تجهیز ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز آزمایشگاهی از محل وام بانک جهانی

92

1399/11/30

13:17


تجهیز ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز آزمایشگاهی از محل وام بانک جهانی

سلامت نیوز:معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با اشاره به دریافت وام ۴۲.۵ میلیون یورویی بانک جهانی بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال، نحوه هزینه کرد انجام شده از محل این تسهیلات را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید کامل تقوی نژاد در هجدهمین آیین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه ICERP تجهیزات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی، گفت: در یک سالگی وقوع بیماری کرونا هستیم‌ که چالش هایی را برای نظام تصمیم گیری کشور ایجاد کرد. با این حال یکی از ویژگی های این دوره، استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام تامین مالی داخلی و بین المللی برای تعیین منابع مالی در جهت تکمیل مراکز بهداشتی و درمانی و بهبود نظام پرداخت مطالبات و جذب و بهسازی نیروی انسانی بوده است.


وی افزود: در یکسال گذشته در بخشی از تجهیزات بیمارستانی مانند اکسیژن سازها، ۳۵ درصد از هر انچه که اکنون در نظام سلامت وجود دارد، فقط در سال جاری ایجاد شده است یا در زمینه تخت های ویژه ۶۵ درصد تخت های موجود در دولت های یازدهم و دوازدهم و ۳۵ درصدشان در سال گذشته و امسال به مجموعه خدمات بیمارستانی کشور اضافه شده است. بر این اساس کاروانی که برای توسعه زیرساخت ها در کشور راه افتاده، به نحوی پیش رفته است که امروز حتی به اندازه یکسال پیش از این، ما پروژه افتتاح می کنیم. یعنی اگر در گذشته سالانه ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت های کشور اضافه می شده، امروز هر ماه ۱۴۰۰ تخت برای افتتاح داریم که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و بخش سلامت است.


تقوی نژاد ادامه داد: در این دوره وزارت بهداشت علاوه بر منابع داخلی از ظرفیت های بازار سرمایه برای انتشار اوراق نیکوکاری و سایر منابع خیرین استفاده کردیم. همچنین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی که با اذن مقام معظم رهبری صورت گرفت، یکی از ظرفیت هایی است که به طور جدی به کمک نظام سلامت آمد. اتفاق بسیار مهم در این زمینه این است که تمام‌ امکانات و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز بهداشتی از این محل به طور عمده تامین شد. شرکت های دانش بنیان رشد کردند و برای اولین بار خرید تضمینی و پیشاپیش از شرکت های دانش بنیان انجام شده است. فقط ۴۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور از این‌محل خریداری شده و در اختیار بیمارستان ها قرار گرفت.


وی ادامه داد: یکی از منابعی که از چند جهت برای ما اهمیت داشته، استفاده‌ از منابع بانک جهانی در دوران کرونا برای خرید تجهیزات بوده است. این منابع از چند جهت برای ما مهم بود؛ اولین شکستن موانع و سد عدم دریافت و استفاده از منابع بین المللی به ویژه بانک جهانی بود. علی رغم عضویت ما در این نهاد بین المللی و پرداخت حق عضویت سالانه، از آخرین منابعی که این نهاد به ایران اختصاص داده، بیش از ۱۵ سال می گذرد و همین امر باعث محرومیت کشور از حق قانونی خود برای استفاده از منابع مالی این‌ نهاد بود که در دوران کرونا خوشبختانه محقق شد.


تقوی نژاد گفت: دریافت این وام ۵۰ میلیون دلاری، بدون در نظر گرفتن هزینه های سربار، اگرچه در مقیاس کلان و منابع مهمی که در این دوران از سوی دولت جمهوری اسلامی، اختصاص یافته‌اند کوچک است، اما از آن جایی که جان تک تک هموطنان ما و شهروندان برایمان مهم است، به هر میزانی بتوانیم برای رسیدگی به مردم از منابع استفاده کنیم، ارزشمند است.


تقوی نژاد گفت: یکی دیگر از ارزش های این وام، دریافت این وام در شرایط تحریم است. علی رغم تحریم ها و کارشکنی هایی که آمریکا علیه منافع کشور ما ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد، ما توانستیم ذیل یک سازوکار سه جانبه از ظرفیت های سازمان بهداشت جهانی برای خرید تجهیزات مورد نیازمان استفاده کنیم. پیدا کردن مدل هایی برای استفاده از منابع بین المللی برای ما اهمیت داشت. علاوه بر این استفاده از ظرفیت های بین المللی منجر به صرفه جویی در هزینه ها و خرید بیشتر تجهیزات مورد نیاز ذیل سازوکارهای بهداشت جهانی و بانک جهانی، با توجه به خرید عمده از شرکت های بین المللی بوده است. به طوری که تعداد دستگاه خریداری شده، بیش از برآوردهای اولیه و قیمت های اولیه بوده است.


تقوی نژاد گفت: جنبه سوم اهمیت این وام، ارتقاء استانداردها و چگونگی تجهیز با توجه به الزامات سازمان بهداشت جهانی بوده است. ما همواره تلاش میکنیم استانداردهای مورد استفاده به ویژه در حوزه تجهیزات و دستگاه ها را با بهترین دستگاه های بین المللی منتقل کنیم که این امر تجربه جدیدی برای نظام سلامت به همراه داشته است و بالاخره جنبه چهارم ارزش این وام، همکاری بین دستگاهی برای دریافت استفاده از آن بوده است. همکاری مناسبی با وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، گمرک و سازمان انرژی اتمی و... داشتیم که از آن ها تشکر می کنیم.


وی همچنین اظهار کرد: بر اساس منابعی که در اختیار ما قرار گرفته ۴۲.۵ میلیون یورو در اختیار ما قرار گرفته بود که حدود ۲۲.۷ میلیون یورو برای خرید تجهیزات مراکز درمانی و ۱۹.۸ میلیون یورو برای تجهیزات مراکز بهداشتی هزینه شده است. همه این تجهیزات وارد کشور شده، از گمرک ترخیص شده و بخشی از آن در حال طی فرایند خودش است. از جهت تجهیزات توانستیم اقلام متعددی را وارد کنیم. ۵۶ دستگاه اپو سونوگرافی و ۲۹ دستگاه رادیوگرافی پرتابل، ۴ دستگاه آنژیوگرافی مغزی، ۶۸ دستگاه سی تی اسکن، ۳۰ دستگاه دیالیز پیشرفته، انواع مختلف کیت و لوازم ازمایشگاهی و... بوده است که وارد کشور شده و بخش قابل توجهی از آن ها نصب شده است. در مجموع ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز ازمایشگاهی از این تجهیزات استفاده می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو