خواص حنا، گیاه سنتی با مزایای فراوان

خواص حنا، گیاه سنتی با مزایای فراوان


منبع: آرگا

132

1399/12/2

11:37


حنا از جمله گیاهان دارویی سنتی است که محبوبیت بالایی در میان ایرانیان داشته است. امروزه از نظر پزشکی نیز خواص بی شماری برای این گیاه پر خاضیت ذکر شده است. در ادامه شما را با تمام فواید و خواص حنا آشنا می سازیم.

یکی از گیاهان دارویی با فواید بسیار زیاد در بیماری های مختلف حنا می باشد حنا برای پوست و مو نیز اهمیت بسیاری دارد در این مطلب تمام اطلاعات در مورد خواص حنا را با هم مطالعه می نماییم البته لازم به ذکر است که رنگ اصلی حنا سبز می باشد و استفاده از دیگر رنگ های آن از جمله سیاه و قهوه ای ممکن است با عوارضی همراه باشد.

خواص حنا و مزایای درمانی آن

حنا گیاهی است که بدلیل مزایای فراوان درمانی مشهور می باشد در حقیقت حنا به عنوان یک گیاه دارویی در طول قرن ها بدلیل مزایای فراوانش مورد استفاده قرار می گرفته است از جمله فواید حنا و فواید پزشکی آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

خواص درمانی حنا

عامل خنک کنندگی

حنا به عنوان یک عامل خنک کننده عالی در نظر گرفته می شود و از این رو برای سوختگی ها و خارش مورد استفاده قرار می گیرد حنا همچنین به عنوان یک داروی خانگی برای کاهش دما در هنگام داشتن تب بالا یا درمان خستگی ناشی از گرمای زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلات پوستی

خواص درمانی حنا باعث شده است این گیاه برای درمان جوش های مختلف مثل عفونت قارچی و همچنین برای پای ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به عنوان ضدآفتاب می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که برگ های گیاه حنا در طبیعت به عنوان دارو در نظر گرفته می شوند در درمان بیماری های پوستی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص حنا

فواید حنا برای مو

یکی از مزایای کلیدی حنا برای مو این است که به عنوان یک داروی طبیعی برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد و برای حفظ کیفیت کلی مو عالی می باشد استفاده منظم از حنا برای شفا و اصلاح پوست سر توصیه می گردد که در مقابل از شکسته شدن مو پیش گیری کرده و همچنین درخشندگی مو را حفظ می کند مزیت دیگر حنا برای مو این است که از ریزش زود هنگام مو بدلیل حفظ تعادل PH پوست سر جلوگیری نموده و به عنوان داروی طبیعی موثر درخشندگی مو، و پیشگیری و درمان شوره سر و سفید شدن زود هنگام مو مورد استفاده قرار می گیرد.

حنا همچنین باعث می گردد مو حالتی ابریشمی و نرم پیدا کرده و درخشنده گردد در حقیقت توصیه شده است که برای به حداکثر رساندن مزیت حنا برای مو باید حنا را در مقداری شیر تازه بخیسانید و سپس از این ترکیب روی سر خود استفاده کنید. در این ترکیب شیر به کار رفته از خشکی مو جلوگیری نموده و باعث افزایش درخشندگی مو می گردد.

خواص حنا برای مو

فواید حنا برای ناخن

حنا همچنین در درمان ترک خوردگی (شکستگی) ناخن ها موثر می باشد با نوشیدن داروی خانگی آب ترکیب شده با برگ های حنا از شب قبل امکان پذیر می باشد. برای اینکه نتیجه عالی بدست آورید باید این درمان را تا ده روز ادامه دهید. خواص حنا برای ناخن ها همچنین شامل ترکیب حنا با مقداری کره و استفاده از آن به عنوان ضماد برای درمان تاول ها، گری و خارش استفاده می شود.

اختلالات کبدی

از دیگر فواید حنا در درمان اختلالات کبدی می باشد. حنا به عنوان گیاه پزشکی کاملا مفید در نظر گرفته می شود از این رو پوست گیاه حنا در درمان بزرگ شدن کبد و یرقان موثر می باشد.

خواص گیاه حنا

درمان سر درد با حنا

حنا همچنین در درمان سر دردهای ناشی از گرما موثر می باشد درمان خانگی سردرد به وسیله حنا به این روش می باشد که گل های سفید و صورتی گیاه حنا را در مقداری سرکه له کنید و آن را را به عنوان خمیر روی گیجگاه خود بمالید تا سریعتر از شر سردرد رهایی یابید. علاوه بر برگ های حنا دیگر بخش های مفید گیاه حنا پوست، گل و همچنین دانه های گیاه حنا می باشد .

فواید ضد التهابی حنا

مصرف موضعی حنا در افرادی که دچار مشکلات التهابی یا دردهای مفصلی هستند بسیار می تواند مفید باشد. با افزایش یافتن سن، غضروف ها و ماهیچه های بدن تحلیل می روند و احساس درد در مفاصل و دیگر اعضای بدن  بیشتر می گردد. مصرف حنا به صورت موضعی در این اندام ها علاوه بر خاصیت ضد التهابی سبب بهبود عملکرد مفاصل نیز می گردد و به زندگی بهتر کمک می کند.

تنظیم فشار خون با حنا

یکی از داورهای گیاهی برای بهبود فشار قلبی عروقی و کاهش فشار خون استفاده از آب و یا دانه های حنا می باشد که با مصرف آن فشار خون بدن تنظیم می شود و همچنین با پیشگیری از لخته شدن خون در قلب و رگ ها خطر بروز سکته نیز کاهش پیدا می کند.

فواید جوشانده حنا

درمان جوش های دهان

یکی از راه های برطرف کردن جوش های دهان جوشانده حنا می باشد که با مزمزه کردن این جوشانده می توان به رفع جوش های دهان کمک کرد.

فواید حنا برای بینایی

در میان انواع درمان خانگی تقویت بینایی استفاده از ضماد حنا بر سر می باشد که عمل به آن نه تنها برای حفظ سلامت موها و پوست سر مفید است برای تقویت دید و سلامت چشم ها نیز کمک کننده می باشد.

حنا برای مقابله با بید زدگی

چنانچه با تغییر هر فصل اقدام به جمع کردن لباس های آن فصل و قرار دادن در مکانی خاص در منزل هستید. به منظور جلوگیری از بید زدگی لباس های تان می توانید ما بین لباس های خود از برگ حنا استفاده کنید و یا لابه لای آن ها گل حنا بگذارید.

فواید باورنکردنی حنا

عوارض حنا

۱- با اینکه استفاده از حنا مفید می باشد و خواص حنا بسیار زیاد می باشند اما آگاه باشید که استفاده از حنا سیاه اثرات سویی دارد که از جمله آن ها می توان به آلرژی های پوستی و تحریک پوست اشاره کرد در برخی ترکیبات حنا برای خشکی مو تولیدکنندگان برخی مواد شیمیایی را با حنا ترکیب می نمایند که ممکن است اثرات سویی روی مو یا پوست داشته باشد.

۲- حنا گیاهی مضر برای ریه ها و حلق می باشد، بنابراین مصرف آن باید به همراه کتیرا باشد و مصرف حنا تنها به میزان ۵ گرم مجاز می باشد.

۳- استفاده از حنا می تواند علاوه بر تاثیرات سوء بر ریه و حلق می تواند سبب بروز عوارضی همچون آسم، حساسیت تماسی و سقط جنین نیز گردد.

۴- زمان کار کردن با گیاه حنا، مراقبت از آن به منظور جلوگیری از تماس با چشم ضروری می باشد.

خاصیت های حنا

 

در این مطلب در مورد تمام خواص حنا صحبت نمودیم جالب است بدانید این گیاه دارویی در بعضی کشور ها به عنوان لوازم آرایشی مورد استفاده قار می گیرد البته قبل از استفاده از حنا به این نکته باید توجه داشت که ممکن است برای پوست حساسیت آور باشد پس قبل از استفاده از آن مقدار کمی از آن را بر روی پوست دست خود امتحان نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو