علت یخ زدن بینی چیست؟

منبع: سیمرغ

93

1399/12/2

13:50


علت یخ زدن بینی چیست؟

 حتما شماهم در بینی خود احساس سرما کرده اید اما این پدیده چه دلایلی می تواند داشته باشد

  چه اتفاقی می افتد که احساس می کنیم بینی‌مان یخ زده؟

شاید فکر کنید یخ زدن بینی صرفاً یک علامت سرمازدگی باشد، اما ممکن است همیشه هم اینگونه نباشد چون در هوای گرم هم امکان تجربه ی این حالت وجود دارد. یخ زدن بینی ممکن است نشان دهنده ی آن باشد که بدن تان به توجه بیشتری نیاز دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم یخ زدن بینی چه علت هایی دارد.

1- می تواند علت آن ضعیف بودن گردش خون در ناحیه ی بینی باشد

وقتی مدت طولانی در اتاقی که هوای سردی دارد می مانیم، بدن با کاهش گردش خون در اندام های بیرونی خود و هدایت آن به سمت اندام های حیاتی درونی، تلاش می کند گرمای خود را حفظ کند. در این حالت ممکن است اولین جایی که سرد شدن آن را حس کنیم بینی مان باشد چون این قسمت از بدن چربی زیادی ندارد. خوردن یک نوشیدنی گرم مثل چای یا قهوه ممکن است به حفظ گرمای بدن کمک کند.

2- فعالیت زیاد

تحقیقی نشان داد میان دمای بدن و میزان فشار وارده به مغز ارتباط وجود دارد. بر اساس این پژوهش، شرکت کنندگان هر چه بیشتر بر روی وظایف محول شده به آن ها تمرکز می کردند، دمای صورت آن ها، به ویژه در ناحیه ی بینی پایین تر می آمد. اگر شما هم هنگام کار چنین احساسی پیدا می کنید، بهتر است استراحت کوتاهی به خود دهید و سپس کار خود را ادامه دهید.

3- تحمل کردن فشار عاطفی زیاد

فشار عاطفی ممکن است زمینه ساز بروز سندرم رینود شود، پدیده ای که باعث باریک شدن چشمگیر عروق خونی درون اندام های بیرونی بدن در عرض مدت کوتاهی می شود. این مسأله باعث سرد و بی حس شدن یک ناحیه ی خاص از بدن مثل بینی می شود و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد. سندرم رینود بیشتر در میان زنان و نیز کسانی شایع است که در مناطق سردسیر زندگی می کنند.

4- شاید تعادل هورمونی تان به هم خورده باشد

وقتی هورمون های تیروئید به اندازه ی کافی تولید نشوند، ممکن است سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یابد. کاهش سرعت سوخت و ساز، بدن را به حفظ گرما و انرژی وامی دارد و ممکن است باعث شود گرمای کمتری به اندام های بیرونی بدن مثل بینی برسد.

بیشتر بدانید : علت دائمی سردی دستان چیست؟

بیشتر بدانید : علت آبریزش بینی در هوای سرد

بیشتر بدانید : علت سردی پاها چیست؟

بیشتر بدانید : سردی بدن نشانه چیست؟ 14 دلیل سردی بدن

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو