تارنمای اتحادیه اروپا روز جمعه با اعلام این خبر افزود که نشست پیش‌رو به ریاست «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت خواهد کرد.

آینده روابط اتحادیه اروپا و آمریکا، چالش‌های امنیتی و دفاعی مشترک اتحادیه اروپا، تحولات میانمار، اتیوپی، بلاروس و روسیه از دیگر موضوعات این نشست عنوان شده است.

این نشست یک روز پس از آن برگزار خواهد شد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران برای تغییر رای جمهوری اسلامی در خصوص توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام و پروتکل الحاقی چانه زنی خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

در همین حال وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان، فرانسه) و آمریکا عصر (دیروز) پنجشنبه به منظور بررسی آخرین تحولات مربوط به برجام تشکیل جلسه داده و با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اراده خود برای تقویت این توافق تاکید کردند.

تحرکات و سیگنال های ارسال شده از سوی مقامات آمریکایی هم از جدیت آن ها برای بازگشت به مسیر عقلانی حکایت دارد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای حضور در نشست گروه ۱+۵ و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای سخن گفته و افزوده است که ایالات متحده دعوت نماینده اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت.

پیشتر «انریک مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که برجام در موقعیت حساسی قرار گرفته و به مذاکرات فشرده‌ای با حضور تمام اعضا و آمریکا نیاز است. وی در توئیتی افزود: من آمادگی دارم تا آن‌ها (اعضای برجام و آمریکا)  را برای شرکت در یک جلسه غیر رسمی برای گفت‌وگو درباره مسیر حرکت به جلو دعوت کنم.

انتظار می‌رود که در نتیجه جلسه روز دوشنبه ابعاد بیشتری از برنامه نشست اعضای برجام و آمریکا مشخص شود.