لوید آستین روز جمعه در نخستین نشست خبری خود که پس از نشست وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ما به یک پایان مسئولانه و پایدار برای جنگ در افغانستان متعهد شده‌ایم و می‌خواهیم از تبدیل شدن این کشور به پناهگاهی برای تروریست‌ها پیشگیری کنیم.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه این جنگ طولانی مدت باید پایان یابد، ادامه داد: در تلاشیم تا یک بررسی دقیق از همه گزینه‌ها و ملاحظات کامل و ظرفیت‌ها داشته باشیم.

آستین اضافه کرد: به طور حتم جلوی هیچ تصمیمی را نمی‌گیرم و همچنین توصیه‌ای را که می‌خواهم به رئیس جمهوری ارائه دهم پیش‌بینی نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه به وضوح خشونت در افغانستان فزاینده است، اظهار کرد: باید پیشرفت بیشتری در مذاکرات افغان‌ها با هدایت خودشان انجام شود. بنابراین من از همه طرف‌ها می‌خواهم که مسیر صلح را انتخاب کنند.

رئیس پنتاگون تاکید کرد: اکنون باید خشونت کاهش یابد. من به متحدانمان گفتم که نتیجه بررسی ما مهم نیست، ایالات متحده از کشور افغانستان با شتاب‌زدگی و بی‌نظمی خارج نخواهد شد تا نیروهای خود یا متحدانمان را در معرض خطر قرار دهد.

آستین خاطرنشان کرد: در این زمان هیچ تصمیمی درباره وضع نیروی آینده ما گرفته نشده است. از این ور، مأموریت‌های فعلی ادامه خواهند یافت و البته، فرماندهان ما از حق و مسئولیت دفاع از خود و شرکای افغانستانی خود در برابر حمله برخوردار هستند.

وی بر پشتیبانی از روند حل و فصل درگیری و مشورت با دولت افغانستان تاکید کرد و گفت: با هم مشورت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم و با هم عمل می کنیم.