«شارل میشل» در توئیتی تصریح کرد که حفظ فضای دیپلماسی در کنار گام‌های مثبت برای حفظ برجام، در این مقطع زمانی حیاتی است.

رئیس شورای اروپا و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل قانون لغو تحریم‌ها و تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام، تلفنی گفت و گو کردند.

روحانی ایران با اشاره به اهمیت نقش شورای اروپا در تعیین جهت گیری های کلی سیاسی و ترسیم اولویت های اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه جهانی باید در مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا نقش مناسبی ایفا کند.

وی از برجام به عنوان یک دستاورد مهم برای دیپلماسی چندجانبه نام برد و با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم این دستاورد بزرگ به راحتی از بین برود، افزود: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می تواند نقش خود را در طراحی گام ها ایفا کند.

رئیس جمهوری ایران دیروز (چهارشنبه) هم در گفت وگو با صدر اعظم آلمان تاکید کرد که که چنانچه اروپا به دنبال حفظ برجام و اهداف آن است باید در عمل آن را ثابت کند. وی خاطر نشان کرد که تنها راه حفظ برجام لغو تحریم‌های غیرانسانی آمریکا است.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه به عنوان اعضای اروپایی برجام امروز (پنجشنبه) در پاریس گردهم آمده تا با وزیر امور خارجه آمریکا که به صورت ویدیوکنفرانس شرکت خواهد کرد درباره آینده این توافق رایزنی کنند.