فایزر و مدرنا، نوزادان را هم مصون می‌کند؟

منبع: برترین ها

74

1399/12/1

23:29


دو شرکت تولید کننده واکسن کرونا، بایون‌تک و فایزر اعلام کرده‌اند که تحقیقی گسترده را به منظور روشنگری در مورد ایمنی، سازگاری و تأثیر واکسن ساخت شرکتشان بر روی زنان باردار، آغاز کرده‌اند.

برترین‌ها: دو شرکت تولید کننده واکسن کرونا، بایون‌تک و فایزر اعلام کرده‌اند که تحقیقی گسترده را به منظور روشنگری در مورد ایمنی، سازگاری و تأثیر واکسن ساخت شرکتشان بر روی زنان باردار، آغاز کرده‌اند.

در مورد کودکان و زنان باردار به دلیل عدم انجام تحقیقات در مورد واکسن کرونا تاکنون، داده‌های مؤثقی هم در مورد سازگاری واکسن برای این گروه در دست نیست.

قرار است که واکسن بایون‌تک/ فایزر در چارچوب یک تحقیق بالینی روی ۴۰۰۰ زن باردار از ۱۸ سال به بالا تست شود. قرار بر این است که واکسیناسیون این گروه بین هفته‌های ۲۴ تا ۳۴ بارداری انجام شود. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی در دو گروه تقسیم می‌شوند: گروهی واکسینه می‌شود و به گروه دیگر تنها پلاسیبو (دارونما) داده می‌شود.

فایزر و مدرنا، نوزادان را هم مصون می‌کند؟

اوزلم تورچی، یکی از دو پایه‌گذار شرکت بایون‌تک و مدیر ارشد پزشکی آن می‌گوید، هدف از این تحقیقات فراهم آوردن دسترسی گسترده به واکسن کووید ۱۹ بسیار مؤثر ساخت این شرکت است. به اعتقاد این پزشک و ایمونولوژیست زمان آن رسیده است که کمپین‌های واکسیناسیون به گروه‌های دیگر آسیب‌پذیر، مثلا زنان باردار، بسط داده شود. به گفته او با این اقدام احتمالا می‌توان زنان باردار و از سوی دیگر نسل بعدی را در برابر این ویروس ایمن کرد.

در چارچوب این مطالعه، زنان باردار تا ده ماه پس از دریافت واکسن زیر نظر گرفته خواهند شد. بنا بر گزارش منتشرشده از سوی بایون‌تک، ایمنی واکسن برای نوزادان و انتقال آنتی‌بادی‌های ایمنی‌ساز بالقوه به کودکان از دیگر مواردی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نوزادان در این تحقیقات تا شش ماهگی پس از تولد زیرنظر گرفته خواهند شد. به هر مادری که در زمان بارداری تنها دارونما تزریق شده، قرار است که پس از تولد کودک از این موضوع مطلع شود تا بتواند واکسن واقعی را دریافت کند.

ویلیام گروبر، مدیر مطالعات بالینی و تحقیقات کنسرن آمریکایی فایزر توضیح می‌دهد:«زنان باردار از نظر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ و روند بیماری در معرض خطر بیشتری هستند.» او تأکید می‌کند که به همین دلیل عرضه‌ی واکسنی مؤثر و ایمن برای این گروه اهمیت ویژه‌ای دارد.

هر دو شرکت واکسن خود را هم اکنون در قالب مطالعه‌ای بر روی نوجوانان آزمایش می‌کنند. افزون بر این در ماه‌های آینده مطالعه‌ای بر روی کودکان در سنین ۵ تا ۱۱ سالگی آغاز خواهد شد. مطالعات بالینی در مورد واکسیناسیون به ویژه گروه‌های در معرض خطر مانند بارداران و کودکان به طور معمول فقط پس از پایان موفقیت‌آمیز مطالعات قابل مقایسه بر روی بزرگسالان انجام می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو