آن‌طور که دیروز «ایسنا» در این مورد گزارش داده، قرار است مسابقات باقیمانده از این مرحله ظرف ۱۲ روز به شکل متمرکز برگزار شود. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم پس از لغو چندباره مسابقات انتخابی جام‌جهانی در آسیا و از دست رفتن زمان کافی برگزاری این مسابقات به‌صورت رفت و برگشت، درنهایت کمیته برگزاری مسابقات تصمیم گرفت تیم‌ها به صرت متمرکز در یک کشور به رقابت بپردازند تا در مدت زمان کوتاهی تکلیف این مرحله از بازی‌ها مشخص شود. در نتیجه تیم‌ ملی ایران طی ۱۲ روز و در فواصل زمانی سه روز یک بار با تیم‌های هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق دیدار خواهد کرد تا تکلیف شاگردان دراگان اسکوچیچ مشخص شود.

   تبعیض ناخواسته علیه ایران

برنامه‌ریزی مسابقات به این شکل و همین‌طور شرایط بغرنج تیم ‌ملی، کار شاگردان اسکوچیچ را سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. درحال‌حاضر تیم‌ ملی از چهار دیدار نخست خود در دور رفت فقط دو پیروزی کسب کرده و با شکست مقابل بحرین و عراق، در رتبه سوم گروهش قرار دارد؛ گروهی که فقط یک تیم به‌صورت مستقیم جواز صعود به مرحله بعد را به‌دست می‌آورد و صعود تیم دوم قطعی نیست. تا قبل از شیوع کرونا، اهالی فوتبال ایران امیدوار بودند با برگزاری بازی‌های باقیمانده که عمدتا به میزبانی ایران بود، تیم‌ملی امتیازات از دست‌رفته را جبران کند، ولی در برنامه‌ریزی جدید، حق ایران بیش از هر تیم دیگری ضایع شده است.

   تاریخ جدید بازی‌ها

طبق اعلام AFC، بنا به درخواست هر یک از تیم‌های حاضر در گروه، مسابقات به‌صورت مترکز در یکی از کشورها برگزار می‌شود و در صورتی که درخواستی وجود نداشته باشد، بازی‌ها به کشور ثالث انتقال می‌یابد. ایران برای میزبانی مسابقات اعلام آمادگی کرده ولی در این زمینه تنها نیست. کشورهای عربی از علاقه‌مندی بحرین برای میزبانی بازی‌های باقیمانده خبر داده‌اند. بر اساس برنامه جدید، تیم‌ملی فوتبال کشورمان روزهای ۱۳، ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ به ترتیب برابر هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق به میدان خواهد رفت. اگر میزبانی به کشورمان برسد شرایط خوبی خواهیم داشت؛ اما اگر میزبان نباشیم، به‌طور جدی به مشکل خواهیم خورد و شاید خیلی زود ناچار به وداع با سومین حضور پیاپی در جام‌های جهانی شویم. در چنین شرایطی شاگردان اسکوچیچ باید با نهایت تمرکز به میدان بروند. در واقع ما دو هفته وقت داریم که سرنوشت ۴ سال فوتبال ملی کشورمان را مشخص کنیم.