دریاچه زریوار و آشنایی بیشتر با جاذبه های تماشایی آن

دریاچه زریوار و آشنایی بیشتر با جاذبه های تماشایی آن


منبع: آرگا

80

1399/12/2

10:05


درسفر به دریاچه زریوار که آرگا با شما همراهان عزیز همراه خواهیم بود، آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد و جذابیت ها و زیبایی های آن را نام خواهیم برد. امیدواریم مورد پسند شما واقع شود.

زریوار یا همان دریاچه زریبار یکی از دریاچه های استان کردستان و شهرستان مریوان است که جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد، این دریاچه را با زیست جانوری منحصر به فرد و همچنین آب شیرین از جمله دریاچه های مثال زدنی و خاص کشور ایران و البته دنیا به شمار می رود.این دریاچه در لیست میراث طبیعی کشور ایران ثبت گردیده است، در ادامه بیشتر با دریاچه زریوار آشنا خواهید شد.

آشنایی با دریاچه زریوار

این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین واقع شده در غرب کشور، استان کردستان، شهرستان مریوان می باشد که از جاذبه های گردشگری این استان، شهرستان و در نهایت کشور محسوب می شود. محل قرارگیری زریوار در دره ای محاصره شده با جنگل ها و کوهها می باشد که با درازایی به اندازه ی ۵/۴ کیلومتر و همچنین پهنایی به اندازه ۲ کیلومتر و ژرفای ۲ تا ۵ متر است که تمامی این ویژگی ها موجب شده تا بستر مناسبی جهت گردش و تفرج از جمله ورزش هایی مثل اسکی و قایقرانی فراهم شود.

همچنین علاوه بر دارا بودن شرایط لازم به عنوان یک تفریحگاه ساحلی، این دریاچه به دلیل دارا بودن آب شیرین بستر مناسب برای رشد و پرورش گونه های مختلف ماهی ها و جانوران دریایی مانند سیاه ماهی ها، کپور ماهی، عروس ماهی و یک نوع میگوی بزرگ را به وجود آورده است. این همه شرایط خوب و تفریحات جالب تنها گوشه ای از جاذبه های این دریاچه است، زریوار جزیره های در حال حرکتی دارد که جای مشخص و ثابتی ندارند و با وزش باد و جریان آب از پهلوهای دریاچه جدا گردیده و میان دریاچه به رقص در می آید.

آشنایی با دریاچه زریوار یا همان زریبار

پوشش گیاهی و جانوری این منطقه

همانطور که گفته شد به دلیل شیرین بودن آب دریاچه ی زریوار پرورش ماهی صورت می گیرد که همین موضوع تفریح ماهیگیری را برای شما فراهم ساخته است؛ اما علاوه بر آن و وجود تفریحات و زیبایی های کمتر دیده شده در هر مکان دیگری؛ این شرایط لازم برای زراعت را داشته و در آن کشت و زرع انجام می شود. درخت های زالزالک، بادام و گلابی وحشی و گیاهان سریوقیلیوم و سراتوفیلیوم و بزواش و نعنا از نمونه های این زراعت و گونه گیاهی محسوب می شود.

آشنایی با دریاچه زریبار مریوان

پرندگانی مانند بوتیمار، پرستوهای دریایی، پرندگان شکاری، سنقر، دلیجه، اردک سر سبز و سر حنایی، چنگرها و حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، خوک، گربه وحشی نیز در این مکان حیات دارند که باید به شما بگوییم مواظب خود و پیرامون خود با وجود چنین حیواناتی بیشتر باشید.

آشنایی با جاذبه های دریاچه زریوار

سرچشمه و محل ریزش دریاچه زریوار

سرچشمه زریوار از چشمه های جوشان کف خود و همچنین کمی هم حاصل بارندگی های باران و برف است؛ گفتنی است که روی این دریاچه در فصل زمستان یخ می بندد؛ چشمه های جوشان کف آن از این یخ زدگی جان سالم به در می برد.

دریاچه زریبار مریوان کردستان

دلیل تشکیل شدن دریاچه و اسم آن

این دریاچه واقع در کردستان در طی فروکش کردن مکانی کم عرض در سطح کمربند سنندج سیرجان شکل گرفته که ۲ طرف غربی و شرقی آن به گسل شمال غربی تا جنوب شرقی منتهی می گردد.

دریاچه زریبار تشکیل شده از کلمه های کردی «زری» و پسوند شباهت «بار» و یا «وار» به معنی دریا است که زری معنی دریا را شامل می شود، و در نهایت به معنی دریاچه می باشد. برخی نیز این نام را بر جای مانده از زبان پهلوی می دانند. به گفته هایی نیز اسم اصلی آن در قدیم «زیراوابار» بوده که به مرور به زریوار یا همان زریبار تغییر نام پیدا کرد.

بازدید از دریای زیبا و چشم نواز زریوار

راه دستیابی

زریوار دارای تالابی با آب شیرین می باشد که در ۳ کیلومتری سمت غرب مریوان و درون دره ای پهناور واقع شده است. برای رسیدن به دریاچه زیبای زریبار لازم است ابتدا از هر نقطه ی کشور که قرار دارید به استان کردستان بیایید؛ سپس به پایتخت آن سنندج بروید، در جاده سنندج به سمت مریوان که حدودا ۱۳۰ کیلومتر می باشد, حرکت کنید. دیگر راهی مانده است از مریوان تا دریاچه زریوار ۳ کیلومتر راه باقی مانده است. برای این منظور باید از مسیر مریوان به یابوه (نزدیک مرز کشور عراق) حرکت کنید.

بهترین زمان مناسب برای سفر

در هر کدام از فصل ها این دریاچه منظره ی زیبای متفاوتی را به نمایش می گذارد که می توانید از آن دیدن کنید، اگر در زمستان به تماشای آن بروید شاهد تصویر جالبی از سطح یخ زده ی دریاچه خواهید بود. اما در فصل بهار تابستان تصویری خارق العاده و باور نکردنی از طبیعت را به شما نشان خواهد داد؛ در این فصول آب و هوای دلچسب و خوبی مهمان شما خواهد شد که بهترین زمان سفر به این مکان محسوب می شود.

بازدید از دریاچه زریوار و لذت بردن از ورزش های قایق سواری و پیاده روی

آَنایی با دریای جذاب و دیدنی زریوار

جاذبه های دریاچه زریوار

رستوران های تمیز و شیک با منویی رنگارنگ شده از انواع غذاهای خوشمزه و به یاد ماندنی، هتل چهار ستاره به همراه آب و هوای مطبوع و امنیتی فراهم شده می تواند لذت سفر شما را مضاعف کند.

ماهیگیری، و قایق سواری یکی دیگر تفریحات این دریاچه به شمار می رود، وجود جزیره هایی کوچک شناور در آب شرایط مناسب برای قایق سواری شما با قایق های پدالی را فراهم آورده است.

بازدید از دیدنی های دریاچه زریوار

در  جاده ی سنگ فرش و حلقه ای شکل پهلوی این دریاچه پیاده روی کنید و نیز با نگاه کردن به نیستان های زیبا و دیدنی لذت سفر خود را چند برابر نمایید.

از بازارچه مرزی باشماق مریوان بازدید کنید و با تماشای دشت خرم بیلو صفحه ی جدیدی از جذابیت و تازگی را در سفر خود باز کنید.

پس از مشاهده و سفری دلچسب و خاطره انگیز در طبیعت دریاچه پیشنهاد می کنیم به آبادی های پیرامون آن که شامل زیبایی ها و جذابیت های زیادی می باشند، سری بزنید. بازدید از روستای دره تفی، روستای کانی سانان، روستای برده رشه، روستای ینگیجه، روستای پیر صفا، کانی سپیکه می تواند پس از ماهیگیری، پیاده روی، قایقرانی و … یکی از تفریحات و جاذبه های گردشگری بینظیر محسوب شود.

آشنایی با دریاچه زریوار و مکان های تفریحی آن

با نداشتن تعبیرات لازم برای مواظبت و حفظ این دریاچه زیبا و چشم نواز، و ایجاد بناهای تفریحی مختلف و همچنین پمپ بنزین و …. زریوار در حال نابودی و تغییر چهره می باشد؛ حداقل هنگام بازدید از آلوده کردن و از آسیب رساندن پرهیز کنیم.

آشنایی با مکان های دیدنی زیبا و چشمگیر دریاچه زریبار

در این مطلب شما علاقه مندان را با یکی از دریاچه های بزرگ، زیبا، خاطره انگیز آشنا کشورمان آشنا ساختیم، ممکن است سفر به کردستان را تجربه کرده باشید اما به دلیل بی خبری از وجود چنین دریاچه ای در آن استان و شهرستان مریوان شانس بازدید را از دست داده باشید. امیدواریم این آشناسازی مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مریوان و دیدنی های کردستان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو