حجت الاسلام"سیدعبدالواحد موسوی لاری" در چهارمین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان یکی از ابتکارات ارزشمندی است که نیروهای خلاق و مبتکر را به دور هم جمع می کند تا به مسائل مبتلابه جامعه بپردازد و این پاسخ به نیازی است که به صورت جمعی در یک جامعه رو به رشد احساس می شود. 

وی ادامه داد: در کشورمان با تنوع سلایق و دیدگاه‌ها از نظر قومی، مذهبی، سلایق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روبه رو هستیم و نخبگان ما دارای دیدگاهای متفاوتی هستند که این مهم اقتضا می کند تا این سلایق به رسمیت شناخته شود و راه یکسانی را در پیش بگیرند. 

وزیر کشور در دولت اصلاحات تصریح کرد: با حذف، طرد و نادیده گرفتن یکدیگر امر توسعه کشور پیش نمی رود و باید نقطه نظرات سلایق مطرح شوند و جامعه از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کند و راهی جز این نداریم و حرکت های فردی در یک جامعه ۹۰ میلیون نفری هرگز اثرگذار نخواهد بود. 

موسوی لاری ادامه داد: نخبگان ما اگر در قالب نهادها و تشکل های مردم دیدگاهشان را دنبال نکنند، هر چند سلایق و دیدگاه های خوبی داشته باشند اما اگر مورد محک پذیرش مردم قرار نگیرند؛ قابل استفاده نخواهد بود بنابراین حضور در حوزه عمل جز با پذیرفتن کار مشترک با تشکل های مردم نهاد و احزاب امکاندپذیر نخواهد بود و تبریک به دوستان استان کرمان که با فهم و درک صحیح از مسائل اقدام به تاسیس این جمعیت کردند و تشکلی که می توانند فضایی برای گردهم آمدن نخبگان جامعه، برای طرح دیدگاه هایشان و هماهنگ کردن فعالیت ها و توسعه استان و کل کشور باشد . 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز بیان کرد: دوستان در سطح کشور به جای حرکت های تک روی به سمت حرکت های جمعی پیش روند زیرا حرکت های جمعی می توانند کمک کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما یک کشور تاریخی است و ایرانیان در توسعه تمدن اسلامی نقش اول را داشتند اما مهم ترین اتفاقی که صدسال پیش در کشور ما به وقوع پیوست حکومت مشروطه بود که این حکومت با آرمان آزاد خواهی، عدالت خواهی و قانون خواهی شکل گرفت، گفت: ایرانیان در پی تحقق عدالت و مهر قانون گرایی و حرکت در بستر قانون انقلاب مشروطه را پایه ریزی کردند و علمای بزرگ، فقها و اندیشمندان پشتوانه آن بودند و در سال۱۲۸۶ انقلاب مشروطه به نتیجه رسید اما متاسفانه این حرکت عظیم که پشتوانه مردم و انقلاب شکل گرفت، ‪وارد مرحله جدیدی شد تا۱۳۲۰ تمام آرمان های مشروطه توسط تشکیلاتی که به وجود آمد؛ زیر سوال رفت. 

موسوی لاری افزود: نابسامانی دوره مشروطه و بعضی از مشکلات مدیریتی که مشروطه خواهان گریبان گیر جامعه کردند و پاره ای از مشکلات معیشی مردم این ذهنیت را در جامعه به وجود آورد که باید شرایط جدیدی به وجود آید و کسانی که هم جزو مشروطیت نبودند به این نتیجه رسیدند که اگر یک نظامی بر سرکار آید شرایط زندگی مردم تغییر خواهد کرد. 

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس نظریه فقهی حضرت امام خمینی (ره) و برخی فقها شکل گرفت، گفت: آرمان مردم استقلال و آزادی بود و از یک طرف ایران مستقل و از سوی دیگر مردمانی که در ایران به صورت آزادانه بتوانند خواسته و مطالبات خود را مطرح کنند و ما در طول ۴۰ سال گذشته با فراز و فرودهایی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم ها روبرو بودیم که با همه مسائل؛ مسئله مردم سالاری و آزادی در داخل کشور که به عنوان سنگ زیربنای توسعه کشور است را دنبال می کنند. 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: پایه اصلی فقر، مشکلات معیشتی و امثال آنها در جامعه از یک سو فشار بیگانگان و از سوی دیگر تنگ نظری ها در داخل کشور است. 

وی گفت: همه تشکل ها باید بدانند برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش و فعالیت نیاز است و در خانه نشستن و باری به هر جهت حرکت کردن مشکلی را حل نمی کند. 

موسوی لاری تاکید کرد: مشکلات ما روشن است؛ بخشی بخاطر سوءمدیریت ها و رقابت های ناسالم و فشارهای بیگانه از بیرون است اما با تلاش صحیح و درست با نهادهای مردمی و تشکل های سیاسی می توان راه را باز کرد تا انقلاب اسلامی به پویایی و بالندگی دست یابد. 

وی با بیان اینکه تنها راه رسیدن به نقطه های مطلوب ما صندوق‌های رأی است، گفت: اصلاح طلبان باید بپذیرند راه رسیدن به آرمان‌ها از طریق مراجعه به مردم است و اگر مردم پشتوانه دولت و دستگاه های مختلف بودند، ناملایمات کم می‌شود اما اگر مردم با ندانم کاری های دولتمردان و نهادهای مدنی و حاکمیتی روبه رو شوند، گوشه نشین و منزوی می شوند. 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز بیان کرد: شورای نگهبان باید بپذیرد روشی که در سال ۹۸برای انتخابات مجلس پیش گرفت و مجلسی از ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را به وجود آوردند، قاعدتا نمی تواند همانند مجلسی که با ۶۰ درصد مشارکت مردم انتخاب می شود، یکسان باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات پیش رو باید به گونه ای عمل کنیم که مردم گوشه نشین و از صحنه خارج نشوند.