شاید با آمدن رئیسی، قالیباف کاندیدا نشود

منبع: برترین ها

71

1399/12/1

10:27


مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف می‌گوید: کاندیدایی که برای انتخابات می‌آید باید جامع الاطراف باشد بنده روی نظامی بودن یا نبودن و یا ... تاکید ندارم. در واقع این شخص باید مدیری توانمند و هماهنگ کننده‌ای قوی باشد تا شرایط یک رییس جمهور را دارا باشد.

خبرآنلاین: مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف می گوید: کاندیدایی که برای انتخابات می آید باید جامع الاطراف باشد بنده روی نظامی بودن یا نبودن و یا غیره تاکید ندارم. در واقع این شخص باید مدیری توانمند و هماهنگ کننده ای قوی باشد تا شرایط یک رییس جمهور را دارا باشد.

«مشارکت حداقلی یا مشارکت حداکثری»؛ دو گزاره ای که این روزها پیش روی سیاسیون چپ و راست است تا در فاصله باقیمانده تا انتخابات 1400 استراتژی خود را بر مبنای آن عملیاتی کنند. گرچه تاکید اکثر سیاسیون بر مشارکت حداکثری است اما هستند سیاسیون و طیف های سیاسی که معتقدند در مشارکت حداقلی راحت تر پیروزی برای آنها حاصل می شود.

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اما تاکید دارد اصل بر مشارکت حداکثری مردم است. او تاکید دارد اصولگرایان در انتخابات 1400 باید آراء خاکستری یا همان آراء سرگردا از نگاه او را به سمت خود جذب کنند.

او با گریزی به لیست گزینه‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰، بهترین گزینه را چهره‌ای جامع الاطراف می‌داند و در عین حال بر این باور است که مردم در انتخابات آینده، به واسطه تجربه چندین ساله، به شعارها توجه نخواهند کرد چراکه آگاه تر شده‌اند. چمران، وحدت را در جریان اصولگرایی دور از دسترس نمی‌داند و می‌گوید: «به توافق با شورای وحدت امیدواریم.» از چمران درباره کاندیداتوری قالیباف و رئیسی که سوال کردیم این احتمال را داد که در صورت کاندیداتوری رئیسی، دیگر قالیباف وارد گود نشود.

مشروح مصاحبه با مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف را در ادامه بخوانید؛

************

*آقای چمران! ارزیابی و پیش بینی تان از میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را بفرمایید؟ برخی معتقد به مشارکت محدود برای انتخاب گزینه مطلوب هستند، شما با این نگاه موافقید یا تاکید بر مشارکت حداکثری دارید؟

قطعا و یقینا مشارکت حداکثری یکی از ایده‌آل‌های ما است و ما باید تلاش کنیم هر چه بیشتر و فراگیرتر، مردم در انتخابات مشارکت داشته و حضور فعال هوشمند داشته باشند نه اینکه حضور احساسی و هیجانی باشد بدین معنا که دچار یک هیجان چند روزه و پس از آن دچار پشیمانی شوند.

بنابراین منظور از مشارکت حداکثری، حضور فعال، هوشمند و ایده‌آل است که بهترین روش است. اینکه اکثریت جامعه بیایند و در سرنوشت خودشان سهیم و شریک شوند. همواره مقام معظم رهبری نیز بر مشارکت حداکثری مردم تاکید داشته اند از این رو ما هم تاکید داریم و تلاشمان هم بر همین اساس است و به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم مردم را برای حضور بیشتر در انتخابات جذب و ترغیب کنیم.

به مشارکت محدود فکر نمی‌کنم

*مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب چطور؟

اصلا بنده به مشارکت محدود فکر نمی‌کنم از این رو مشارکت باید مشارکت عموم باشد لذا هر چه حضور مردم بیشتر و گسترده‌تر باشد از نظر من مطلوب تر و بهتر است.

شخص و تیمی که اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند باید شخصیتی باشد که در جامعه جایگاه خوبی از دید مردم داشته باشد و بتواند افراد را به سمت خود جذب کند.
صرفا نباید بگوییم مشارکت خوب است بلکه باید عمل کنیم

*به راهکارهای جذب هرچه بیشتر مردم اشاره کردید، از نگاه شما چه راهکارهایی به افزایش مشارکت منجر خواهد شد؟

راهکارهای مختلفی را می‌توان برای افزایش مشارکت متصور بود؛ یکی از بهترین راهکارها، خوب کار کردن مسئولان است به بیانی دیگر ما به جای اینکه بگوییم مشارکت کم خوب است یا مشارکت زیاد، روشن است که مشارکت حداکثری و حضور هر چه بیشتر و گسترده‌تر مردم بهتر است. عموما کشورها به مشارکت‌هایشان، اگر بالا باشد افتخار می‌کنند چراکه پایه‌های حکومتشان مستحکم‌تر می‌شود.

نباید مردم را از انتخابات دلزده کنیم

اگر مسئولان، مردم را راضی نکنند و اگر چرخ زندگی اقتصادی شان به درستی نچرخد و دچار مشکلاتی شوند که در حال حاضر وجود دارد دلزده می شوند و می‌گویند ما انتخاب مان را انجام می‌دهیم اما به کجا می‌رسیم، این انتخاب ما چه نتیجه‌ای دارد، این انتخاب کردن ما چه فرق یا تاثیری دارد؟! پس حضور پیدا نمی‌کنیم. بنابراین عملکرد نادرست و ناکارآمد به مشارکت اجتماعی ضربه می زند به بیانی دیگر باید به عکس این قضیه بیاندیشیم اگر به مشارکت اجتماعی بالا نیاز داریم باید به خوبی کار کنیم و در مدیریت توانمند باشیم. اگر ضعیف و بی فکر عمل کنیم یقینا مردم از انتخابات دلزده می‌شوند. عملا این قضیه را در دوره های مختلف شاهد بودیم.

باید آراء سرگردان و یا به تعبیری آراء خاکستری را جذب کنیم

*آقای چمران! به ناراحتی مردم اشاره کردید اصولگرایان چه برنامه هایی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات به ویژه بدنه رأی خودشان و همچنین جذب آراء خاکستری دارند؟

پارامترهای مختلفی برای اصولگرایان در این باره مطرح است یکی از این پارامترها این است که شخص و تیمی که اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند باید شخصیتی باشد که در جامعه جایگاه خوبی از دید مردم داشته باشد و بتواند افراد را به سمت خود جذب کند. یکی از راه های جذب این است که کسانی که از اعتقادات قوی انقلابی برخوردارند و چه کسانی که سطح اعتقادات انقلابی شان چندان قوی نیست باید به سمت اصولگرایان جذب شوند. البته بنده به جای استفاده از تعبیر آراء خاکستری در مورد دسته دوم از تعبیر آراء سرگردان و هنوز تصمیم نگرفته، استفاده می کنم چراکه آنها هموطنان عزیزمان هستند.

باید سازمان رأی مردم درست شود

راه های جذب دیگری نیز وجود دارد در واقع راه های جذب مشارکت عمومی در جامعه به معنای ایجاد سازمان رأی و متوجه کردن افراد است. یکی از مشکلات مردم مشکلات اقتصادی به ویژه عدم ثبات قیمت ها و نوسان قیمت است اینها گلایه‌هایی است که مردم دارند. ما برای آن‌ها توضیح خواهیم داد که این گلایه‌ها از سازمان رأی شکل گرفته است مبنی بر اینکه اگر مردم سازمان رأی شان را درست کنند این وضعیت بهبود پیدا می کند. این منطقی است که در افراد، شهرها و اقوام و اقشار مختلف در سنین مختلف بایستی مطابق ذائقه آنها و روش‌های متناسب با آنها مطرح شود و یک فرمول و یک نسخه نمی‌توان برای همه پیچید و عمل کرد.

چهره‌های جدید هم می توانند وارد عرصه انتخابات شوند .قالیباف و رئیسی شخصیت های ارزشمندی در بین مردم هستند و کارآمدی شان را نشان داده اند اما در عین حال یقینا افراد توانمند و کارآمد فراوانی داریم.
تجربه چند ساله به مردم نشان داده که صرفا دنبال شعار نباشند

* چگونه مردم اطمینان حاصل کنند که برنامه های افراد و گروه های سیاسی برای انتخابات سال آینده شعاری نیست؟

البته بحث شعاری بودن به بصیرت مردم باز می گردد بنده بر این باورم که مردم در شرایطی هستند که تفاوت شعار و برنامه را احساس می کنند حال ممکن است یک جمع های احساسی و هیجانی تصمیم بگیرند فردی را الگو و به تعبیری به عنوان بُت خود قرار دهند و دنباله رو آن باشند و در عین حال سخنانی را نیز مطرح کنند اما قاعدتا آن سطح عمومی جامعه ما فرق بین شعار و برنامه را احساس می‌کند در حال حاضر هم تجربه کرده است که شعارهای زیبا و مورد حمایت عناصر متعلق به خارج از کشور به ویژه دشمنان ما برایشان، مثل روز روشن است بنابراین اگر کسی به صورت منطقی تصمیم بگیرد متوجه خواهد شد که شعار و برنامه ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

بنده بر این باورم که مردم به اندازه کافی آگاه هستند و گاهی ممکن است از کسی خوششان بیاید و دنباله رو شعارهای آن شوند و فکر کنند شعارهای خوب و زیبایی است که اگر پیاده شود می تواند موثر واقع شود. اما به هر حال مردم ما آگاه هستند و تجربه چند ساله به آنها نشان داده که صرفا دنبال شعار نباشند.

کاندیدای ۱۴۰۰ باید جامع الاطراف باشد

* از نگاه شما بهترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه جنس کاندیدایی است؟یک نظامی، یک اقتصاددان، یک سیاستمدار یا ...؟

کاندیدایی که برای انتخابات می آید باید جامع الاطراف باشد بنده روی نظامی بودن یا نبودن و یا غیره تاکید ندارم. در واقع این شخص باید مدیری توانمند و هماهنگ کننده ای قوی باشد تا شرایط یک رییس جمهور را دارا باشد.

اصولگرایان هم باید رأی افرادی که اعتقادات قوی انقلابی برخوردارند را جذب کنند هم رأی کسانی که سطح اعتقادات انقلابی شان چندان قوی نیست و به تعبیری آراء خاکستری و سرگردان را به سمت خود بکشانند.
رئیسی و قالیباف شخصیت‌های ارزشمندی هستند اما....

*چرا اصولگرایان روی چهره هایی چون رییسی و قالیباف که روسای دو قوه هم هستند برای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید دارند؟ آاین یعنی چهره های جدید شانس رأی آوری ندارند یا قحط الرجال است یا ...

به باور بنده چهره‌های جدید هم می توانند وارد عرصه انتخابات شوند . به هر حال شخصیت‌هایی که نام بردید شخصیت های ارزشمندی در بین مردم هستند و کارآمدی شان را نشان داده انداما در عین حال یقینا افراد توانمند و کارآمد فراوانی داریم.

تعداد زیادی از افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح هستند اگر برای مَن بودن و منیّت شرکت نکرده باشند بلکه برای خدمت باشد مایه خرسندی و خوشحالی است که به عنوان مثال در یک کشور ۴۰ نفر از جناح های مختلف آماده هستند رییس جمهور شوند. این نشانه خوبی است چرا که می توانند نشان دهند ساخته جریان و دوران انقلاب هستند که می‌توانند کشوری را که دارای مشکلات خاص و شرایط خاص بین المللی است را اداره کنند.

*برخی اصولگرایان بر این باورند که نمی توان روی چهره های جدید سرمایه گذاری کرد اما چهره ای چون رییسی شناخته شده و دارای پایگاه رأی ۱۶ میلیونی است، آیا با آمدن آقای رییسی، قالیباف پا به انتخابات خواهد گذاشت یا خیر؟

بنده نمی دانم اما فکر می‌کنم که وارد نشوند البته چون صحبتی نداشته ام نمی توانم بگویم چه اقدامی خواهند کرد.

*رایزنی اصولگرایان با آقای رییسی در این باره به کجا رسیده؟

بنده خبری ندارم با ایشان صحبتی داشته اند یا خیر.

*شورای ائتلاف به بحث کاندیداها ورود کرده است؟ فعالیت های انتخاباتی این شورا به کجا رسیده است؟

در تمام استانها شورای ائتلاف را نه به این دلیل که یک نفر یا گروه شش نفره و یا غیره را معرفی کرده باشد بلکه چون شورای ائتلاف از دوره های قبل به ویژه انتخابات مجلس حضور داشته، می شناختند در حال حاضر هم آن را تکمیل کردند در واقع شورای ائتلاف از انتخابات مجلس درس هایی را آموخته و تکمیل شده است. مجامع شهرستانها در بیش از نیمی از استانها نام نویسی کردند. انشالله وقتی نام نویسی در تمام استان ها به غیر از تهران که آغاز نشده، به پایان رسید بلافاصله مجامع منتخب شکل می گیرد و آنها شوراهای ائتلاف جدید را انتخاب می کنند و در شهرستانها شکل می دهند پس از آن شورای ائتلاف استان ها را شکل می دهند و آنها هم شورای مرکزی یا کنگره مرکزی را شکل می دهند.

ما در حال حاضر بر شهرستان ها تاکید داریم، چون این بار انتخابات شورا است در شهرستان ها هم مجامع شکل گرفته و شوراهای ائتلاف شکل می گیرد تا کارشان را بتوانند به موقع انجام بدهند. به شدت هم روی گروه ها و اقشار مختلف متمرکز شده اند که تاکنون اقدامات ابتکاری خوبی هم شکل گرفته است.

کاندیدایی که برای انتخابات می آید باید جامع الاطراف باشد بنده روی نظامی بودن یا نبودن و یا غیره تاکید ندارم. در واقع این شخص باید مدیری توانمند و هماهنگ کننده ای قوی باشد تا شرایط یک رییس جمهور را دارا باشد.
شورای ائتلاف می‌خواهد در دل مردم جا باز کند

ما به مجامع گفته‌ایم گروه های ۱۵ نفره تشکیل شوند و حضور یابند این گروه های ۱۵ نفره هم می توانند از اقشار مختلف و هم خانواده باشند این موضوع سبب می شود که جذب بیشتری را برای انتخابات انجام دهند یکی از این راه ها هم این است که این ۱۵ نفر از بین خودشان، ۳ نفر را انتخاب می کنند که یکی از آنها حتما باید جوان، یکی هم خانم و یکی هم هر کسی که نهایتا انتخاب شد. این ترکیب سه نفره مجموعا مجمع منتخب را شکل می دهند که حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود و آنها هم می‌توانند شورای ائتلاف را از بین خودشان به صورت تخصصی انتخاب کنند. ما در این مرحله هستیم که مرحله پیچیده ای و سخت است و در مورد آن هم صحبت و تبلیغی صورت نمی گیرد به دین دلیل که می خواهیم واقعا عملیاتی شود و در دل مردم جا باز کند.

به توافق با شورای وحدت امیدواریم

*احتمال به توافق رسیدن شورای وحدت و ائتلاف را تا چه حد می دانید؟

یقینا امکان دارد این اتفاق رخ دهد و امید فراوانی هم داریم که چنین بشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو