طرز تهیه آش پرشکه

طرز تهیه آش پرشکه لرستانی خوشمزه پروشکه

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش پرشکه است. این آش یک غذای سنتی مربوط به استان لرستان است که از سبزی معطر کوهی بلمک که در کوهستان های غربی و جنوبی کشور می روید، استفاده شده است. علاوه بر عطر خوبی که بلمک دارد، خواص متنوع و زیادی دارد که برای سلامتی مفید است. اگر بلمک موجود نبود می توان به جای آن از اسفناج یا سبزی آش استفاده کرد اما دستور اصلی این آش با بلمک است. پروشکه ترکیب آب و آرد است که به صورت گلوله های ریز به دست می آید و به جای رشته در این آش استفاده می شود. به همین دلیل اسم این آش نیز آش پروشکه است.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد½ لیوان
عدس۲ لیوان
پیاز۱ عدد بزرگ
سبزی کوهی بلمک یا اسفناج۵۰۰ گرم
سیر۱ حبه
کشکبه مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت آش پروشکه

مرحله اول

برای تهیه پرشکه خوشمزه و مخصوص به روش لرستانی ابتدا آرد را الک می کنیم. سپس درون یک کاسه ریخته و با کمی آب آن را خمیر می کنیم. ترکیب آب و آرد را باید به صورت ترکیب کنیم که یک خمیر کم آب و خشکی به دست آید.

مرحله دوم

سپس خمیر به دست آمده را روی سینی پهن می کنیم و با حرکات دورانی دست، کم کم خمیر های کوچک و گرد اندازه عدس درست می کنیم ( روش آماده کردن این خمیر شباهت زیادی به اوماج دارد که در آش اوماج استفاده می شود.)

مرحله سوم

در زبان لری به این خمیر ها پروشکه گویند که در این آش به جای رشته استفاده می شود. در ادامه خمیر ها را داخل سینی پخش می کنیم تا کامل خشک شود. عدس را شسته و حدود ۵ ساعت در آب خیس می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک قابلمه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی شعله گاز قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز های خلالی شده را درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سیر را رنده کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم تا کمی تفت بخورد.

مرحله پنجم

حالا ادویه و زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا به خوبی با هم ترکیب شوند. در ادامه عدس ها را به قابلمه اضافه می کنیم و با کمی آب می گذاریم تا بپزد. وقتی عدس ها پخت شد، سبزی معطر بلمک یا سبزی آَش یا اسفناج خرد شده را به آش اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله می گذاریم تا سبزی ها کاملا پخته شود. سپس کشک و نعناع داغ هم اضافه کرده و بروشکه ها را در این مرحله اضافه می کنیم. نیم ساعت آآش را هر چند لحظه یک بار هم می زنیم و زمان می دهیم تا آش پخته و جا بیفتد.