با رنگدانه های پیشگیری کننده از سرطان آشنا شویم

45

1399/12/2

12:05


رژیم های غذایی حاوی مهارکننده هایی در برابر ایجاد سرطان هستند.

با رنگدانه های پیشگیری کننده از سرطان آشنا شویم

به گزارش بهداشت نیوز، رژیم های غذایی حاوی مهارکننده هایی در برابر ایجاد سرطان هستند. یکی از انواع این مهارکننده ها فیتوکمیکال ها یا همان اجزای فعال بیولوژیکی گیاهان بوده که در بیشتر موارد در قسمت های رنگارنگ گیاهان متمرکز هستند. در ادامه به انواعی از این رنگ ها اشاره می کنیم:

قرمز: رنگدانه قرمز «لیکوپن» که در گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه و پاپایا یافت می شود، به صورت بالقوه قادر به محافظت مردان در برابر سرطان پروستات است.

قرمز و بنفش: آلو سیاه، کلم بنفش، توت سیاه، انگور سیاه و بادام زمینی حاوی «آنتوسیانین ها» و «پلی فنل ها» بوده و قادر به پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و حمایت آنتی اکسیدانی است.

نارنجی: هویج، انبه، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های «آلفا کاروتن» و «بتا کاروتن»، فواید بالقوه ای در بهبود پاسخ ایمنی و محافظت افراد در برابر سرطان دهان، مری، حلق، حنجره و ریه دارند.

زرد و سبز: اسفناج، برگ خردل و شلغم، مارچوبه و کدو حلوایی زمستانی پخته شده با محافظت در برابر آسیب ماده ژنتیکی DNA، احتمال دارد که به پیشگیری از سرطان کمک کند. ماده مؤثره این سبزی ها «لوتئین» و «زیزانتین» است.

سبز: کلم برگ، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم و شاهی که حاوی «سولفورافان ها» و «ایندول ها» هستند، با تغییراتی در ماده ژنتیکی DNA، به طور مستقیم و غیر مستقیم با کاهش پیشرفت سرطان ارتباط داده شده اند.

سفید و سبز: تره فرنگی، پیاز، سیر و پیازچه با داشتن «آلیل سولفیدها»، دارای امکان محافظت در برابر سرطان معده و روده بزرگ هستند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو