از کجا بفهمیم واکسن کرونا اثر کرده است ؟

48

1399/12/2

13:07


مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC) در تازه ترین اطلاعیه خود به سه عوارض جانبی تزریق واکسن اشاره کرده است که اگر در فرد تزریق کننده ایجاد شود نتیجه مؤثر بودن واکسن است.

از کجا بفهمیم واکسن کرونا اثر کرده است ؟

به گزارش بهداشت نیوز، با شروع تزریق واکسن کرونا در برخی کشورهای دنیا، بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که بدانند تزریق واکسن چه تأثیری روی آنها می گذارد و چگونه می توانند مطمئن شوند که واکسن در بدن آنها اثر کرده است. محققان CDC تأکید کرده اند که سه عارضه شایع بعد از تزریق واکسن کرونا می تواند نشان دهنده آن باشد که واکسن تأثیر خود را در بدن گذاشته است.
 
درد در ناحیه تزریق
نخستین و شایع ترین عارضه ای که بعد از تزریق واکسن در بدن افراد ایجاد می شود، بروز درد در ناحیه تزریق است. بنابراین، افرادی که داوطلب تزریق این واکسن می شوند باید خود را برای این درد آماده کنند.به گزارش سیناپرس، این عارضه معمولا در هر دو دوز واکسن مشاهده می شود. این درد به صورتی است که بعد از تزریق، چنانچه فرد، دست خود را روی ناحیه تزریق واکسن فشار دهد، روی بازو کمی احساس درد می کند. این درد حدود 24 ساعت به طول می انجامد و برای کاهش این درد پزشکان توصیه می کنند روی محل تزریق واکسن را با کمپرس گرم کنید.
 
احساس خستگی
به گزارش سیناپرس، خستگی از دیگر شاخصه هایی است که بعد از تزریق واکسن ممکن است به سراغ افراد بیاید و نشانه خوبی است که سیستم ایمنی بعد از تزریق، کار خودش را انجام می دهد تا آنتی بادی لازم برای مقابله با ویروس بسازد. البته از آنجایی که محققان معتقدند با تزریق دوز دوم ایمنی بدن کامل می شود، برخی افراد بعد از تزریق دوز اول واکسن، احساس خستگی ندارند.
 
تب خفیف
از دیگر عوارض جانبی واکسن کرونا هم می توان به بروز تب خفیف در فرد دریافت کننده واکسن اشاره کرد. این هم مانند خستگی، جزء علائمی است که در همه افراد بعد از تزریق واکسن ممکن است ایجاد نشود ولی معمولا بیشتر دریافت کنندگان واکسن تب خفیف را تجربه می کنند.
 
محققان بر این باورند که تمام این عوارض جانبی معمولا طی دو روز از بین می رود. اما به دریافت کنندگان واکسن کرونا توصیه می کنند که چنانچه پس از اولین دوز، واکنشی نشان ندادند، این لزوما به این معنا نیست که واکسن در داخل بدن اثر نکرده است. به گزارش سیناپرس، افراد معمولا پس از تزریق دوز دوم علائم خفیفی از خود نشان می دهند که نشانه فعال شدن سیستم ایمنی بدن است.
 
دانشمندان معتقدند که مشاهده این علائم به معنای ابتلا به ویروس نیست و نباید نسبت به آن نگران باشید. درواقع، این علائم، واکنش سیستم ایمنی به پروتئینی است که مانند بیماری کرونا عمل می کند.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو