آیا بیماری های کلیه همراه با درد است؟

58

1399/11/28

14:15


متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: علامت بیماری های کلیوی لزوماً درد نبوده و اغلب بیماری های کلیوی خاموش هستند.

آیا بیماری های کلیه همراه با درد است؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا نوشاد افزود: با توجه به اینکه اغلب اختلالات کلیوی بدون درد هستند، بیماریابی فعال و انجام چکاپ روتین برای افراد برای جلوگیری از بروز عوارض جدی و جبران‌ناپذیر توصیه می شود.
 
وی اظهار داشت: تا زمانی که نارسایی کلیوی کامل شده و فرد نیاز به دیالیز و پیوند کلیه داشته باشد زمان زیادی مورد نیاز است پس بنابراین می توان با انجام برخی اقدامات جلوی این اتفاق ناخوشایند را گرفت.
 
وی تغییر در میزان رنگ و بوی ادرار، عفونت ادراری، وجود خون در ادرار، هرگونه اختلال در دفع ادرار، درد در کلیه ها، احساس خستگی مزمن، رنگ پریدگی، کم خونی و وجود تورم در دستها، اندامها، تهوع و بی اشتهایی مزمن را از جمله مهمترین علایم و نشانه های کم کاری کلیه برشمرد.
 
دکتر نوشاد تاکید کرد: دردهای حاد و ناگهانی کلیه ناشی از سنگ های کلیه اند که نیاز است فرد بیمار به سرعت به پزشک معالج مراجعه  کند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دیابت و فشارخون دو بیماری مزمن و مهمی هستند که کلیه ها را در معرض آسیب قرار می دهند، پس بنابراین باید به این دو بیماری زمینه ای بیش از پیش توجه کرده و مراعات نمود.
 
این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان همچنین تصریح کرد: افرادی که دیابت و فشار خون و یا سابقه بیماری های کلیوی در خانواده و عفونت های ادراری مزمن دارند، باید بیشتر به سلامت خود به خصوص کلیه های خود اهمیت داده و با مراجعه به متخصصین و انجام آزمایشات، سطح اوره و کراتینین بدن خود را بررسی نمایند.
 
وی افزود: یکی از علل فشارخون در سنین میانسالی و نوجوانی می تواند مربوط به اختلالات کلیوی در سنین کودکی باشد چراکه آسیب‌هایی که در بافت کلیه ایجاد می شود موجب اختلال در ترشح هورمون های تنظیم کننده فشار خون می شود.
 
دکتر نوشاد گفت: البته لزوماً هرگونه تغییر رنگ ادرار نشانه بیماری های کلیوی نبوده چرا که رژیم غذایی، فعالیت افراد و برخی داروها نیز در این امر دخیل هستند؛ اگر تغییر رنگ ادرار پایدار باشد و همراه با سوزش ادرار و خون در ادرار باشد، نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.
 
وی یادآور شد: امروزه با توجه به غربالگری ها و سونوگرافی هایی که در زمان بارداری مادران صورت می گیرد، پزشکان می توانند از وجود اختلالات و ناهنجاری های کلیوی در نوزادان آگاه شده و درمان را برای نوزادان از بدو تولد شروع  کنند که با این اقدام از بروز عوارض ثانویه جلوگیری می شود.
 
دکتر نوشاد در پایان گفت: سبک زندگی سالم داشتن، رژیم غذایی متعادل، استفاده از آب کافی، فیبر و غلات مناسب و مفید، اجتناب از مصرف زیاد نمک، مواد دارای افزودنی و فست‌فودها، پرهیز از اضافه وزن و درمان چاقی و کنترل دقیق قند و فشار خون بسیار در سلامتی کلیه حائز اهمیت است؛ همچنین باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و مسکن ها خودداری نمود، عفونت های چرکی و مجاری تنفسی فوقانی در زمان کودکی اگر درست و کامل درمان نشوند، می توانند موجب اختلال در عملکرد کلیه ها شوند.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو