دیابت خیلی زود بعد از ابتلا علائم خود را نشان می دهد، بنابراین باید برای تشخیص سطح بالای قند خون به علائم و نشانه ها در بدن توجه زیادی کرد. اگر متوجه تغییراتی پیرامون سلامتی خود مانند تکرر ادرار، خشکی دهان، خستگی، مشکلات پوستی و بی حسی در پا شدید باید سطح قند خون خود را بررسی کنید. دیابت فقط روی جریان خون تاثیر نمی گذارد بلکه سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش تایمز سوفاندیا، داشتن رژیم غذایی سالم و سبک زندگی خوب از موارد اساسی است که برای کنترل دیابت جدا از داروها لازم است.

چه عواملی باعث دیابت می شوند؟

گلوکز خون تولید شده توسط لوزالمعده در بدن از طریق انسولین کنترل می شود. تولید ناکافی انسولین می تواند باعث ابتلا به دیابت شود. این بیماری قابل کنترل است، اما در بیشتر موارد فرد یک عمر با آن دست و پنجه نرم می کند. سطح بالای قند خون به سلامتی شما آسیب می رساند و منجر به بروز عوارض شدید سلامتی می شود. در اینجا نحوه تاثیر دیابت روی قسمت های مختلف بدن توضیح داده شده است.

پوست

مشکلات پوستی در بیماران مبتلا به دیابت به علت آسیب دیدن رگ های خونی رخ می دهد. این امر می تواند باعث رنگدانه سازی پوست شود در واقع لکه های تیره روی دست و پاها به طور معمول نخستین علامت دیابت است دردناک نیست، اما به راحتی قابل مشاهده است.

قلب

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. قند خون بالا به چندین روش از جمله حمله قلبی بر سلامت قلب و عروق شما تاثیر می گذارد.

پا

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث کمبود انرژی در مردان می شود؟

آسیب عصبی در دیابت می تواند احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پا را ایجاد کند که این نیز نشانه ابتلا به دیابت است. این وضعیت رگ های خونی را سخت می کند که منجر به گردش خون ضعیف می شود، بنابراین بی حسی مکرر پا را نباید نادیده گرفت و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چشم

دیابت در موارد شدید باعث ضعف بینایی و حتی از دست دادن آن می شود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت چشم قرار دارند. رگ های خونی در شبکیه چشم آسیب دیده می توانند برای چشم بسیار دردناک باشند.

کلیه

کلیه یکی از اندام های تحت تاثیر این بیماری است. قند خون بالا حتی می تواند باعث نارسایی کلیه شود که احتمال می رود فرد را مجبور به دیالیز یا پیوند کلیه کند.

مترجم: الهه زارعی