خانم ها معاینات دوره ای را به بهانه کرونا کنار نگذارید

101

1399/12/2

11:44


خانم ها معاینات دوره ای را به بهانه کرونا کنار نگذارید

سلامت نیوز: دکتر صغری ربیعی سرطان پستان را شایع ترین سرطان در بانوان دانست و خاطرنشان کرد: خانم ها نباید در حق خود کم لطفی کنند، چرا که این سرطان در صورت تشخیص زود هنگام قابل کنترل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، این جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی به خبرگزاری سیناپرس همدان گفت: با توجه به اینکه سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در بین بانوان محسوب می شود، به خانمها توصیه می شود نسبت به بررسی های دوره ای پستان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به شرایط روز جامعه در مورد بیماری واگیر کرونا اظهار کرد: خانمها نباید منتظر پایان کرونا باشند تا بعد از آن اقدام به انجام ماموگرافی و سایر روش های تشخیصی کنند چرا که ماموگرافی مانند سایر امور درمانی با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ضد عفونی کردن وسایل مورد نظر انجام می شود و اگر کسی معاینات دوره ای پستان را به تعویق بیاندازد ممکن است زمان طلایی برای تشخیص زودرس سرطان پستان را از دست بدهد.


بانوان 18 سال به بالا پستان های خود را ماهانه معاینه کنند

وی با تاکید بر انجام روش های تشخیصی جهت سرطان پستان به صورت دوره ای، اظهار کرد: خانمها از سن 18 سالگی باید معاینه ماهانه توسط خود و معاینه سالانه توسط پزشک را مدنظر داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک می توانند اقدامات بعدی را انجام دهند و به این ترتیب از روش های تشخیصی دیگری برای آنها استفاده می شود.

ربیعی ماموگرافی را روشی غربالگری برای تشخیص سرطان پستان دانست و افزود: از نظر علمی هر روش تشخیصی جایگاه خودش را دارد چرا که انجام امر سونوگرافی و ماموگرافی بر اساس سن فرد توسط پزشک درخواست می شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص سرطان پستان در ابتدا توصیه می شود خانم ها هر ماه پستانهای خود را معاینه کنند و در صورت وجود مورد مشکوک و لمس هر نوع تغییر و توده به پزشک معالج مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه افراد دارای سن زیر 35 سال به علت محکم و سفت بودن بافت پستان باید سونوگرافی انجام دهند، گفت: افراد بالای 35 سال باید ماموگرافی انجام دهند همچنین افرادی که خانواده درجه یک آنها سابقه سرطان پستان دارند ، به عنوان نخستین گام علاوه بر سونوگرافی نیز ماموگرافی انجام دهند.


MRI تنها جایگزین ماموگرافی است

ربیعی با اشاره به اینکه در ماموگرافی مراحل اولیه سرطان تشخیص داده می شود، گفت: در ماموگرافی میکرو کلسیفیشن های نامنظم و کوچک مشخص می شود که ممکن است این میکروکلسیفیشن ها در لمس و سونوگرافی تشخیص داده نشود.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می تواند به عنوان جایگزین ماموگرافی انجام شود روشهای تشخیصی MRI است، بنابراین اگر فردی تمایل به انجام ماموگرافی ندارد، می تواند MRI انجام دهد.

این متخصص زنان و زایمان به معاینه ماهانه خانمها توسط لمس با دستان تاکید کرد و گفت: خانمها از سن 18 سالگی به بعد باید میزان مراقبت از خود را بالا ببرند و ماهانه توسط لمس پستان های خود را چک کنند و در صورت مشاهده و احساس تغییرات در بافت و یا لمس توده به پزشک مراجعه کنند.


از چه سنی ماموگرافی انجام دهیم؟

وی مطرح کرد : خانمها باید از سن 35 سالگی به بعد حداقل هر دوسال یک بار ماموگرافی انجام دهند و از سن 50 سالگی به بعد هر سال ماموگرافی انجام دهند چرا که در صورت تشخیص زود هنگام سرطان قابل کنترل بوده و فرد می تواند طول عمر بیشتری داشته باشد.

ربیعی با بیان اینکه در صورتی که سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد طول عمر خوبی پیدا می کند، گفت: در روش های تشخیص غربالگری می توان وضعیت فرد را مورد ارزیابی قرار داد چرا که به طور معمول توده های سرطانی به مدت 10 سال طول می کشد به اندازه دو سانتی متر برسد ، بنابرین اگر معاینات دوره ای به موقع انجام شود به راحتی می توان جلوی پیشرفته شدن سلولهای سرطانی را گرفت و از تکثیر آنها جلوگیری کرد.


توده های خوش خیم پستان جانی نگرانی ندارند

این متخصص به بیماری های فیبروکیستیک و فیبروآدنوم های پستان اشاره کرد و گفت: این توده ها به طور معمول خوش خیم بوده و جای نگرانی ندارند.
وی ادامه داد: فیبروکیستیک های پستان ناشی از تغییرات هورمونی در پستان ها هستند و در صورتی که فردی کیست بزرگی داشته باشد بسته به نوع تشخیص پزشک مورد بیوپسی قرار می گیرد که در صورت وجود مورد مشکوک در ضخامت لایه ها و سایر تغییرات کیستی که ممکن است پیش ساز سرطان پستان باشد، اقدامات درمانی انجام می شود، اما این موارد بسیار ناچیز است.

دکتر ربیعی با بیان اینکه به طور معمول کیست های موجود در پستان مانند کیست های فیبروم رحم جنبه بد خیمی ندارند، اظهار کرد: فیبروکیستیک ها و فیبروآدنوم ها شایع هستند که اغلب تعداد آنها در پستان بیش از یک مورد بوده و توده هایی مشکل ساز هستند که به صورت تنها دیده می شود.


خانم های شیرده و باردار از سرطان پستان در امان هستند

وی به دوران شیردهی و بارداری خانمها اشاره کرد و افزود: یک استروژن در دوران حاملگی توسط جفت ترشح می شود که سطح این استروژن در خون بالا می رود و نقش محافظتی در برابرسرطان پستان دارد بنابراین وقتی خانمی بارداری داشته باشد و سپس دوران شیردهی داشته باشد سالهای سال پستانش در برابر سرطان پستان محافظت می شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: اگر کسی ازدواج نکرده و یا در صورت ازدواج بچه دار نشده آنها یک ریک فاکتور برای سرطان پستان دارند، اما این به این معنا نیست که افرادی که ازدواج نکنند و یا بچه دار نشوند سرطان پستان می گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو