قرص میرتازاپین و آشنایی با عوارض و تداخلات دارویی آن

قرص میرتازاپین و آشنایی با عوارض و تداخلات دارویی آن


منبع: آرگا

190

1399/11/28

09:12


میرتازاپین یکی از انواع داروهای سه حلقه ای ضد افسردگی می باشد که می تواند به منظور رفع افسردگی با دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

برای درمان افسردگی داروهای مختلفی وجود دارند، قرص میرتازاپین یکی از انواع داروهای ضد افسردگی می باشد که باعث رفع افسردگی و حس آرامش در بیمار خواهد شد. برای بررسی بیشتر این دارو و عوارض و شرایط استفاده از آن در این مطلب همراه ما باشید.

قرص ضد افسردگی میرتاراپین

قرص میرتازاپین از انواع داروهای ضد افسردگی می باشد که در زیر گروه سه حلقه ای ها قرار می گیرد. این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود و با بازگرداندن تعادل مواد شیمیایی طبیعی در مغز، به رفع افسردگی و حس آرامش در فرد کمک می کند. داروی میراتاراپین می تواند عوارض مختلفی را در پی داشته باشد از این رو باید حتما تحت نظر پزشک و تجویز او مصرف گردد. در این مورد به خاطر داشته باشید که اغلب داروهای ضد افسردگی برای زنان باردار مضر هستند، به ویژه در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارند. همچنین برای مصرف این نوع داروها پزشک باید در جریان داروهای مصرفی بیمار باشد تا مشکلی در روند درمان صورت نگیرد.  در ادامه این مطلب به بررسی کامل میرتازاپین و کلیه موارد مربوط به آن و عوارض و تداخلات دارویی آن خواهیم پرداخت.

معرفی داروی میرتازاپین

انواع داروهای ضد افسردگی باید در شرایط خاصی استفاده شوند، میرتازاپین می تواند با عنوان یک داروی اثر بخش استفاده شود به شرط آنکه به درستی و با تجویز پزشک و دستور او مصرف شود، در غیر اینصورت ممکن است نتایج منفی و پرخطری را در بیمار ایجاد نماید. از این باید در مورد داروهای افسردگی اطلاعات کاملی داشته باشید و به درستی آنها را مصرف نمایید.

عملکرد قرص میرتازاپین

روش مصرف میرتازاپین

میرتازاپین دارویی است خوردنی که در اغلب موارد در طول روز یک مرتبه و در زمان خواب طبق دستور پزشک مصرف می شود. میزان مصرف این دارو با توجه به شرایط پزشکی بیمار تعیین می شود اما در حالت کلی نباید بیشتر از ۴۵ میلی گرم در روز مصرف شود. از یاد نبرید که از این دارو برای درمان افسردگی باید هر روز استفاده شود تا نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. دوره بهبودی می تواند بین ۱ تا ۴ هفته به طول بیانجامد، دوز مصرفی دارو را نباید بدون مشورت پزشک زیاد یا کم کرد و باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود. در طول مصرف دارو علائم افسردگی در بیمار بهبود خواهد یافت اما نباید رفع علائم دارو را قطع کرد، دوره درمان دارو باید کامل شود و از قطع ناگهانی دارو خودداری شود.

بررسی عملکرد میرتازاپین

عوارض جانبی دارو

همانطور که گفته شد داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی خاص خود هستند، میرتازاپین نیز دارای عوارض خاص خود می باشد که باید جدی گرفته شود تا برای بیمار مشکل جدی ایجاد نگردد، برخی از عوارض شایع قرص میرتازاپین شامل موارد زیر می شود:

سرگیجه، خواب آلودگی، سبکی سر، افزایش اشتها، افزایش وزن، خشکی دهان و یبوست

در صورتی که این عوارض شایع ادامه دار باشند باید حتما با پزشک مشورت شود.

همچنین مصرف این قرص می تواند عوارض جدی را نیز به دنبال داشته باشد، این عوارض شامل موارد زیر می شود:

تورم در دست ها و پاها، لرزش، گیجی، علائم عفونت مثل تب و گلو درد مداوم.

علاوه بر موارد بالا استفاده از این داروی ضد افسردگی ممکن است عوارض خطرناکی را نیز بدنبال داشته باشد که عبارتنداز:

ضربان قلب سریع و نامنظم، سرگیجه شدید، غش، درد، تورم و قرمزی چشم ها، تغییر در دید مثل دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب و یا تاری در دید.

میرتازاپین و بررسی این دارو

واکنش های آلرژیک نسبت به دارو

مصرف این دارو می تواند برخی از واکنش های آلرژیک را در بدن ایجاد نماید، واکنش هایی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس.

اقدامات مهم در مورد مصرف میرتازاپین

  • قبل از مصرف قرص میرتازاپین به منظور درمان افسردگی خود، باید پزشک را در مورد حساسیت هایی که به مواد تشکیل دهنده این دارو  یا مواد دیگر دارید مطلع سازید.
  • به ویژه باید پزشک را در مورد تاریخچه و سابقه خانوادگی خود در مرود اختلالات روانپزشکی مثل اختلال دو قطبی و افسردگی شیدایی مطلع سازید.
  • در مورد سابقه خانوادگی خود در رابطه با اقدام به خودکشی، بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی، تشنج، میزان کلسترول خون یا تری گلیسیرید خون بالا، بیماری های قلبی مثل حمله های قلبی اخیر، آنژین، سکته مغزی، کم آبی بدن، فشار خون پایین، سابقه خانوادگی گلوکوم حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  • داروی میرتازاپین باعث بروز خواب آلودگی در فرد خواهد شد از این رو در زمان مصرف دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند خودداری نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که در زمان مصرف این دارو نباید الکل، حشیش و دیگر مواد مخدر استفاده شود زیرا می توانند باعث بروز عوارض خطرناکی در بیمار شوند.

داروی ضد افسردگی میرتازاپین

مصرف دارو در دوره بارداری

ممکن است برخی از مادران باردار دچار افسردگی شوند، از این رو پزشک باید تشخیص دهد که این دارو را مصرف کنند یا خیر، اما باید بدانید که مصرف میرتازاپین در دوره بارداری بسیار پرخطر می باشد و می تواند بر روی مادر و جنین تاثیرات بدی داشته باشد. از سوی دیگر اگر این دارو در سه ماهه آخر بارداری استفاده شود می تواند باعث مشکلاتی در نوزاد بعد از تولد شود، مشکلاتی مانند گریه های طولانی، تنگی نفس، تشنج، سفت شدن عضلات و …، در صورت مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد باید حتما به پزشک مراجعه شود. در صورتی که فرد قصد باردار شدن داشته باشد یا باردار باشد باید حتما در مورد مصرف میرتازاپین با پزشک مشورت نماید.

قرص میرتازاپین چیست؟

تداخلات دارویی با میرتازاپین

در صورتیکه برای درمان افسردگی خود ار قرص میرتازاپین استفاده می نماید باید مراقب باشید تا داروهای مصرفی دیگرتان با آن تداخل نداشته باشند. تداخل دارویی باعث می شود تا عملکرد یک دارو تغییر یافته و بیشتر یا کمتر شود و یا عوارض جدی در فرد ایجاد شود. از این رو باید لیست کاملی از داروهای مصرفی خود چه نسخه ای و چه گیاهی داشته باشید و آن را در اختیار پزشک قرار دهید، توجه داشته باشید که بدون تایید پزشک نباید دوز مصرفی داروهای خود را کم یا زیاد و یا متوقف نمایید.

کاربرد داروی میرتازاپین

برخی از داروهایی که می توانند با قرص میرتازاپین تداخل ایجاد نمایند شامل موارد زیر می شود:

  • ایزوکاربوکسازید
  • لینزولید
  • متیل آبی
  • موکلوبماید
  • فنلزین
  • سلجیلین
  • ترانیل سیپرومین
  • پروکاربازین
  • همینطور ماری جوانا
  • برخی  از آنتی هیستامین ها مثل ستیریزین، دیفن هیدرامین
  • برخی داروهای خواب آور یا داروهای اضطراب مثل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  • برخی داروهای شل کننده عضلات مانند کاریسوپروودول و سیکلوبنزاپرین
  • داروهای تسکین دهنده مواد مخدر مانند کدئین و هیدروکودون

اگر از هر یک از داروهای عنوان شده مصرف می کنید حتما قبل از مصرف میرتازاپین پزشک خود را در جریان قرار دهید.

داروی میرتازاپین

آیا با قطع دارو عوارضی در فرد به وجود می آید؟

قطع داروهای افسردگی ممکن است باعث بروز علائم مختلفی در فرد بیمار گردد. با قطع دارو ممکن است مواردی مانند سرگیجه، حالت تهوع و … در بیمار ایجاد شود که بعد از چند روز بهبود خواهد یافت، اما اگر این علائم کاهش نیافت و بیشتر شد باید حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قرص ضد افسردگی میرتازاپین

ایجاد افکار خودکشی در بیمار

در اغلب موارد بعضی از داروهای افسردگی مانند میرتازاپین باعث ایجاد افکار خودکشی در بیمار می شوند. این موضوع بیشتر در افرادی که برای بار اول از این دارو استفاده می کنند بیشتر دیده می شود، از این رو پزشک مرتبا وضعیت روحی بیمار را بررسی می کند و خانواده بیمار در این مورد باید هوشیار باشند و در صورت بدتر شدن علائم با پزشک مشورت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو