چرا تخلیه ی گاز معده برای شما خوب است؟

منبع: بیتوته

70

1399/11/28

05:25


چرا تخلیه ی گاز معده برای شما خوب است؟



عوارض باد معده, تخلیه ی گاز معده

اگر گاز معده را خارج نکنید، می توانید موارد ناراحت کننده ای را تجربه کنید

 

فواید خارج شدن باد معده

گاز بخشی طبیعی از زندگی و محصول جانبی طبیعی سیستم هضم سالم است. گاز موجود در بدن شما باید خارج شود، در غیر این صورت مانند یک بادکنک پر از آب بیرون می آید. بیشتر افراد روزانه بین 14 تا 23 بار باد معده را خارج می کنند. شاید به نظر زیاد بیاید ، اما اکثراً بی بو و نسبتاً غیرقابل شناسایی هستند.

چرا خارج کردن باد معده مفید است؟

حتی اگر غالباً شرم آور تلقی شود ،خروج باد معده امری طبیعی است. این محصول جانبی کار سیستم هضم است. در حقیقت، خروج باد معده برای بدن شما مفید و سالم است.

بدن شما به عنوان بخشی از تجزیه و پردازش غذا ، گاز تولید می کند. هنگام غذا خوردن ، جویدن یا بلعیدن هوا را نیز قورت می دهید.

تمام این گاز و هوا در سیستم هضم شما جمع می شود. مقداری از آن به طور طبیعی جذب می شود ، اما گاز باقیمانده باید به نوعی آزاد شود(یا به صورت گوزیدن یا آروغ)

 

اگر گاز معده را خارج نکنید ، می توانید موارد ناراحت کننده ، حتی دردناکی مانند نفخ شکم را تجربه کنید. در ادامه بیاموزید که چرا گوزیدن برای شما مفید است و چه زمانی ممکن است مشکلی را بیان کند که بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

عوارض باد معده, تخلیه ی گاز معده

گاز زیاد در دستگاه گوارش می تواند باعث نفخ ، یا احساس تورم و سیری شود

 

فواید خارج کردن گاز معده

خارج کردن باد نشانه ای است که بدن شما(مخصوصاً دستگاه گوارش) آن طور که باید کار می کند. در حقیقت ، خارج کردن باد فواید یک بدن سالم است:

 

• اگر رژیم شما متعادل است به شما می گوید

رژیم غذایی حاوی پروتئین های بدون چربی ، سبزیجات ، میوه ها و غلات متعادل و سالم در نظر گرفته می شود. اما گاز تولید خواهند کرد. 

انواع خاصی از کربوهیدرات ها همیشه نمی توانند در دستگاه گوارش تجزیه شوند. در عوض ، قبل از اینکه در حین دفع از بدن خارج شوند ، در روده بزرگ کمی تخمیر می شوند. آن تخمیر باعث تولید گاز می شود.

اگر فقط یک رژیم غذایی با کربوهیدرات ساده مصرف می کنید ، ممکن است به اندازه کافی گاز تولید نکنید. با این حال ، این به دلایل دیگری ناسالم خواهد بود. یک رژیم متعادل برای بدن و به ویژه برای روده سالم تر است ، حتی اگر باعث نفخ شکم شود.

 

 درد شکم را کاهش می دهد

هنگام خوردن غذا ، جویدن ، بلعیدن و فرآوری غذا ، گاز در دستگاه گوارش جمع می شود. اگر گاز زیادی تولید کنید ، در نهایت باعث درد و ناراحتی می شود. اما گوزیدن آن گاز و هرگونه درد و فشار ناشی از آن را از بین می برد.

 

 سلامت روده بزرگ را بهبود می بخشد

هر از گاهی ممکن است بخواهید برای سرکوب نفخ شکم وقتی در اتاق با دیگران هستید ، باد شکم را نگه دارید. اما زیاد نگه داشتن گاز می تواند باعث تحریک روده بزرگ شود. همچنین ممکن است بواسیر را تحریک کند. خروج باد شکم همیشه سالم تر از نگه داشتن آن است. 

 

 نفخ شکم را کاهش می دهد

گاز زیاد در دستگاه گوارش می تواند باعث نفخ ، یا احساس تورم و سیری شود. ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما به ندرت خطرناک است. خروج گاز می تواند به کاهش نفخ و علائم همراه آن کمک کند.

 

 حساسیت غذایی یا عدم تحمل را شناسایی می کند

هنگامی که غذایی می خورید که به آن حساسیت یا عدم تحمل دارید ، بدن علائمی ایجاد می کند تا به شما اطلاع دهد دستگاه گوارش ناراحت است. این علائم ممکن است شامل اسهال ، حالت تهوع ، نفخ و گاز باشد. اگر بعد از خوردن بعضی از غذاها به طور مرتب گاز اضافی دارید ، بدن شما ممکن است سعی کند به شما بگوید که غذا ناراحت کننده است.

 

با پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید. آنها ممکن است آزمایشاتی را انجام دهند یا به شما کمک کنند یک رژیم غذایی از بین ببرید تا بفهمید کدام ماده غذایی یا مواد غذایی باعث گاز اضافی و سایر علائم می شود.

 

 زنگ خطر به نظر می رسد 

گاز بیش از حد یا بوی شدید نفخ شکم ممکن است نشانه هایی از یک بیماری یا مسئله پزشکی بالقوه باشد. این علائم می تواند راهی باشد که بدن شما می تواند به شما اطلاع دهد که چیزی درست نیست. ممکن است یک عدم تحمل غذایی باشد. به ندرت ، این نشانه یک مسئله جدی تر مانند سرطان روده بزرگ است.

 

عوارض باد معده, تخلیه ی گاز معده

خارج کردن باد نشانه ای است که بدن شما آن طور که باید کار می کند

 

چه مقدار خروج باد طبیعی است؟

به طور متوسط ​​هر فرد 14 تا 23 گوز تولید می کند. بسته به آنچه می خورید و سبک زندگی شما ممکن است کمی کمتر یا حتی بیشتر باشد. در بیشتر مواقع که باد را خارج می کنید، بدون بو و حتی قابل تشخیص نیستند. با این حال ، گاهی اوقات ممکن است بادی که خارج می کنید بودار تر یا بلندتر از حد معمول باشند. خروج باد بیش از 25 بار در روز بیش از حد است.

 

آیا خروج باد زیاد سالم است؟

خروج باد مرتب طبیعی، حتی سالم است. خروج باد زیاد لزوماً بد نیست ، اما می تواند نشانه ای از یک مسئله گوارشی یا رژیم غذایی نامناسب باشد. یکی از راحت ترین تنظیمات مربوط به مسائل مربوط به گاز ، اطمینان از تعادل مناسب پروتئین و گیاهان مانند میوه ها ، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی روزانه است.

 

اگر فکر می کنید مرتباً باد خارج می کنید ، سعی کنید ابتدا نسبت گروه های غذایی موجود در بشقاب خود را متعادل کنید. غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید. بله ، این غذاها گاز تولید می کنند، اما به تعادل باکتری های معده شما کمک می کنند ، که می تواند باعث دفع منظم گاز شما شود.

 

همچنین ، نوشیدنی های پر از گاز مانند نوشابه یا آب گازدار را قطع کرده و به جای آدامس ، که هوای بیشتری وارد می کند ، برای تنفس تازه نعناع بخورید.

اگرچه داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر کم و کربوهیدرات های ساده ممکن است گاز کمتری تولید کند، اما به دلایل مختلف از نظر سلامتی سالم نیست. بدن شما برای تنظیم هضم غذا، جلوگیری از یبوست و منظم نگه داشتن خروج باد به تعادل غذاهای خوب نیاز دارد.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

خروج باد اضافی به ندرت باعث نگرانی می شود. با این حال ، اگر احساس می کنید بیش از حد معمول در حال خروج باد هستید یا هنگام انجام این کار احساس درد یا ناراحتی می کنید با یک پزشک ملاقات کنید.

 

آنها ممکن است بخواهند علائم شما را مرور کرده و آزمایشاتی انجام دهند تا بفهمند چه چیزی باعث افزایش نفخ شکم می شود. اگر فکر می کنید تعداد بادهایی که خارج می کنید در حال افزایش است و همچنین احساس درد ، حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال می کنید ، با پزشک قرار ملاقات بگذارید. اینها ممکن است علائم و نشانه های یک مسئله گوارشی باشد که باید رفع شود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو