تنها چند ساعت تا «۷دقیقه وحشت»

منبع: برترین ها

61

1399/11/30

18:05


کاوشگر جدید سازمان فضایی آمریکا قرار است روز پنجشنبه پس از گذشت هفت ماه از زمان پرتابش بر روی کره مریخ فرود بیاید.

برترین‌ها: کاوشگر جدید سازمان فضایی آمریکا قرار است روز پنجشنبه پس از گذشت هفت ماه از زمان پرتابش بر روی کره مریخ فرود بیاید.

محل فرود کاوشگر «پشتکار» بر روی سطح مریخ دشوارترین محلی است که تاکنون برای فرود بر روی این سیاره انتخاب شده است. از لحظات حساس فرود این کاوشگر که هفت دقیقه طول خواهد کشید به عنوان «هفت دقیقه وحشت» نام برده شده است. کاوشگر «پشتکار» در این بازه زمانی باید سرعت خود را از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به صفر برساند.

تنها چند ساعت تا «۷ دقیقه وحشت»

فرود کاوشگر «پشتکار» قرار است ساعت ۲۱:۵۵ به وقت اروپای مرکزی (۲۵ دقیقه پس از نیمه شب به وقت تهران) صورت گیرد. البته هنگامی که ناسا فرود کاوشگر «پشتکار» را بر روی کره مریخ تائيد کند با زمان واقعی فرود متفاوت خواهد بود. دلیل این امر تاخیری است که در انتقال داده ها از مریخ به کره زمین وجود دارد.

دانشمندان امیدوارند تا کاوشگر «پشتکار» پس از فرود خود بتواند مشخص کند که آیا حیات هرگز بر روی سطح مریخ وجود داشته است یا خیر. «پشتکار» پیشرفته ترین و بزرگترین کاوشگری است که ناسا تاکنون به کره مریخ فرستاده است. این کاوشگر شش چرخ در صورت فرود موفقیت آمیز نهمین حضور سازه ساخته بشر بر سطح مریخ را رقم خواهد زد.

به گفته دانشمندان زمان احتمالی حیات بر روی مریخ به سه تا چهار میلیارد سال پیش بر می گردد. در آن زمان آب همچنان بر روی سطح این سیاره روان بوده است.

نزدیک به سه میلیارد دلار خرج ماموریت «پشتکار» شده است. دانشمندان امیدوارند این کاوشگر با جمع آوری سنگ هایی از عمق دو متری مریخ بتواند به آنها در بررسی احتمال وجود پیشین حیات بر روی سطح این سیاره کمک کند. این سنگ ها قرار است در سال ۲۰۳۱ به کره زمین بازگردانده شود. تنها راه تائید یا رد فرضیه وجود حیات بر روی مریخ بررسی نمونه هایی از سنگ های مریخ در بهترین آزمایشگاههای کره زمین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو