طبق اعلام سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور این کشور برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لوکاشنکو و پوتین ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) در سوچی گفت‌وگو خواهند کرد.

در بیانیه سرویس مطبوعاتی ریاست‌جمهوری بلاروس در این خصوص ذکر شده است: قرار است دو رئیس‌جمهور درباره طیف گسترده‌ای از مسائل در ارتباط با روابط دو جانبه، پاسخ مشترک به چالش‌های نوظهور از جمله در حوزه امنیت نظامی و تعامل در سازمان‌های ائتلافی، گفت‌وگو کنند.

بنابر این بیانیه، لوکاشنکو و پوتین همچنین درباره موضوعات بین‌المللی رایزنی خواهند کرد.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت (۱۹ مرداد) بلاروس و اعلام پیروزی لوکاشنکو، مخالفان رئیس‌جمهور این کشور ضمن نپذیرفتن نتیجه انتخابات، در مینسک پایتخت و برخی شهرهای این کشور دست به تظاهرات زده‌اند.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس بعد از انتخابات رسما اعلام کرد، لوکاشنکو با ۸۰.۱ درصد آرا پیروز شد و «اسوتلانا تیخانوفسکایا» با ۱۰.۱۲ درصد در رده دوم قرار گرفت.

به دنبال این فعل و انفعالات در رابطه با بلاروس، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه شخص لوکاشنکو رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقام‌های دولت بلاروس وضع کرده‌اند. در جدیدترین اقدام،  وزارت امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) بیش از صد مقام دولت بلاروس را مورد تحریم قرار داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری با تکرار ادعاهای دولت قبلی آمریکا علیه دولت بلاروس گفت، این وزارتخانه برای ۱۰۹ مقام بلاروسی، محدودیت صدور روادید اعمال کرد

بلینکن مدعی شد، این افراد به خاطر «نقشی که در انتخابات متقلبانه ۹ اوت سال گذشته [میلادی] و سرکوب خشونت‌بار در بلاروس داشتند» مورد تحریم قرار گرفته‌اند و «مردم بلاروس مستحق انتخابات آزاد و عادلانه هستند».

پیش‌تر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیراً در مصاحبه با یک رسانه این کشور از مواضع مداخله‌جویانه کشورهای غربی در امور کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، از دیروز شروع نشده است. کافی است که کودتای فوریه ۲۰۱۴ و غصب با زور قدرت در اوکراین را به خاطر بیاوریم (کودتایی) که مورد حمایت واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) قرار داشت. در همین سالی که روزهای پایانش است، شاهد تلاش برای یک سناریوی مشابه برای انجام وقوع انقلاب رنگی در بلاروس بودیم».

این مقام ارشد روس اعلام کرد، مسکو بارها و بارها دیده که «همکاران غربی با قربانی کردن ثبات کل این کشورها، به راه انداختن اختلافات قومی و ایجاد اختلاف بین کشورهای برادر، در تلاش برای کسب سودجویی ژئوپلیتیکی بوده است».

به گفته وزیر خارجه روسیه شعار و دستاویز تاریخی غرب، «تفرقه بینداز و حکومت کن» بوده و همچنان هست.