یک لایه نازک از رطوبت دیواره های واژن را می پوشاند که این لایه یک محیط قلیایی فراهم می کند که اسپرم می تواند در آن زنده بماند و برای تولید مثل جنسی در آن در حرکت باشد، همچنین این ترشحات واژن دیواره آن را چرب می کند و اصطکاک را هنگام رابطه جنسی کاهش می دهد. با افزایش سن زنان، تغییرات در تولید هورمون باعث نازک شدن دیواره های واژن می شود. منظور از دیواره های نازک سلول های کمتری است که رطوبت ترشح می کنند که این امر منجر به خشکی واژن می شود. به گزارش هلث لاین، تغییرات هورمونی شایع ترین علت خشکی واژن است، اما تنها دلیل آن هم نیست.

اثرات خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن باعث ناراحتی در نواحی واژن و لگن می شود، همچنین خشکی واژن می تواند باعث بروز موارد زیر شود:

سوزش

از دست دادن علاقه به برقراری رابطه جنسی

مقاربت جنسی با درد

خونریزی خفیف به دنبال مقاربت

درد

عفونت های دستگاه ادراری که از بین نمی روند یا دوباره عود می کنند

خارش یا سوزش واژن

به علاوه خشکی واژن در برخی زنان باعث خجالت می شود. این امر ممکن است مانع مشورت و مراجعه زنان به پزشک شود حتی آنها در این مورد نمی توانند با همسر خود صحبت کنند. با این حال، این وضعیت یک اتفاق معمول و رایج است که بسیاری از زنان را درگیر می کند.

دلایل خشکی واژن

پایین آمدن سطح استروژن دلیل اصلی خشکی واژن محسوب می شود. زنان با افزایش سن شروع به تولید استروژن کمتری می کنند که این امر منجر به پایان قاعدگی در مدتی به نام پری منوپوز می شود. با این حال، یائسگی تنها بیماری نیست که باعث کاهش تولید استروژن می شود. دلایل دیگر عبارتند از:

شیر دادن

سیگار کشیدن

افسردگی

استرس بیش از حد

اختلالات سیستم ایمنی مانند سندرم شوگرن

زایمان

ورزش سخت و شدید

برخی از درمان های سرطان مانند هورمون درمانی یا شیمی درمانی

برداشتن تخمدان از طریق جراحی

برخی از داروها نیز ترشحات بدن را کاهش می دهند، همچنین دوش احتمال می رود باعث خشکی و تحریک شود و استفاده از برخی کرم ها و لوسیون هایی که روی ناحیه واژن زده می شود

بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی و خانگی برای سفت شدن پستان

چه موقع باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

خشکی واژن به ندرت نشان دهنده وجود یک بیماری جدی است، اما اگر درد و ناراحتی بیش از چند روز طول کشید یا هنگام رابطه جنسی احساس ناراحتی می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان خشکی واژن باعث ایجاد زخم یا ترک در بافت واژن می شود. اگر این بیماری با خونریزی شدید واژن همراه است بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در طول معاینه پزشک دیواره های واژن را بررسی می کند تا به دنبال پارگی یا احساس نازک شدن پوست باشد، همچنین وی ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن را برای بررسی وجود باکتری های مضر استفاده کند. علاوه بر این، آزمایش های هورمونی می تواند تشخیص دهد که در دوره یائسگی هستید یا خیر.

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

بسیاری از مواد روان کننده بدون نسخه وجود دارد که می توان در ناحیه واژن استفاده کرد تا خشکی و ناراحتی را کاهش دهد، همچنین این روان کننده ها و کرم های مرطوب کننده می توانند pH واژن را تغییر دهند و احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهند. زنان باید روان کننده ای را انتخاب کنند که مخصوص استفاده واژینال باشد و باید دارای پایه آب باشد. روان کننده ها نباید حاوی عطر، عصاره های گیاهی یا رنگ مصنوعی باشند زیرا این موارد باعث تحریک می شوند.

روان کننده هایی مانند ژله پترولیوم و روغن معدنی می توانند به کاندوم لاتکس و دیافراگم های مورد استفاده در کنترل بارداری آسیب برسانند. در برخی موارد پزشک درمان استروژن را به شکل قرص، کرم یا حلقه تجویز می کند که باعث آزاد شدن استروژن می شود. کرم ها و حلقه ها استروژن را به طور مستقیم به بافت ها آزاد می کنند، قرص ها بیشتر علائم ناخوشایند یائسگی مانند گرگرفتگی دارند. از آنجا که بسیاری از محصولات می توانند پوست ظریف واژن را تحریک کنند لازم است در صورت ادامه وضعیت با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توان از خشکی واژن جلوگیری کرد؟

از استفاده از محصولات تحریک کننده مانند دوش واژینال خودداری کنید، همچنین از استفاده از کاندوم های حاوی nonoyxnol-9 یا N-9 منع می شوید زیرا ماده شیمیایی دارند که می تواند باعث خشکی واژن شود. مهم است که بدانید از تغییرات مربوط به سن یا باروری در واژن نمی توان جلوگیری کرد.

در پایان

خشکی واژن باعث ناراحتی در مناطق واژن و لگن می شود و دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد. خشکی واژن به ندرت مورد جدی تلقی می شود و چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به درمان آن کمک کند، همچنین روش هایی وجود دارد که می توانید به جلوگیری از بروز آن کمک کند. با این حال، اگر خشکی واژن را تجربه کردید که باعث آزار و ناراحتی شما شد آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتواند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

مترجم: الهه زارعی