گردد. جرم گوش حالتی چسبناک و چرب دارد، این حالت به دلیل آن است که قسمت عمده تشکیل دهنده جرم گوش چربی و سلول های ریزش پیدا کرده هستند.

برطرف کردن جرم گوش

جرم گوش در واقع حاصل فرآیند دفاع گوش در مقابل ورود میکروب ها و عوامل خارجی به داخل کانال گوش می باشد. ماده زرد رنگ جرم گوش نه تنها مضر نمی باشد بلکه دارای اثر حفاظتی نیز می باشد. البته این موضوع به این شرط است که مقدار آن از حد نصاب افزایش نیابد. جرم گوش و تاثیری که بر شنوایی دارد یکی از مسائل مهم سلامت گوش در تمامی سنین می باشد.

زمانیکه جرم گوش بیش از اندازه ترشح گردد، گوش دیگر قادر به پاک کردن سریع آن نخواهد بود. این موضوع باعث بسته شدن مجرای گوش خارجی خواهد شد، جمع شدن جرم در گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی موقت، گوش درد، خارش و بوی بد و ترشح از گوش گردد.

انواع روش برطرف نمودن جرم گوش

مفید یا مضر بودن جرم گوش

جرم یا همان واکس گوش یک ماده آلوده نیست، بلکه یک سد دفاعی غیر اختصاصی محسوب می شود. مثل نقشی که ابرو در محافظت از چشم ها دارد یا نقشی که پوست برای محافظت از سراسر بدن بر عهده دارد. این نقش ها مشابه نقشی هستند که جرم گوش برای پرده گوش و شنوایی بر عهده دارد. برای دانستن اینکه جرم گوش مفید است یا مضر باید بگوییم که اگر به اندازه باشد مفید بوده و محافظ شنوایی خواهد بود، اما بیشتر شدن آن می تواند مشکلاتی ایجاد نماید. از این رو باید به دنبال روش هایی برای رفع جرم گوش باشید.

روش های برطرف کردن جرم گوش

برطرف شدن جرم گوش با آب اکسیژنه

می توانید از آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید برای برطرف نمودن جرم گوش استفاده نمایید. برای انجام اینکار باید از محلول ۳ درصد آب اکسیژنه، آب و مقداری پنبه استفاده نمایید. مقدار مساوی از آب اکسیژنه و آب را با هم مخلوط نمایید تا یکدست شود. سپس سر خود را به یک طرف خم نمایید، به شکلی که گوش گرفته به طرف سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار گیرد. بعد گلوله ی پنبه را به محلول آماده شده آغشته نمایید و با کمک آن چند قطره در گوش خود بچکانید. کمی صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش گردد و بعد سر خود را به طرف دیگر خم کنید تا مقدار اضافه محلول از گوش خارج گردد. استفاده از این روش درمانی می تواند در یک مرحله استفاده مفید واقع گردد. علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی جرم آب اکسیژنه دارای اثر ضد عفونی کنندگی نیز می باشد و مجرای گوش را در برابر عفونت های مکرر حفظ خواهد نمود.

رفع نمودن جرم گوش

استفاده از روغن نارگیل

یکی دیگر از روش های خانگی رفع جرم گوش استفاده از روغن نارگیل می باشد، برای استفاده از روغن نارگیل باید قبل از هر کاری یک قاشق روغن نارگیل را حرارت دهید و سپس با کمک قطره چکان روغن را خیلی ارام در گوش بریزید تا جرم گوش نرم شود و از گوش بتوانید آن را خارج نمایید. از روغن نارگیل می توانید در مواقعع لازم استفاده نمایید زیرا این روغن خاصیت این را دارد که حجم زیادی از باکتری های مضر که در گوش به خاطر جرم انباشته شده اند را از بین ببرد.

نحوه برطرف کردن جرم گوش

استفاده از روغن بادام

از روغن بادام می توان مشابه روش قبل و استفاده از روغن نارگیل بهره برد و همان روند را طی کرد. کمی روغن بادام را در قطره چکان بریزید و قطره قطره در گوش خود بریزید، دمای روغن باید مثل دمای محیط باشد. روغن بادام از انواع عالی چرب کننده ها می باشد که به خارج شدن جرم نرم شده گوش کمک زیادی می نماید.

انواع روش رفع جرم گوش

استفاده از روغن بچه

شاید برایتان عجیب باشد که روغن بچه بتواند در خارج کردن جرم از گوش کمک کند. اما باید بدانید که استفاده از این روغن برای نرم کردن جرم گوش بسیار منایب بوده و کاربردی است. از روغن بچه می توانید مانند روش های قبل استفاده نمایید. چند قطره روغن بچه را با کمک پنبه یا قطره چکان در گوش خود بریزید و کمی صبر کنید تا روغن از گوش خارج نشود.روغن بچه دارای روغن های معدنی زیادی است که باعث شده تا به یک مرطوب کننده و چرب کنندهی بسیار قوی تبدیل شود.

راه هایی برای برطرف کردن جرم گوش

استفاده از الکل و سرکه سفید

در این روش کمیی الکل صنعتی را با همان اندازه سرکه سفید ترکیب نمایید، سپس گوش خود را با استفاده از این ماده شست و شو داده تا از جرم ها رهایی یابید. می توانید در طول هفته چند بار اینکار را انجام دهید تا از عفونت ها به دور باشید. ترکیب الکل و سرکه باعث می شود تا جرم گوش در آن حل شود. بعد از نابود شدن جرم الکل در همان دماهای پایین تبخیر خواهد شد. همچنین سرکه ی سفید به خاطر داشتن خواص دارویی مختلف از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می گردد.

نحوه برطرف نمودن جرم گوش

استفاده از جوش شیرین

در این روش برای رفع جرم گوش خود باید یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قااشق چای خوری آب ترکیب نمایید. بعد چند قطره از این ترکیب را با کمک قطره چکان در گوش خود بچکانید و چند دقیقه صبر نمایید. حال سرتان را در جهت مخالف خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوشتان خارج گردد. در ادامه با یک پارچه ی تمیز گوشتان را خشک نمایید. در صورتی که باز هم حس سنگینی در گوشتان دارید می توانید یک یا دو روز بعد این عمل را مجددا انجام دهید.

انواع روش برای برطرف کردن جرم گوش

شستن گوش با استفاده از آب گرم

شستن گوش ها معمولا توسط پزشک صورت می گیرد، ولی شما می توانید در منزل این روش را برای رفع جرم گوش انجام دهید و آن را امتحان نمایید. البته باید مهارت کافی برای اینکار را داشته باشید. فشار آب باعث می شود تا جرم نرم شده به طرف دهانه گوش هدایت شود. می توانید بعد از شستن گوش با یک پنبه تمیز دهانه گوش را تمیز کنید، گوش خارجی را به طرف بالا بچرخانید، و با کشیدن قسمت خارجی گوش به سمت بالا و پشت، کانال گوش را صاف نمایید. با کمک سرنگ آب گرم را خیلی آرام در گوش بریزید و گوش را به طرف پایین بچرخانید تا آب اضافه خارج شود. اشخاصی که دچار دیابت کنترل نشده یا نقص سیستم ایمنی بدن هستند باید از این روش دوری کنند تا به عفونت گوش خارجی مبتلا نشوند.

برطرف نمودن جرم گوش

مناسب ترین اقدام پزشکی برای تمیز نمودن جرم گوش

همانطور که می دانیم گوش دارای ساختاری حساس می باشد و ممکن است جرم در آن باعث کاهش شنوایی شود. از این رو توصیه می شود اگر جرم گوش باعث بروز مشکلاتی مانند وزوز گوش و کاهش شنوایی شد حتما به پزشک مراجعه نمایید. در صورت که جرم گوش خیلی فشرده نباشد، پزشک در یک نوبت تلاش می کند تا جرم را از گوش خارج سازد، اما اگر واکس یا جرم گوش حالت فشرده و چسبنده به پرده صماخ داشته باشد، پزشک احتمالا در چند مرحله اقدام به خارج نمودن آن خواهد نمود.

مرحله اول: در این مرحله پزشک قطره گلیسیرین تجویز می کند که فرد باید در طول روز دو یا سه مرتبه آن را در گوش برای چند روز بریزد. گلیسیرین روغنی بوده و باعث نرم شدن جرم گوش خواهد شد و خارج کردن واکس را ساده تر می کند.

مرحله دوم: با گذشت چند روز دوباره فرد به پزشک مراجعه می کند. گوش او توسط پزشک معاینه می شود و پزشک به احتمال زیاد با یک سرنگ پر از آب داخل گوش را شست و شو می دهد، بعد با کمک یک دستگاه مخصوص داخل گوش را نگاه کرده و باقی مانده جرم ها را خارج می سازد.

موارد مهم در مورد خارج کردن جرم گوش

در ادامه شما را با موارد و اقدامات اشتباه در رفع جرم گوش آشنا می کنیم تا از آن ها جلوگیری نمایید، این اقدامات اشتباه عبارتند از:

  • برای رفع نمودن جرم گوش از هر نوع وسیله تیزی مانند چوب کبریت، سویچ ماشین، کلید، خودکار و … استفاده نکنید و اجسام تیز را وارد گوش خود نکنید. این وسیله ها در حیطه پزشکی گوش نیست و برای گوش پرخطر هستند.
  • چیزی که با عنوان گوش پاک کن شناخته می شود در واقع گوش پاک کن نیست. این وسیله که در بازار و داروخانه ها با عنوان گوش پاک کن وجود دارد، در واقع یک اپلیکاتور می باشد نه گوش پاک کن. شما نمی توانید با ستفاده از این وسیله جرم گوشتان را خارج کنید، بلکه باعث می شود تا واکس یا جرم به داخل هل داده شود و به پرده صماغ صدمه وارد شود.

رفع جرم گوش به چند روش

  • توصیه می شود برای خارج کردن جرم گوش بعد از حمام کردن اینکار را انجام دهید زیرا جرم گوش نم خورده و راحت تر بیرون می آید، از انگشت یا اپیلاتور(گوش پاک کن) برای خارج کردن جرم استفاده نکنید، بهتر است که گوشتان را چند دقیقه در مسیر باد گرم سشوار قرار دهید تا داخل گوش خشک شود.

جرم گوش و روش های برطرف کردن آن

روش هایی برای پیشگیری از تجمع جرم در گوش

درست است که نمی توان به شکل کامل از جمع شدن چرک در گوش جلوگیری نمود، ولی روش هایی وجود دارند که می توان با انجام آنها مقدار تجمع جرم در گوش را کمتر نمود، این روش ها عبارتند از:

  • هیچوقت آب سرد را در گوش خود نریزید، اینکار باعث بروز سرگیجه خواهد شد.
  • در صورتی که سابقه جمع شدن چرک در گوش دارید، برای پیشگیری از انسداد گوش در آینده با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایید.
  • به منظور تسکین خشکی پوست، پوسته پوسته شدن آن مقدار کمی لوسین مرطوب کننده را بر روی قسمت های قابل دید گوش خود بزنید.
  • همانطور که گفته شد گوش میانی می تواند خود را تمیز کند، از این رو تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر چند وقت گوش خارجی را به آرامی پاک نمایید تا جرم و پوست خشک آن رفع شود.
  • آی یا هر مایعی را به زور در گوشتان اسپری ننمایید چون می تواند به گوش داخلی و لاله گوش صدمه بزند و فشار آب باعث می شود تا جرم گوش به عمق بیشتری از مجرای گوش وارد شود.

روش های رفع جرم گوش

  • برخی بیماری های التهاب پوستی مثل اگزما هم می توانند پوست را خشک و پوسته پوسته کنند. بقایای پوست ممکن است به داخل گوش ریخته شود و باعث انسداد گوش شود. مدیریت این شرایط باعث پیشگیری از گرفتگی گوش خواهد شد.
  • قبل از اینکه محلول تمیز کننده را در گوش خود بریزید، بهتر است دمای آن را بررسی نمایید. مایعات داغ برای خارج نمودن جرم ممکن است باعث سوختگی پوست داخلی گوش شوند و یا لاله گوش را سوراخ کنند و خطر عفونت را بیشتر کنند.
  • عدم دریافت کافی از برخی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، روی و منیزیم از طریق رژیم غذایی ممکن است باعث تجمع بیش از اندازه جرم گوش شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو