ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان بعد از شورایعالی سیاست‌گذاری جدی‌ترین تحرکی است که این روزها جناح چپ برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در دستور کار خود قرار داده‌اند. دحسین کمالی دبیرکل حزب کار درباره این سازوکار با اشاره به رویکرد برخی از محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به ایرنا گفت: رویکرد برگزاری انتخابات حداقلی با فلسفه حفظ وضع موجود در تعارض است چرا که باعث افزایش جمعیت خاموش، کاهش مشارکت در انتخابات و کاهش مقبولیت می‌شود.  

عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران با بیان اینکه عضویت برخی از احزاب هنوز در جبهه اصلاح‌طلبان ایران بررسی نشده و آنها هنوز به عضویت در نیامده‌اند، گفت: بدیهی است که احزاب اصلاح‌طلب حق دارند نامزد موردنظر خود را به جبهه اصلاح طلبان معرفی کنند و این موضوع غریبی نیست.  

کنایه انتخاباتی یک اصلاح طلب به اصولگرایان/ به دنبال انتخابات حداقلی و دستاورد راحت‌الحلقوم هستند

کمالی افزود: کارویژه این ائتلاف تعیین نامزد مشترک اصلاح‌طلبان است و اگر کسانی جدا از تصمیم جمع بخواهند تصمیم بگیرند به طور طبیعی از مجموعه اجماعی فاصله خواهند گرفت. هر چند  این اقدام تاثیری در تصمیم جمعی اصلاح طلبان نخواهد داشت و کار در روند و مسیر خود پیش خواهد رفت.

وی اظهار کرد: هنوز در مورد گزینه‌ای مذاکره و گفت‌وگویی انجام نشده است و دوستان ما در جبهه در حال بررسی اوضاع سیاسی برای اتخاذ تصمیم هستند.

کمالی درباره جلسه روز یکشنبه جبهه اصلاح‌طلبان ایران یادآور شد: در این جلسه چون همه جلسات انتخابی دیگر، ابتدا هیات رییسه سنی انتخاب شد و مابقی امور براساس آیین نامه جبهه اصالح طلبان ایران انجام خواهد شد.