سرماخوردگی از علائم کرونا است

53

1399/11/27

23:01


گروهی از پزشکان انگلیسی طی نامه ای درخواست کردند که علائم سرماخوردگی جزء علائم کووید ۱۹ انگلیسی شناخته شود تا از گسترش هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

سرماخوردگی از علائم کرونا است

به گزارش بهداشت نیوز، حدود۱۴۰ پزشک عمومی و متخصص مراقبت های بهداشتی کشور انگلستان از طریق نامه ای سرگشاده به مدیران ارشد پزشکی این کشور، کریس ویتی (Chris Whitty) و سوزان هاپکینز (Susan Hopkins) از بهداشت عمومی انگلیس تقاضا کردند که علائم معمولی سرماخوردگی جزء علائم و معیارهای تشخیص کووید ۱۹ انگلیسی معرفی شود.

آنها ادعا کردند که بیماران معمولاً علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، آبریزش بینی و سردرد را پیش از مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا تجربه می کنند. به گزارش سیناپرس، اما برخی دیگر از متخصصان با این امر موافق نبوده و معتقد هستند، نمی توان از این موضوع اطمینان کامل داشت و ادعا کرد افرادی که علائم سرماخوردگی دارند حتما به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

در این شرایط ممکن است افرادی که واقعا بیماریشان تنها یک سرماخورگی ساده باشد به داشتن کرونا مشکوک شوند. در حالی که این امر را فقط یک تست کرونا مشخص می سازد. بنابراین بهترین دستور العمل این است که افراد دارای علائم سرماخوردگی، تست کرونا دهند که از بیماری خود مطمئن شده و در صورت نیاز ، خود را قرنطینه کنند.  

از سوی دیگر  پزشکان و متخصصانی که خواستار گنجاندن علائم سرماخوردگی به علائم کووید ۱۹ شده اند، معتقد هستند که علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ معمولا با سرماخوردگی یکسان است و افرادی که این علائم را داشته و به کرونا مبتلا شده اند ناخواسته به گسترش هر چه بیشتر بیماری همه گیر کووید ۱۹ دامن می زنند در حالی که خود این افراد فکر می کنند فقط دچار یک سرماخوردگی ساده شده اند. 

علائم اصلی بیماری کووید ۱۹ به طور کلی تب، سرفه، از دست دادن حسن بویایی و چشایی است و معمولا بیماران با این علائم برای اطمینان به انجام تست کرونا اقدام می کنند. از علائم خفیف این بیماری می توان به خستگی و خشکی گلو اشاره کرد.

سردرد، گلودرد، گرفتگی بینی، قرمزی چشم، اسهال یا التهابات پوستی از علائم کمتر رایج این بیماری به حساب می آید. افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ممکن است دچار تنگی نفس، کاهش اشتها، گیجی، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه و درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتیگراد شوند.

شرح کامل توضیحات پزشکان به همراه نامه ارائه شده در مجله پزشکی انگلیس به چاپ رسیده و در آن ذکر شده، کسانی که علائم خفیف دارند باید طی پنج روز اول ابتلا به بیماری که به احتمال زیاد ناقل هستند، خود را قرنطینه کنند.

آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد به افرادی که تب و یا سرفه به همراه دشواری تنفس یا تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه یا از دست دادن گفتار یا حرکت را دارند، توصیه می کند فوراً به پزشک مراجعه کرده و مراقبت های پزشکی را دنبال کنند.

قابل توجه است که لیست علائم کووید ۱‍۹ سازمان بهداشت جهانی علاوه بر علائم اصلی، علائمی چون کج خلقی، گیجی، کاهش هوشیاری (که گاهی اوقات با تشنج همراه است)، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، عوارض عصبی مانند سکته های مغزی، التهاب مغز، هذیان و آسیب عصبی را نیز معرفی کرده است.

برخی از علائم بیماری کووید ۱۹ مانند زخم زبان یا زخم های کووید از علایم عجیب و غریب این بیماری به حساب می آیند که در علائم ذکر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی دیده نمی شود.  

در حالی که ماه گذشته، تیم اسپکتور (Tim Spector)، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک از کالج کینگ لندن، هشدار داد که علائم عجیب در برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دیده شده است. این اپیدمیولوژیک علاوه بر زخم زبان، از کبودی، زخم هایی روی انگشتان پا و درد بیضه ها به عنوان علائم عجیب و غریب نام برد.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو