بایدن یکی دیگر از اقدامات ترامپ را لغو می‌کند

منبع: برترین ها

95

1399/12/2

11:49


دولت بایدن درصدد است تا یکی دیگر از اقدامات دولت ترامپ که در سپتامبر گذشته علیه اتیوپی و در خصوص اختلافات بر سر سد النهضه انجام شده بود را لغو کند.

ایرنا نوشت: دولت بایدن درصدد است تا یکی دیگر از اقدامات دولت ترامپ که در سپتامبر گذشته علیه اتیوپی و در خصوص اختلافات بر سر سد النهضه انجام شده بود را لغو کند.

به نقل از شبکه العربیه، «نید پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن تصمیم گرفته است که تعلیق موقت برخی از کمک های اتیوپی را به سیاست آمریکا در خصوص سد «النهضه» که باعث درگیری طولانی مدت بین اتیوپی، سودان و مصر شده است را ربط ندهد.

وی افزود که دولت جو بایدن سیاست‌های آمریکا درباره این سد را بررسی خواهد کرد و نقشی که می‌تواند به تسهیل راه حل بین سه کشور کمک کند را انجام خواهد داد.

اختلافات سنگین بین مصر، اتیوپی و سودان در خصوص پر کردن و بهره برداری از سد النهضه حتی پس از آغاز آبگیری مخزن سد در ماه ژوئیه همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همچنان از تلاش‌های مشترک و سازنده اتیوپی، مصر و سودان برای دستیابی به توافق درباره این سد حمایت می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از سرگیری کمک‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و واشنگتن تصمیم خود را به «آدیس آبابا» اطلاع داده است، افزود: تعلیق موقت کمک‌های خارجی آمریکا به اتیوپی، کمک‌های ۲۷۲ میلیون دلاری اختصاص یافته به بخش‌های امنیتی و سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اقدام اخیر دولت بایدن برای بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال رفع تعلیق برخی کمک‌ها به اتیوپی در حالی انجام می‌شود که در ماه سپامبر گذشته دولت ترامپ به بهانه نقض توافق نامه‌ای که دولت وی برای حل منازعات سد النهضه منعقد کرده بود از کمک‌های ۱۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به آدیس آبابا جلوگیری کرد.

سد النهضه که در ۱۵ کیلومتری مرز اتیوپی با سودان ساخته شده و تا اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در صورت اتمام، بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود.

تاکنون چندین دور از مذاکرات میان مصر و سودان و اتیوپی بر سر آبگیری سد النهضه بدون دستیابی به هیچگونه نتیجه‌ای پایان یافته است

اختلافات در دوران مبارک

در همین حال «محمد نصرالدین علام» وزیر سابق منابع آبی و آبیاری مصر با حضور در اولین برنامه حافظه سیاسی که توسط «طاهر برکه » در شبکه العربیه عربستان بر روی آنتن رفت، جزئیات پرونده سد النهضه و درگیری بین مصر و اتیوپی در دوران حسنی مبارک رئیس جمهور فقید مصر را بازگو کرد.

علاوه بر این، وزیر سابق منابع آبی و آبیاری مصر درباره جزئیات دیدارش با «مبارک» رئیس جمهور پیشین این کشور که بلافاصله پس از انتصاب در سال ۲۰۰۹ انجام شد و در این دیدار گزارشی از وضعیت آب در مصر را به وی ارائه داد، سخن گفت و تاکید کرد که در آن زمان ۹۵ درصد بحران بین قاهره و آدیس آبابا حل شد و ۵ درصد باقیمانده باید با گفت و گو حل می‌شد.

وی با بیان اینکه سلف من در وزارتخانه، اخبار منفی را پوشش می‌داد و بر اخبار مثبت نیل تمرکز می‌کرد، خاطرنشان کرد که کمیته عالی آب نیل که در راس آن نخست وزیر قرار دارد جلسات زیادی برگزار نکرد.

علام ادعا کرد که مبارک از جزئیات مربوط به رود نیل آگاه بود، سوالاتی را مطرح می‌کرد و به حرف بیش از یک نفر گوش می‌داد. با این حال، اختلافات میان مصر و اتیوپی به وضوح به مبارک منتقل نمی‌شد.

وزیر سابق منابع آبی و آبیاری مصر در مورد دلیل رد میانجیگری «جیمز بیکر» وزیر خارجه اسبق آمریکا ، گفت: مبارک و سرلشکر «عمر سلیمان» مدیر اطلاعات عمومی مصر معتقد بودند که مداخله آمریکا به درد منافع مصر نمی‌خورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو