نگاهی به بخش «ستارگان جهانی هنر ایران» سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | درخشش هنر ایران در دنیا

101

1399/12/2

09:43


در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یک بخش به آثار برگزیده هنرمندان ایرانی در سطح جهان، اختصاص یافت.

نگاهی به بخش «ستارگان جهانی هنر ایران» سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | درخشش هنر ایران در دنیا

سرویس تجسمی هنرآنلاین: یکی از بخش‌هایی که امسال برای اولین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیده شد «ستارگان جهانی هنر ایران» نام داشت. این بخش به آثاری اختصاص پیدا کرد که طی سال‌های ۲۰۱۹ و ‌‌۲۰۲۰ در رویدادهای هنری خارج از ایران شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی شده‌اند. در این بخش ۱۶۷ اثر از ۶۷ هنرمند به نمایش درآمد که شامل آثاری در حوزه کارتون و کاریکاتور، عکس، خوشنویسی، تذهیب و تصویرگری هستند. اگرچه تعداد آثاری که از سوی هنرمندان ایرانی در رویدادهای جهانی شرکت داشته و موفقیتی کسب کرده‌اند، بیشتر از آن چیزی است که در این مجموعه به نمایش درآمد، اما این اقدام می‌تواند قدم نخست برای معرفی موفقیت‌های هنر ایران، به مخاطبان باشد.

در بخش «ستارگان جهانی هنر ایران» سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از سعید عرب زاده ۴ قطعه عکس به نمایش درآمده است. در دو عکس به طبیعت بکر ایران پرداخته شده و دو عکس دیگر به انسان توجه دارد. زنی با چادر سفید که در حال وارد شدن به مکانی مذهبی است و در عکس دیگر مردی با کلاه‌خود تعزیه دیده می‌شود.

مهدی زابل عباسی که لقب جهانی AFIAP  و EFIAP  را از فدراسیون جهانی عکاسی دریافت کرده است، ۶ قطعه عکس را نمایش داده است که موضوع‌های متفاوتی دارند. در یک عکس شاهد فضای داخلی بیمارستانی در دوران کرونا هستیم که یکی از اعضای کادر درمان در حال خواندن قرآن است و در عکسی دیگر که در افغانستان گرفته شده است، زنی را با پوشش خاص آن منطقه می‌بینیم که بر سر گوری نشسته است.

آرمین امیریان جوایز متعددی را در رشته عکاسی به دست آورده که از آن جمله می‌توان جایزه ممتاز فستیوال هنر فلچر، آمریکا را نام برد. در این نمایشگاه 3 عکس از او به نمایش درآمده است که نگاهی به معماری کهن ایران و تخریب‌هایی که در گذر زمان به وجود آمده است، در آن‌ها دیده می‌شود.

عبدالرحمن حیدری که در ایران برنده سومین جایزه عکس سال مطبوعاتی بوده است، در رقابت‌های جهانی نیز موفق عمل کرده و در این مجموعه ۱۱ عکس از او که برگزیده ۳ رویداد مختلف بوده است، به نمایش درآمد. فرناز دمنابی نیز ۵ قطعه عکس را نمایش داده است که در ۷ رقابت بین‌المللی حضور داشته‌اند.

علیرضا پاکدل کارتونیست شناخته شده ایرانی است که جوایز بین‌المللی متعددی کسب کرده است. در این مجموعه نیز 4 اثر از او به نمایش درآمده است که یکی از آن‌ها کاریکاتوری از چهره لورل و هاردی است و در یکی از کارتون‌ها دو مرد روی نیمکت پارک دیده می‌شوند، درحالی‌که یکی از آن‌ها برای پرندگان نان می‌ریزد و آن پرنده‌ها تکه‌های نان را برای مردی فقیر می‌برند.

علی راسترو نیز چند کارتون را نمایش داده است که در یک اثر او شخصی با لباس مخصوص ضد ویروس دیده می‌شود که با حمایت سایر مردم به مبارزه با کرونا می‌رود، و در اثری دیگر با توجه به تاکیدات فراوان بر لزوم شست و شوی مکرر و رعایت بهداشت در دوران کرونا، او کل فضای داخلی خانه را درون سینک روشویی قرار داده و در اطراف این فضا ویروس‌ها در حال حرکت هستند.

از یلدا هاشمی نژاد 5 اثر به نمایش درآمده است. در یکی از این آثار که دو بخش دارد به موضوع کودکان زباله گرد پرداخته شده و این آرزو دیده می‌شود که ای کاش کودک به جای خم شدن در سطل زباله، در سبدی از کادو خم شده بود. در یکی دیگر از آثار نیز او به گذر عمر انسان توجه داشته و این مسئله را با گذر فصل‌ها نشان داده است.

مژده ملک اوغلی عضو انجمن بین‌المللی کارتونیست‌های جهان است و ۱۰ اثر او همراه با تصاویر متعددی از جوایزی که کسب کرده است در این مجموعه دیده می‌شود. ابوالقاسم طحانیان کاریکاتوری از چهره ترامپ کشیده و او را به روباه تشبیه کرده است و سعید شمس نیز چند کاریکاتور چهره کشیده است که در میان آن‌ها آلفرد هیچکاک با کلاغی بر دوش دیده می‌شود.

در شاخه تصویرگری، از سعیده نصرتی فرد ۴ تصویر از یک مجموعه به نمایش درآمده است که به داستانی کهن اشاره دارد و از هاله قربانی نیز مجموعه‌ای از تصاویر یک کتاب به نمایش درآمده است که بناهای تاریخی مانند اهرام ثلاثه و یا برج ایفل در آن‌ها دیده می‌شود. سمانه صلواتی نیز از دیگر هنرمندان تصویرگر است که توانسته جوایز جهانی را به دست آورد. او که عضو بنیاد ملی نخبگان ایران است تصویری از یک کتاب را نمایش داده که در آن تاثیرات جنگ بر زندگی انسان‌ها دیده می‌شود و کودکی را در حال بازی با یک تانک از کار افتاده می‌بینیم.

زهرا سیدان در رشته تذهیب اثری را به جشنواره‌ای در ترکیه ارائه کرده و با یک شمسه، موفق به دریافت جایزه شده است. زهرا دوستی نیز با یک شمسه در رقابتی جهانی حضور یافته است. در رشته خوشنویسی، مظفر بزرگ امید قطعه کتابت سوره توحید به خط نسخ را در مسابقه‌ای جهانی شرکت داده و محمدجواد شکوهی فر رتبه سوم خط نستعلیق را در رویدادی دیگر به دست آورده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو