دنیای اقتصاد: سیزدهمین جشنوارۀ کارآفرینان برتر، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت را به‌عنوان کارآفرین برتر ملی  سال انتخاب کرد. نخستین بار است که شرکتی فعال در حوزۀ بازار سرمایه توانسته این جایگاه را از آن خود کند. این مجموعه با هدف کمک به توسعه و گسترش بازار سرمایۀ کشور، با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و سرمایه انسانی ۷۰۰ نفرۀ خود توانسته خدمات نوینی را به بازار سرمایۀ ایران ارائه دهد. به همین مناسبت، با دکتر علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت، گفت‌وگو کردیم که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

دستیار هوشمند اقتصادی؛ با تمرکز بر هوش مصنوعی و مبتنی بر حل مسائل جامعه

با ایجاد و توسعۀ نهادها و شرکت‌های فراوانی که در طی این سال‌ها در بازار سرمایۀ کشور شکل گرفته‌اند، این حوزه دائماً در حال تکامل است. شرکت دانش‌بنیان پارت در ادامۀ این مسیر تلاش کرده است «دستیار هوشمند اقتصادی مردم» باشد تا حلقۀ نهایی زنجیرۀ تلاش‌های بازار سرمایه برای ارائۀ خدمت به مردم باشد. برای دستیابی به این هدف، سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. 

سرمایه‌گذاری آگاهانه

در حوزۀ دسترسی به اطلاعات سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه‌گذاری، اوراق بدهی، ارز، طلا، رمز ارزها، مسکن و خودرو، اپلیکیشن «سیگنال» طراحی شد تا مردم بتوانند به صورت یکجا و یکپارچه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. سیگنال با ۴ میلیون نصب فعال یکی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های بازار سرمایه کشور است.

علاوه‌براین سامانه رسام، اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. امکان خرید واحدهای سرمایه‌گذاری نیز به مرور به این سامانه اضافه می‌شود تا مردم بتوانند بلافاصله پس از انتخاب صندوق مورد نظر خود، به راحتی آن را خریداری کنند.

احراز هویت آنلاین

در روزهایی که مردم برای احراز هویت به کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کردند، ازدحام زیادی ایجاد شد. شرکت دانش‌بنیان پارت، به‌سرعت زیرساخت احراز هویت غیرحضوری را در اختیار بازار سرمایه قرار داد. احراز هویت غیرحضوری در دوران همه‌گیری ویروس کرونا فرایند بسیار کارآمدی بود که نیاز مردم را مرتفع می‌کرد. سامانۀ «فراشناسا» با کمک هوش مصنوعی و با سرعت بالا، مراحل احراز هویت آنلاین را انجام می‌دهد. به صورتی که تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون نفر با این سامانه احراز هویت شده‌اند.

یکی دیگر از این‌نهادهایی که به تازگی از خدمات احراز هویت آنلاین استفاده کرده قوۀ قضائیه است. سامانۀ فراشناسا در یکی از مهم‌ترین همکاری‌های خود، به قوۀ قضائیه کمک کرد که بتواند خدمات احراز هویت را به مراجعان ارائه دهد. سامانۀ‌ مشترک قوۀ قضائیه و فراشناسا در سایت «ثنا» پیاده‌سازی شده است. فراشناسا با کمک سرویس‌هایی نظیر سرویس پردازش تصویر، پردازش صوت، زنده‌بودن تصویر، پردازش دستورات حرکتی و بافت چهره می‌کوشد احراز هویت مخاطبان را دقیق‌تر انجام دهد. 

در حوزۀ احراز هویت افراد حقیقی، تلاش شد همۀ اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرند. به عنوان نمونه، سرویس‌هایی اضافه شد تا نابینایان و ناشنوایان نیز بتوانند به‌راحتی از این خدمات بهره‌مند شوند. به‌ محض رونمایی از این سرویس‌ها، تعداد درخور توجهی از این عزیزان از آن خدمات استفاده کردند. این امر نشان داد ایجاد چنین امکاناتی چقدر می‌تواند در زندگی چنین افرادی مؤثر باشد. 

اعتبارسنجی افراد حقیقی

اعتبارسنجی فرایندی است که بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به کار می‌گیرند تا میزان خوش‌حسابی مشتریان خود را بسنجند. مشتریان نیز هنگام دریافت تسهیلات با فرایندی مشخص و نظام‌مند مواجه می‌شوند. منافع حاصل از اعتبارسنجی هم برای مشتری است هم برای سازمان ارائه‌دهنده. از یک سو، مشتریان ترجیح می‌دهند با شیوه‌ای مشخص، دقیق و ساده کار کنند و از سوی دیگر، با توجه به محدودیت منابع و تعداد درخواست دریافت تسهیلات، اعتبارسنجی صحیح برای مجموعه‌ها اهمیت بسیاری دارد.  

با استفاده از ملاک‌هایی مانند رفتار اعتباری، درآمد، شغل و ... اعتبار فرد مشخص می‌شود و بر اساس آن، میزان تسهیلات و مبلغ اقساط اعلام می‌شود. علاوه بر بانک‌ها، اعتبارسنجی می‌تواند در صدور کارت‌های اعتباری، اعطای انواع تسهیلات شخصی، خریدهای اقساطی و نسیه و رهن و اجاره خانه استفاده شود. 

بر همین اساس، سامانه مرآت تاکنون ۲.۵ میلیون اعتبارسنجی انجام داده است. در مجموع، تسهیلاتی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بر مبنای این اعتبارسنجی پرداخت شده است.. به‌زودی، خدمات این سامانه گسترش خواهد یافت و در اختیار نهادهای گوناگون قرار می‌گیرد تا گروه‌های بیشتری از مردم بتوانند از مزایای اعتبارسنجی بهره‌مند شوند.

آموزش سواد مالی

در حوزۀ آموزش سواد مالی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در شرکت دانش‌بنیان پارت در حال طراحی و ساماندهی است. پارت بر این باور است که جامعه‌ای که مردم آن باسواد مالی باشند، خودشان می‌توانند بسیاری از مشکلات را رفع کنند و از بحران‌های اقتصادی به سلامت گذر کنند. «آکادمی هوش مالی» مسئولیت پیشبرد این حوزۀ مأموریتی را بر عهده دارد.

شناسایی بهترین منابع آموزش سواد مالی در جهان، بررسی و رتبه‌بندی آن‌ها و تولید منابع آموزشی بر اساس این منابع بخشی از  فعالیت‌هایی است که آکادمی هوش مالی تا به حال انجام داده است. نتیجۀ این تلاش‌ها انتشار ۶۰ عنوان کتاب، آموزش سواد مالی به بزرگ‌سالان و ترویج سواد مالی با برنامه‌هایی نظیر جشنوارۀ نشان «فی»، طراحی و اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی متعددی مانند «چهلستون» بوده است.  

برنامه‌های آینده

پارت مجموعه‌ای جوانگراست. در حال حاضر، چرخ‌های مجموعه با ۷۰۰ نفر سرمایۀ انسانی با متوسط سن ۲۸ سال می‌چرخد. نیروهای پارت در استان‌های مختلف کشور مشغول به کار هستند. علاوه بر پراکندگی جغرافیایی، بر اساس فعالیت‌های متنوع، پارت طیف متنوعی از تخصص‌ها را در خود جای داده است؛ از متخصصان هوش مصنوعی و فنّاوری اطلاعات گرفته تا مدیریت مالی، اقتصاد و مدیریت. یکی از افتخارات پارت این است که توانسته‌ فضایی مناسب برای جوانان نخبه ایجاد کند تا این نیروهای کارآمد در کشور بمانند و به مردم خودشان خدمت کنند. با اتکا به همین نیروهاست که پارت، خلاق و نوآور به مسیر خود ادامه می‌دهد. علاوه بر سامانه‌هایی که گفته شد، سامانه‌های دیگری نظیر «سپام»، سامانۀ پردازش اطلاعات مالی؛ «رسام»، سامانۀ اطلاعاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ «ثبت‌یار»، سامانۀ انجام امور ثبتی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند. 

به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزۀ بازار سرمایه

نقطۀ محوری طراحی و خلق سامانه‌های متعدد مالی در پارت دانش‌بنیان، استفاده از فناوری اطلاعات و سپس هوش مصنوعی بوده است. زیرساخت قدرتمند فنّاوری اطلاعات موجب می‌شود سامانه‌های مختلف با میلیون‌ها ورود اطلاعات و تراکنش مالی روی آن فعالیت کنند. 

از سوی دیگر پارت، دارای بزرگ‌ترین مجموعۀ هوش مصنوعی کشور است. خروجی مجموعه تلاش‌های این تیم، ارائه سرویس‌های متعدد است که تعداد آن‌ها اکنون به بیش از صد سرویس می‌رسد. این سرویس‌ها در سامانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و انجام کارهایی چون احراز هویت را ممکن می‌سازند. این سرویس‌ها در سامانۀ سهاب در اختیار دیگر نهادها قرار خواهد گرفت.

شهاب، یکی دیگر از سامانه‌های هوش مصنوعی پارت است که سخت‌افزار لازم برای ارائۀ سرویس‌های هوش مصنوعی در حجم انبوه و مبتنی بر ابر را ارائه می‌دهد. شبکۀ هوشمند ابری شامل زیرساخت‌های پردازشی، پلتفرم مبتنی بر وب و سرویس‌های مبتنی بر وب است که علاوه بر امنیت، سرعت و انعطاف بسیار، قابلیت دسترسی لحظه‌ای نیز دارد.