«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز جمعه به خبرگزاری «تاس» گفت ایران به عنوان کشوری که برای مدت طولانی به برجام متعهد بوده، نمی‌تواند در مظان داشتن برنامه مخفی سلاح هسته‌ای قرار بگیرد.

ریابکوف در این خصوص گفت: ما همیشه گفته‌ایم و حالا هم می‌گوییم که کشوری که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق‌نامه تضمین‌های جامع دارد و متعهد به این توافق بوده - و ایران چنین توافقی دارد- و کشوری که مدت طولانی به برجام به طور کامل متعهد بوده، نمی‌تواند در مظان اتهام اجرای برنامه مخفی در زمینه تسلیحات هسته‌ای قرار بگیرد.

وی افزود: به این خاطر است که ما می‌گوییم حفظ برجام ضروری است و برای دستیابی به این هدف تلاش خواهیم کرد.

پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه از تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.

پسکوف طی نشست خبری روزانه گفت: «تصمیم واشنگتن برای اصرار نکردن روی اعمال تحریم‌ها بر ایران، نشانه خوبی است. فشار تحریم‌ها، مانع [اجرای] توافق هسته‌ای ایران بود. بعلاوه، [تحریم‌ها] وضعیت [حول برجام] را در بن‌بست بسیار بسیار دشواری قرار داد. اما اکنون احیای برجام است که اهمیت دارد».

سخنگوی کرملین با ابراز تأسف از تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، گفت روسیه همچنان از حامیان برجام است و امیدوار است که احیا شود.

شامگاه پنجشنبه وزارت خارجه آمریکا طی نشست مجازی با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، از تصمیم خود برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای خبر داد.

«ند پرایس» سخنگوی این وزارتخانه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت.

علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی در اجرای آن، تروئیکای اروپایی هم صدا با آمریکا از ایران خواسته‌اند گام‌های کاهش تعهدات را بازگرداند و به تعهد کامل طبق برجام بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران اما تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.