اختلال مبدل پوشی چیست؟ و چطور این اختلال را تشخیص دهیم؟

اختلال مبدل پوشی چیست؟ و چطور این اختلال را تشخیص دهیم؟


منبع: آرگا

42

1399/11/27

22:03


اختلال مدل پوشی یکی از انواع اختلالات روانی است در این نوع از اختلال فرد دارای بی هویتی جنسی است این دسته از افراد لباس های جنس مخالف را بر تن می کنند و سعی دارند تا از این طریق توجه دیگران را به خود جلب کنند. این افراد دچار مشکلات جنسی بالایی هستند برخی از آنها ترنس، فتیشیسم و ملکه زرق و برق هستند.

اختلال مبدل پوشی یکی از اختلالات روانی در افراد است این اختلال به خوبی در جوامع شناخته شده نمی باشد به همین دلیل خیلی از افراد به راحتی از کنار آن عبور می کنند این نوع اختلال به گونه ای است که در ان فرد رفتارهای متفاوت و خارج از عرف دارد گرایش های این دسته از افراد با هم جنس های خودشان متفاوت است و اغلب گرایشات آن ها به سمت جنس مخالف است یعنی اغلب رفتارهایی را انجام می دهند که مرطوب به جنس های مخالفشان می باشند. انجام چنین رفتارهایی از سوی این افراد موجب جلب توجه دیگران می شود یکی از نشانه های بارزی که در میان این دسته از افراد وجود دارد پوشیدن لباس های جنس مخالف است که بسیار جلب توجه می کند طیف رفتارهای این افراد در طیف اختلالات جنسی قرار می گیرد و موجب می شود تا افرادی با این اختلال برای برانگیختگی جنسی به سوی پوشیدن لباس های جنس مخالفشان بروند. در برخی از جوامع به چنین افرادی درگ کویین گفته می شود تحقیقات نشان می دهد که بیشتر مردان به این نوع اختلال دچار می شوند.

اختلال مبدل پوشی چیست؟

این اختلال زمانی ایجاد می شود که فرد وابسته به استرس است در حقیقت این دسته از افراد دارای اختلال در هویت جنسی خود می باشند آن ها به درستی نمی دانند که کیستند و جنسیت حقیقی آن ها چیست انحرافات جنسی که در میان این افراد وجود دارد تاثیرات شدیدی را بر روی آن ها گذاشته است تحریک جنسی یکی از نشانه های بارز در این افراد می باشد این دسته از افراد به سوی جلب توجه می روند و نحوه لباس پوشیدن آن ها نیز خارج از عرف است این افراد انواع مختلفی دارند برخی از آن ها ترنس، برخی فتیشیسم و برخی دیگر بدون ارتباط با مشکلات جنسی می باشند.

 

اختلال مبدل پوشی

در سال های اخیر تحقیقات کمی و کیفی متعددی بر روی این افراد صورت گرفته است این افراد دارای دسته ای از تخیلات می باشند تخیل آن ها پوشیدن لباس جنس مخالف است آن ها سعی دارند تا از این طریق نگرش و عقاید خود را بیان کنند و راهکارهای درمانی متعددی نیز برای این دسته از افراد در نظر گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که دیر اقدام کرد در درمان اینگونه از افراد می تواند عواقب بدتری را برای آن ها داشته باشد و این افراد را در معرض بیماری های روانی دیگری نیز قرار می دهد.

اختلال بدل پوشی

اختلال مبدل پوشی می تواند در طولانی مدت برای فرد اعتیاد آور باشد و لذتی که فرد از جلب توجه دیگران می برد موجب می شود تا به اینگونه از رفتارها بیشتر عادت کند انحرافات جنسی که در میان این دسته از افراد دیده می شود بسیار رایج و شایع می باشد این اختلال می تواند در میان زنان و مردان رایج باشد البته برخی تحقیقات نشان می دهد که این اختلال در مردان بیشتر مشاهده می شود.

دلایل بروز اختلال:

ریشه این اختلال در استرس های فرد نهفته است افراد مبتلا به این اختلال دارای استرس بالایی هستند آن ها دچار پراکندگی هویتی هستند اگر استرس در این افراد وجود نداشته باشد آن ها به انحرافات جنسی روی می آورند.

نشانه های اختلال بدل پوشی

چه معیارهای تشخیصی وجود دارد؟

برای تشخیص این دسته از افراد معیارهای زیادی وجود دارد البته باید فرد ظرف مدت ۶ ماه تحت نظر باشد و در اگر در مدت ۶ نشانه های بیماری در او رایج تر و شدیدتر شود این فرد دچار اختلال مبدل پوشی است از نشانه های و معیارهای تشخیصی در این افراد می توان به تخیل و رفتارهای آن ها اشاره کرد این افراد امیال ناراحتی و غم دارند و در عملکردهای اجتماعی با مشکل مواجه می شوند. برای این اختلال توسط سازمان به بهداشت روانی نیز معیارهایی در نظر گرفته می شود از نشانه های این بیماری که توسط این سازمان معرفی شده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوشیدن لباس های جنس مخالف و نداشتن هویت جنسی
  • برانگیختگی جنسی این افراد به محضر رسیدن به ارگاسم لباس های خود را عوض می کنند و به هویت خود باز می گردند.
  • این افراد دارای رجحان جنسی می باشند یعنی تخیلات جنسی بالایی دارند و دچار نارحتی می شوند رجحان جنسی در این افراد تا ۶ ماه ادامه دارد.

مبدل پوشی چیست

راهکارهای درمانی:

شیوه های درمانی که برای این اختلال در نظر گرفته می شود شیوه های روانکاوی است همانطور که می دانید این اختلال بسیار ریشه ای است و برای درمان آن نیازمند زمان بیشتر می باشیم اگر فرد خواهان درمان است باید به مراکز مشاوره ای مراجعه کند و تحت نظر پزشک قرار بگیرد. روانشناسانی که در زمینه های جنسی تخصص بالایی دارند می توانند به درمان این افراد کمک کنند آن ها اغلب از شیوه های درمانی روان شناختی، رفتار درمانی، روان پویشی، رفتاری و روانکاوی مدد می گیرند. شیوه های درمان روان پویشی می تواند تاثیرات زیادی را بر روی این افراد داشته باشد و در این زمینه کمک کننده خواهد بود .

افرادی که دارای اختلال مبدل پوشی هستند باید شناسایی شوند و هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند در سال های اخیر برخی از این افراد که دچار اختلال ترنس هستند نیز با عمل های جراحی می تواند تغییر جنسیت دهند این دسته از افراد انواع مختلفی دارند برخی از آن ها اختلالشان ارتباط با افراد تراجنسیتی است و برخی دیگر نیز غیر مرتبط هستند افراد ترنس افردی مرتبط با تراجنسیتی می باشند همچنین عده ای دیگر از افراد که دچار این اخلال هستند اختلال ملکه رزق و روزی دارند که از لباس ها و آرایش های پر زرق و برق برای خودنمایی استفاده می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو