جوش صورت، علت های و راه های درمان

جوش صورت، علت های و راه های درمان


منبع: روزیاتو

125

1399/11/29

18:13


سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

جوش و آکنه از جمله مهم ترین مشکلاتی هستند که زیبایی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث می شود بسیاری از ما همواره به دنبال راه کارهایی برای حل این مشکل باشیم اما مهم ترین نکته در درمان جوش و آکنه  شناسایی علت اصلی جوش است که با برطرف کردن آن می توانیم پوستی یکدست و زیبا داشته باشیم.

متخصصین پوست من در این مقاله ابتدا علل جوش و آکنه را بررسی می کنند و سپس راهکارهای درمان آن را به شما معرفی می کنند.

آکنه چیست؟

آکنه نوعی مشکل پوستی است که در اثر مشکلات متفاوتی از جمله ترشح بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست)، ژنتیک، بارداری، سبک زندگی نامناسب و … به وجود می آید و البته خطری برای پوست ندارد ولی زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

آکنه و جوش در سنین مختلف و در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت، شانه، گردن، سینه و … بصورت جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید (چرکی)، کیست و … ظاهر می شوند.

روش های درمان

روش های متفاوتی برای درمان جوش و آکنه وجود دارد و ما در اینجا موثرترین و عمومی ترین آن ها را معرفی می کنیم.

اگر شما دچار آکنه خفیف یا متوسط هستید مانند جوش های سر سفید و سیاه با این روش ها می توانید آن ها را درمان کنید ولی اگر آکنه کیستیک و التهابی دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اصلاح سبک زندگی

۱ صورت خود را مرتب بشوئید.

پوست همواره در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد و این آلودگی ها بعلاوه سبوم ترشح شده از پوست با تجمع روی پوست بخصوص در منافذ باز باعث بوجود امدن جوش های چرکی و کدری پوست می گردد. استفاده از یک شوینده مناسب می تواند تا حد زیادی آلودگی های سطح پوست را برطرف کند.

نکته ای که شاید به آن توجه نداشته باشید این است که اگر هنگام استفاده از شوینده از فیس براش استفاده کنید می توانید منافذ پوست را بطور کامل پاکسازی کنید و مطمئن باشید که هیچ گونه آلودگی روی پوست باقی نمانده باشد.

مرحله دوم شست و شوی پوست استفاده از تونر برای بستن منافذ باز پوستی، تنظیم Ph پوست و ضدعفونی کردن آن است.

۲ تعویض مرتب روبالشتی و حوله صورت

حوله صورت خود را بطور روزانه تعویض کنید. زیرا حوله به علت تماس مرتب با دست ها و پوست صورت در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد و انتقال این آلودگی به پوست باعث ایجاد جوش می گردد.

روبالشتی را باید مرتب و به صورت هفتگی تعویض کنید و سعی داشته باشید از روبالشتی نخی و یا ابریشم استفاده کنید. زیرا روزانه بطور متوسط صورت و موهای شما ۸ ساعت با روبالشتی تماس دارد و امکان انتقال آلودگی به پوست صورت و حتی موها بسیار زیاد است و باعث ایجاد جوش در صورت می گردد.

۳ رژیم غذایی نامناسب

شاید ندانید که یکی از راه های درمان جوش و آکنه اصلاح رژیم غذایی است، استفاده زیاد از مواد خوراکی چرب و شیرین مانند سرخ کردنی ها، خرما، شیرینی، خامه و … در بعضی افراد باعث ایجاد جوش می گردد و علاوه بر آن در سلامت جسم نیز بسیار تاثیرگذار است.

استفاده از کرم ها و داروهای موضعی

۱ استفاده از مرطوب کننده

اشتباه نکنید حتی افرادی که پوست چرب دارند نیز باید از مرطوب کننده و آبرسان پوست استفاده کنند؛ اما نکته ای که در انتخاب مرطوب کننده مهم است این است که محصولاتی را که انتخاب می کنند باید فاقد اسانس، رنگ و عطر باشد، بهترین گزینه برای پوست های چرب و مستعد آکنه استفاده از فلوئید است.

۲- استفاده مرتب از ضد آفتاب

قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب بدون محافظت از پوست علاوه بر اینکه باعث ایجاد چین و چروک می گردد، به مرور زمان پوست را خشک و کم آب می کند و این خشکی باعث تحریک پوست به ترشح سبوم بیشتر و در نهایت چربی بیشتر پوست می گردد

۳ – استفاده از کرم ها و ژل های ضد جوش

امروزه محصولات مختلفی برای پیشگیری و درمان جوش به بازار آمده است. نظیر محلول، سرم، ژل و کرم های ضد جوش که با دارا بودن ترکیباتی خاص چربی پوست را کنترل می کند و ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریالی آن ها باعث از بین رفتن جوش می گردد.

داروهای خوراکی

اگر جوش ها و آکنه را نتوانید با روش های بالا کنترل کنید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و با درمان های خوراکی نظیر آنتی بیوتیک ها آن را درمان کنید.

و البته این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشید که هنگام دارو درمانی نیز باید از عواملی که باعث تشدید جوش و آکنه می شوند دوری کنید در غیر این صورت درمان شما هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

لیزر درمانی

 متخصصان پوست انواع روش های درمانی با نور و لیزر را برای درمان جوش و آکنه استفاده می کنند، لیزرهای متفاوتی برای درمان وجود دارد از جمله لیزر نور آبی و قرمز، امواج رادیویی RF، نور سبز، نور زرد و IPL؛

لیزر درمانی ۲ کار انجام می دهد:

۱ – نابود کردن میکرو ارگانیسم های عامل آکنه و جوش

۲ – نابود کردن غدد چربی مولد جوش و آکنه

البته هیچ کس نمی تواند جوش، کیست های آکنه ای و … را بطور کامل با لیزر درمان کند بلکه استفاده مداوم از محصولات مراقبت از پوست در کنار لیزر می تواند این مشکل را حل کند.

درمان جوش امری بسیار راحت است ولی در مرحله اول باید سبک زندگی خود را اصلاح کنید و در ادامه دادن روش های درمان مداومت داشته باشید تا پوستی زیبا، یکدست و شاداب داشته باشید.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو