میزان مجاز مصرف قهوه + روزی چنه مقدار قهوه یا اسپرسو می توان نوشید

منبع: تاپ ناز

80

1399/11/30

08:07


میزان مجاز مصرف قهوه

قهوه که به صورت های مختلف و یا اسپرسو سرو می شود یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب و مفید برای بدن است. قهوه دارای کافئین است و میزان مجاز آن برای بدن می تواند مفید واقع شود ولی زیاده روی در مصرف قهوه می تواند برای سلامت مضر باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

میزان مجاز مصرف قهوه در روز

چنانچه به میزان مجازی قهوه در طول روز استفاده شود می تواند باعث پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان، سیکته مغزی، بیماری پارکینسون، دمانس یا زوال عقل و … شود و خطر ابتلا به این بیماری ها را بسیار کاهش می دهد. قهوه می تواند باعث افزایش قدرت حافظه و تمرکز شود و دانشمندان معتقد هستند که مجموعه ای فوق العاده قدرتمند از ترکیبات بیولوژیکه به دلیل مصرف مجاز قهوه در روز برای هر فرد در شرایط مختلف مشخص شده است.

مقدار مجاز مصرف قهوه یا اسپرسو در حدود 300 میلی گرم است که برابر با 3 فنجان 8 اونسی یا 240 سی سی است که برای سلامتی بدن هیچ ضرری ندارد، ولی متخصصان برای هر گروه خاص مقادیر متفاوتی را پیشنهاد داده اند که در زیر به آنها می پردازیم.

روزی چند فنجان قهوه می توان نوشید؟

همان گونه که در بالا اشاره کرد یه تقریبا حد مجاز روزانه نوشیدن قهوه 300 گرم است ولی هر فرد با شرایطی که دارد باید بهترین مقدار را برای خود برگزیند تا بتواند فواید سلامتی قهوه را بدون هیچ ضرری دریافت کند.

کافئین یک دارو است

استیون مردیت، محقق فارماکولوژی رفتاری در دانشکده پزشکی جان هاپکینز در این مورد می گوید:

درحالی که دوزهای پایین تا متوسط قهوه به طور کلی بی خطر هستند. اما کافئین اعتیادآور است و مصرف کنندگان میتوانند به آن وابسته شوند به طوری که ترک آن بسیار دشوار است.

وابسته شدن به کافئین یک اختلال روانی جدید است و ترک ناگهانی کافئین باعث سردرد و گنگ شدن ذهن و خستگی خواهد شد که وضعیت ممکن است مدتی پس از ترک کردن نوشیدن قهوه ادامه داشته باشد.

مضرات مصرف کافئین زیاد

کافئین زیاد باعث افزایش اضطراب می شود و الگوی خواب را مختل خواهد کرد و بدتر اینکه به مرور زمان شما را برای غلبه به خستگی روزه به روز به کافئین بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد و دچار بی خوابی می شود و این چرخه ادامه خواهد داشت.

کافئین می تواند با بعضی از داروهای تیروئید، داروهای روانپزشکی و افسردگی، آنتی بیوتیک ها و داروهای سوزش معده تداخل پیدا کند و نباید همزمان با این داروها مصرف شود.

میزان مجاز مصرف قهوه

طبق مطالعات قهوه می تواند فشار خون را مقداری بالا ببرد و با افزایش قند خون مدیریت انسولین در افرادی که دیابت نوع دوم دارند را سخت تر می کند.

محققان تغذیه معتقد هستند که کافئین باعث از بین رفتن استخوان ستون فقرات در خانم های یائسه می شود. اگر به صورت معمول روزانه بیش از 3 فنجان قهوه میل کنید ولی مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود نداشته باشید ممکن است که در سنین بالاتر به پوکی استخوان مبتلا شوید و برای جلوگیری از این مشکل باید روزی حداقل 800 میلی گرم کلسیم از طریق رژیم غذایی و یا مکمل ها دریافت کنید.

قهوه بسیار اسیدی و تحریک کننده دستگاه گوارش است، اگر ریفلاکس معده دارید یا دچار سوزش سر دل شده اید در مصرف قهوه زیاده روی نکنید. حتی بهتر است که قهوه را کنار بگذارید.

چنانچه کلسترول شما بالا است و مایل هستید قهوه بنوشید حتما موقع تهیه قهوه از فیلتر کاغذی استفاده کنید تا چربی موجود در قهوه که به آن کافستول گفته می شود گرفته شود.

میزان کافئین در نوشیدنی های مختلف

  •    اسپرسو (1 اونس تقریبا 28 گرم ) 40-75 میلی گرم
  •   قهوه فوری (8 اونس معادل226 گرم) 27-173 میلی گرم
  •      قهوه دم کرده معمولی (8 اونس یا 226 گرم) 95-200 میلی گرم
  •      قهوه دم کرده مک دونالد (16 اونس ، 453 گرم) 100 میلی گرم
  •      قهوه دم کرده استارباکس (16 اونس تقریبا 453گرم) 330 میلی گرم

اثر قهوه بر روحیه افراد

اثر محرک کافئین باعث تقویت روحیه افراد می شود. تحقیقاتی که در سال 2013 توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شده است نشان می دهد که افرادی که روزی 2 تا 3 فنجان قهوه می نوشند، خطر خودکشی خود را 45 درصد کاهش می دهند.

روزی چند فنجان قهوه می توان نوشید؟

طبق تحقیقات که روی آثار قهوه بر سلامت افراد شده است، احتمال بیماری های قلبی در افرادی که بیش از 6 فنجان قوه در روز مصرف می کنند بیشتر می شود.

پزشکان توصیه می کنند که در روز بیش از 6 فنجان قهوه نباید نوشید تا از بروز بیماری های قلبی ناشی از مصرف قهوه و کافئین زیاد در امان بمانیم.

منبع aarp.org

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو