پیش‌بینی زمان مرگ ممکن شد

80

1399/12/2

15:10


پژوهشگران آلمانی می‌گویند، سیستم رادار بی‌سیمی طراحی و تولید کرده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص به موقع سکته مغزی یا قلبی استفاده کرد. به گفته آنان در مورد صرع و کووید ۱۹ هم می‌توان این فناوری را به کار گرفت.

پیش‌بینی زمان مرگ ممکن شد

به گزارش بهداشت نیوز، ایده پرفسور الکساندر کوپلین از دانشگاه صنعتی هامبورگ ساده بود؛ او با خود فکر کرد اگر می‌توان از رادار برای تعیین موقعیت کشتی‌ها یا محاسبه ارتفاع پرواز یا عکس گرفتن از خودروهای باسرعت بالا در شاهراه‌ها استفاده کرد، مطمئنا می‌توان از این فناوری بدون تماس در پزشکی هم بهره گرفت.
 
کوپلین در این سنسورها پتانسیل بالایی برای آسان‌تر، ایمن‌تر و مؤثرتر کردن معاینه‌های پزشکی می‌دید.
 
ایده استفاده از رادار برای ردگیری انسان از طریق تنفس یا ضربان قلب، ایده تازه‌ای نیست. نکته تازه این است که پرفسور کوپلین و گروهش در سراسر اروپا اولین کسانی هستند که سیستم رادار را برای مقاصد پزشکی طراحی و تولید می‌کنند و آزمایش‌های بالینی هم در این باره انجام داده‌اند.
 
در انستیتو مهندسی فرکانس رادیویی، این تیم پژوهشی سیستمی از حسگرهای بسیار حساس را برای نظارت پزشکی بیماران طراحی کرده است. با این فناوری رادار می‌توان هم ضربات قلب را و هم تنفس را بدون اتصالات سیمی و به طور پیوسته، تجزیه و تحلیل کرد.
 
بدون اتصال به بدن، باخبر از آنچه در بدن می‌گذرد
در مورد الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) اینگونه است که ضربان قلب از طریق الکترودها و کابل‌هایی که بیمار با آن‌ها به دستگاه متصل است، منتقل و سنجیده می‌شود. در مقابل، با فناوری برپایه رادار، نظارت (مونیتور) بدون تماس و از راه دور انجام می‌شود.
 
حسگرهای رادار در سیستمی که کوپلین طراحی کرده می‌توانند با گذر از موانعی، چون پتو و ملافه، داده‌ها را ضبط و به دستگاه‌های مانیتور منتقل کنند.
 
این پژوهشگر توضیح می‌دهد: «سنسورهای ما امواج الکترو مغناطیسی می‌فرستند که توسط بدن منعکس می‌شوند. در عمل این سیستم اینگونه عمل می‌کند: خون پمپاژشده از قلب در مسیر حرکت در عروق به شکل یک پالس نبضی جریان پیدا می‌کند که در سطح بدن به شکل لرزش ظاهر می‌شود. این لرزش‌ها را می‌توانیم با کمک حسگرها اندازه گرفته و از روی آن به بسیاری از جنبه‌های پزشکی سیستم گردش خون در بدن پی ببریم.»
 
یک جعبه کوچک در زیر تخت جاسازی می‌شود. وقتی قلب خون را به رگ‌ها پمپ می‌کند، سطح پوست بدن به صورت مینیمال بالا می‌آید و به این ترتیب می‌توانیم نبض را با گذاشتن انگشت خود روی مچ دست هم حس کنیم.
 
برعکس این تصویر دستگاه تازه طراحی شده بدون تماس با بدن ضربان قلب و تنفس را اندازه گیری می‌کند
دستگاه رادار می‌تواند این بالاآمدگی مینیمال را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کند. حسگرها به اندازه‌ای دقیق‌اند که قادر به اندازه‌گیری تپش قلب، فشار قلب و سرعت موج پالس هستند که یکی از پارامترها تشخیص تصلب شرایین و تشخیص خطر وقوع سکته مغزی است.
 
اگر ضربان قلب منظم نباشد یا اختلالات دیگری پیش بیاید، دستگاه تازه طراحی شده هشدار می‌دهد. به این ترتیب می‌توان به موقع به کمک بیمار شتافت و اقدامات پزشکی لازم را به عمل آورد.
منبع: خبر فوری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو