یکی از فرماندهان سابق ارتش مصر اقدام آمریکا در موافقت با فروش موشک‌‌های سطح به هوا به قاهره را حامل  پیام منطقه‌ای دانست.

«سمیر فرج»، سرتیپ سابق ارتش مصر در گفت‌وگو با رسانه‌ای مصری گفت که این موافقت به این معناست که واشنگتن به قاهره برای دفاع از خود در برابر اقداماتی که در دریای مدیترانه با آن مواجه است، چراغ سبز داده است.

او گفت که مصر در زمینه مقابله با تروریسم تجربه خیلی خوبی دارد و مقامات ایالات متحده آمریکا به همکاری اطلاعاتی با مصر در این زمینه توجه و اهتمام دارند.

وزارت خارجه آمریکا این هفته اعلام کرد که با فروش ۱۶۸ فروند موشک سطح به هوا از نوع «رام بلوک» به ارزش ۱۹۷ میلیون دلار به مصر موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این قرارداد از سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از طریق افزایش توانایی کشورهای همپیمان و راهبردی در خاورمیانه حمایت خواهد کرد (جزئیات بیشتر).

ترکیه و مصر بعد از برکناری «محمد مرسی»، رئیس جمهور منتخب این کشور توسط ارتش وارد یک مرحله متشنج شد که با کشته شدن او در زندان و اقدامات ترکیه در لیبی، همسایه غربی و عملیات حفاری نفت و گاز در دریای سیاه این تنش بیشتر شده است.