ثبت برند

 علامت تجاری یا برند، نشانه ای است که کالا یا خدمات شما را از کالا و یا خدمات دیگری متمایز می نماید.

ضرورت ثبت برند

امروزه اکثر کسب و کارها به ضرورت ثبت علامت تجاری خودشان جهت متفاوت شناخته شدن، از محصولات مشابه رقبا پی برده و جهت ثبت آن اقدام می کنند، ولی همچنان درک روشنی از چرایی این کار برای افراد زیادی وجود ندارد. هنگامی که برند یا علامت تجاری ثبت می شود، طبق قوانین ثبت علائم تجاری، شخص یا شرکت نسبت به آن حق انحصاری پیدا می کند.

و موجب می شود، از تولید کالاهای یکسان و مشابه توسط اشخاص ثالث تحت عنوان تجاری مشابه و یا به طریقی که باعث گمراهی خریدار یا مصرف کننده است، جلوگیری شود. در صورتی که علامت تجاری ثبت نشده باشد، سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول یا خدمات، به علت تشابه علامت با محصول یا خدمات دیگری ممکن است به هدر برود و مشتریان کالا را به اشتباه خریداری کنند .

این امر نه تنها سود شخص یا شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آن آسیب خواهد زد، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نامناسبی را دارا باشد. با توجه به ارزش یک برند و اهمیت آن، در تعیین موفقیت یک محصول در بازار، اینکه به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است. گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار می شود.

مزایای ثبت برند

• شخص و شرکت را قادر می سازد، خدمت یا محصول خود را از دیگری متمایز کند.

• تضمینی برای مشتریان است که محصولات را از هم تشخیص دهند.

• ابزاری برای بازاریابی و ایجاد شهرت برای آن شرکت یا شخص است.

• اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می ‌باشند.

• جزء ضروری موافقت‌ ‌های اعطای نمایندگی هستند.

• شرکت‌ ها را بر آن می دارد در حفظ و بهبود کیفیت محصولات سرمایه ‌گذاری کنند.

• می تواند برای دریافت وام مفید باشند.

مراحل ثبت برند

بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز ثبت برند با مراجعه حضوری به شرکت ثبت نارین یا ارسال مدارک خود برای ما می توانید با خیال راحت ثبت برند خود را به ما بسپارید. کادر حرفه ای و با تجربه ثبت نارین با بیشترین دقت و در کمترین زمان برند شما را ثبت خواهند نمود.

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

اعتبار علامت ثبت شده، از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت علامت تجاری، 10 سال می باشد. این مدت با درخواست مالک برند، برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک ارفاق شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌ شود.

ثبت نارین

علائم تجاری قابل ثبت :

کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری نامیده می‌ شود. در بعضی کشورها ، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌ شوند و در اداره ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می ‌شوند.

تعداد زیادی  از کشورها اجازه می‌دهند شکل ‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند، نیز ثبت شوند مانند:  رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌ بندی کالاها)، نشان‌ های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). 

بسیاری از کشورها برای آنچه که به عنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند، محدودیت‌ هایی قائل شده‌اند و عموماً اجازه ثبت نشان‌ هائی را می ‌دهند که قابل رویت باشد و  یا بتوان آن‌ها را بصورت گرافیک نشان داد.

برند و علائم تجاری غیر قابل ثبت :

واژه‌های عام:

برای مثال ، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «میز» را برای فروش میز ثبت کند ، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «میز » واژه ‌های عام برای این محصول است.

واژه‌های توصیف کننده:

کلماتی هستند که در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌ روند. برای مثال: ثبت "کلمه ترش" برای لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌ کند.

در واقع اگر به تولید کننده لواشک برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «لواشک» داده شود ، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند: «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا «نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی مبنی بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت، حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده):

علائم تجاری که مصرف کننده را نسبت به ماهیت ، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌ دهند. 

برای مثال: عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال ، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).

علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند.

بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموماً پذیرفته شده‌اند را نقض کنند به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ ها نشان ‌های سلطنتی:

علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند.

در پایان لازم به ذکر است که شما بعد از ثبت برند خود میتوانید کارهایی از قبیل نقل و انتقال، اضافه کردن کالا و تغییر برند را انجام دهید.

ثبت نارین با سابقه بالای 16 سال در امور ثبت شرکت و ثبت برند ، رتبه بندی شرکت ها آماده ارائه  مشاوره رایگان به شما می باشد.